Terminologie etopedie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace poruch chování
Advertisements

ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ JEVY VE SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík.
Programy včasné intervence Mgr. Milan Černý Centrum primární prevence, o.s. Prev-Centrum.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
SPONDEA, o.p.s., Brno Prevence narušení procesu vývoje osobnosti dítěte jako svědka DN.
Psychohygiena - úvod PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
PROJEKT Evropská vodítka psychosociální následné péče zaměřené na cílové skupiny – implementace PhDr. Štěpán Vymětal.
Hyperkinetické poruchy chování. Add, adhd.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Komplexní systém hodnocení
Vývojov člověka – základní přehled
Komplexní systém hodnocení
Úřad práce České republiky
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Název vzdělávacího materiálu
Problémy a specifika pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
City DUM_15.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Název ETOPEDIE = z řeckého „ethos“ – mrav + paidea – výchova Je jednou z disciplín speciální pedagogiky. Vývoj oboru etopede.
Obtíže žáků s učením a chováním III.
Vývojová psychologie Prenatální období.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Speciální psychiatrie – MKN 10
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
ETIKA Jana HOROVÁ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie test.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Ing. Alice Hříbalová - VP
Organické duševní poruchy
Ervin Idris Beshir Hotel Lions Nesuchyně
Návykové látky Alkohol
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Struktura pedagogiky.
Kriminalita nezletilých dětí a mladistvých
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Terminologie etopedie Vývoj, odlišnosti, současné trendy

Trendy vývoje termInologie Oficiální pojmenovaní není jednotné. TRENDY VÝVOJE TERMINOLOGIE Název ukazuje na problém v osobnosti dítěte. Název je označením pro odlišení. Název předchází stigmatu.

DŮVODY RŮZNORODOSTI NÁZVOSLOVÍ 1/ různorodost a variabilita příčinných vlivů (vnější, vnitřní) 2/ realita očekávaného chování 3/ interpretace problematiky z různých pohledů 4/ různá kombinace názvů (podle Kauffmana 1997)

MEZINÁRODNĚ UŽÍVANÉ NÁZVOSLOVÍ MALADAPTIVNÍ CHOVÁNÍ (MALADJUSTMENT) PORUCHA CHOVÁNÍ (BEHAVORIAL DISORDER) PORUCHA OVLÁDÁNÍ CHOVÁNÍ(ŘÍZENÉHO CHOVÁNÍ) – CONDUCT DISORDER EMOCIONÁLNÍ NARUŠENÍ (EMOTIONALLY DISTURBED) PORUCHA EMOCÍ A CHOVÁNÍ (EMOTIONAL AND BEHAVORIAL DISORDER)

VÝVOJ A UŽÍVÁNÍ ČESKÉHO NÁZVOSLOVÍ ANTONÍN ZIKMUND r. 1930 – mládež rozdělil do 3 skupin mládež mravně ohrožená mládež mravně narušená (vybočitá) mládež mravně vadná MILOŠ SOVÁK – od 60. let – mládež obtížně vychovatelná

TERMINOLOGIE PORUCHA CHOVÁNÍ PORUCHA ŠKOLNÍ PŘIZPŮSOBIVOSTI - v 70. letech narušení jedince a stupeň narušení hodnotil M. Sovák dle efektivity: DEFEKT ORGÁNOVÝ FUNKČNÍ PORUCHA ŠKOLNÍ PŘIZPŮSOBIVOSTI PORUCHY AFEKTIVNÍ, CITOVÉ DEPRIVANTI (nedosáhli lidské normality nebo o ni přišli) DEVIANTNÍ CHOVÁNÍ („co se vymyká tomu, co je obecně pokládáno za bežné)

TERMINOLOGIE 21. STOLETÍ V ČESKÉM KONTEXTU DELIKVENCE (porušování zákonných či jiných norem chování) KRIMINALITA MLÁDEŽE MLADISTVÝ (15-18 let – trestně odpovědný) NEZLETILÝ (mladší 15 let) MRAVNÍ NARUŠENOST (hodnotový systém) PROBLÉMOVÉ CHOVÁNÍ DISPOZICE K PORUŠE CHOVÁNÍ RIZIKOVÁ MLÁDEŽ (riziko kriminálního ohrožení je vysoké) PREVENCE (primární, sekundární, terciální – následná, postpenitenciální)

DALŠÍ TERMÍNY POTÍŽE, PROBLÉMY V CHOVÁNÍ BEHAVIOURAL DIFFICULTIES PROVOKUJÍCÍ ŽÁK (VYZÝVAJÍCÍ ŽÁK) CHALLENGING PUPIL NÁPADNÉ CHOVÁNÍ ŽÁK VYŽADUJÍCÍ POZORNOST DISPOZICE K PORUŠE CHOVÁNÍ POTÍŽE V CHOVÁNÍ

KLASIFIKACE PORUCH CHOVÁNÍ Problematikou poruch chování se zabývají - medicína, psychologie etopedie. Klasifikace a diferenciace je tak závislá na oboru. Rozlišujeme klasifikaci: MEDICÍNSKOU SOCIÁLNÍ (SPOLEČENSKOU) DIMENZIONÁLNÍ ŠKOLSKOU (PEDAGOGICKOU)

1. MEDICÍNSKÁ KLASIFIKACE Vychází z WHO (Světová zdravotnická organizace) MKN 10. REVIZE (F90 –F98) I. Hyperkinetické poruchy - F90 II. Poruchy chování - F91 III. Smíšené poruchy chování - F92 IV. Emoční poruchy - F93 V. Poruchy sociálních vztahů - F 94 VI. Tikové poruchy - F95 VII. Jiné poruchy chování a emocí - F98

STANDARD AMERICKÉ PSYCHIATRICKÉ ASOCIACE DIAGNOSTICKÝ A STATICKÝ MANUÁL DUŠEVNÍCH PORUCH DSM-IV: Porucha pozornosti a hyperaktivity (ADHD) Neurotické poruchy Pervazivní vývojové poruchy Úzkostné a depresivní poruchy – poruchy nálady Poruchy učení

Klasifikace icf KLASIFIKACE FUNKČNOSTI, POSTIŽENÍ, ZDRAVÍ - pohlíží na postižení a fungování jako na výsledek interakce mezi fyzickou a mentální kondicí člověka a jeho sociálním a materiálním prostředí

2. Sociální (SPOLEČENSKÁ) KLASIFIKACE Zastaralá – KONCEPCE MILOŠE SOVÁKA – dopad poruchy na sociální vztahy jedince 1/DISOCIÁLNÍ PORUCHA 2/ASOCIÁLNÍ PORUCHA 3/ ANTISOCIÁLNÍ PORUCHA

3. Dimenzionální klasifikace ANGLOSASKÉ ZEMĚ – sleduje, jaký stupeň poruchy odpovídá daným projevům chování 1/ Quay, Petrson – 4 skupiny: Poruchy chování Osobnostní problémy a psychické problémy Nevyzrálost Socializovaná agrese 2/ASEBA – 3 kategorie: Extralizované poruchy chování Internalizované poruchy chování Neseskupené dimenze 3/ Myschkera Poruchy chování s externími vlivy Poruchy chování s interními vlivy Nezralé sociální vztahy Socializovaná delikvence

4. školská, pedagogická klasifikace spojována s konfliktem, násilím a se závislostmi 1/ PORUCHY CHOVÁNÍ VYPLÝVAJÍCÍ Z KONFLIKTU 2/ PORUCHY CHOVÁNÍ SPOJENÉ S NÁSILÍM 3/PORUCHY CHOVÁNÍ SOUVISEJÍCÍ SE ZÁVISLOSTÍ