Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Advertisements

Světlo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Elektromagnetické záření 3. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
O základních principech
Světelné jevy a jejich využití
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OPTIKA.
Zpracovala: ing. Alena Pawerová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo Richard Brabec.
Světlo a světelné zdroje
Digitální učební materiál
Optika.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Světlo.
Paprsková optika hanah.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základy astronomie, Slunce
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektromagnetické vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektronový obal atomu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_54_F7
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní pojmy fyziky atomu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Fyzikální vzdělávání Ročník: 2. Autor: Mojmír Možný Světlo, šíření světla Anotace: Digitální materiál objasňující pojem světlo. Vysvětlující pojmy barva světla, světelné spektrum a šíření světla v různých prostředích. Žáci jsou seznámeni s pojmy ultrafialové a infračervené záření. Klíčová slova: světlo světelné spektrum rychlost světla optické prostředí vlnoplocha ultrafialové a infračervené záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mojmír Možný Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 33 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_FG2_05

Podstata světla Světlo je elektromagnetické vlnění, které má vlnovou délku od 390 nm do 760 nm 1 nanometr – 1nm = 10-9 m Rychlost světla ve vakuu: c = 2,997 925 *108 Přibližná hodnota: 3*108 = 300 000 V látkovém prostředí je rychlost světla vždy menší jak ve vakuu.

barva světla Barva světla je dána jeho vlnovou délkou. Světlo různých vlnových délek vyvolá zrakový vjem, ten charakterizujeme jako barvu světla. Nejkratší vlnová délka – barva fialová Nejdelší vlnová délka – barva červená Barvy světla tvoří světelné spektrum Lidské oko je nejcitlivější na žlutozelené světlo, které má vlnovou délku 550 nm Denní bílé světlo je složeno z barevných světel všech vlnových délek

Světelné spektrum Obr. 1

Šíření světla, optické prostředí Prostředí, kterým se světlo šíří se nazývá optické prostředí Druhy optických prostředí: Průhledné – světlo prochází, nedochází k rozptylu světla Průsvitné – světlo částečně prochází a částečně se rozptyluje Neprůhledné – světlo se odráží nebo se úplně pohlcuje Homogenní optické prostředí(stejnorodé) – má v celém svém objemu stejné optické vlastnosti

Šíření světla, vlnoplochy Znázornění šíření světla pomocí vlnoploch Vlnoplochy mají tvar kulové plochy Ve velké vzdálenosti jsou vlnoplochy rovinné Pokud je prostředí stejnorodé, šíří se světlo přímočaře. Obr. 2

Ultrafialové záření Je to elektromagnetické vlnění, které má kratší vlnovou délku jak viditelné světlo Pro lidské oko je neviditelné Zdroje ultrafialového záření: Slunce Tělesa, zahřátá na vysokou teplotu(elektrický oblouk) Ultrafialové záření ničí mikroorganismy Způsobuje zhnědnutí pokožky při opalování Ve velkých dávkách škodí! Je silně pohlcováno zemskou atmosférou.

Infračervené záření Je to elektromagnetické vlnění s delší vlnovou délkou jak viditelné světlo. Zdrojem záření jsou tělesa zahřátá na vyšší teplotu Při pohlcování infračerveného záření tělesem se těleso zahřívá. Záření proniká i zakaleným prostředím (např. mlhou). Využití – infračervený dalekohled

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s. URGOŠÍK, Bohuš. Fyzika. 2.vyd. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1987. 296s. Obr. 1 Tatoute. Http://cs.wikipedia.org [online]. 11.09. 2009, 08:15 [cit. 2012-12-10]. File: Spectre.svg. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spectre.svg Obr. 2 LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s., str. 191 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mojmír Možný Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.