Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 1.hodina Orbis pictus 21. století Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 1.hodina OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-005A
K čemu se používají? Strukturované typy proměnných se používají všude tam, kde je nutné předávat větší množství souvisejících parametrů. Jsou složené ze základních datových typů, případně z dalších strukturovaných typů. Nejzákladnější datovou složenou strukturou je záznam - RECORD.
Příklad použití strukt. datových typů Při práci s grafikou budeme používat úsečky (čáry). Pro vykreslení úsečky potřebujeme souřadnice 2 bodů a barvu. Vytvoříme si datový typ BOD, který bude obsahova souřadnice jednoho bodu a datový typ USECKA, který se bude skládat ze dvou BODu a barvy. BARVA: integer; BOD2 BOD1 BOD x,y: integer;
Jak to nadeklarujeme? Datové typy se deklarují na začátku programu (před deklarací proměnných) a používá se klíčové slovo type. type BOD = record {deklarace BODu, skládajícího se ze 2 cisel} x,y: integer; end; USECKA = record {deklarace USECKY, skládající se ze 2 BODu} bod1,bod2: BOD; BARVA: integer; {a barvy} Var u1,u2: USECKA; {deklarace dvou úseček} begin u1.barva:=white; {nastavení barvy první úsečky} u1.bod1.x:=15; {nastavení X souřadnice 1 BODu 1 úsečky} u1.bod1.y:=100; end.
V čem jsou ty hlavní výhody? V tomto případě můžeme například celou úsečku, která se sestává z 5 čísel, předávat, jako jedinou proměnnou. např. procedure kresli(cara: usecka); je deklarace proc. která čáru vykreslí. použití: kresli(u1); kresli(u2); Vykreslí 2 různé čáry. Největší výhoda je ale při nutnosti dodatečných rozšíření. Pokud budem např. muset k úsečce ještě přidat tloušťku, stačí upravit datový typ USECKA a ty místa v programu, které bodou s tloušťkou pracovat, tzn: že deklarace procedury KRESLI se vůbec nezmení, pouze se uvnitř ní, může tloušťka použít!