Genetika v příkladech II - dihybridní křížení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika člověka.
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika populací, rodokmen
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genové interakce.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika v příkladech II - dihybridní křížení Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

VY_32_INOVACE_BIO.oktava .27_geneteika v příkladech II Škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava .27_geneteika v příkladech II Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Genetika v příkladech II - dihybridní křížení Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Tento materiál obsahuje 4 vyřešené příklady dihybridního křížení při úplné dominanci. Může sloužit k samostudiu nebo lze vytisknout zadání samostatně. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Všechna telata budou bezrohá s černou srstí. Bezrohost je u krav úplně dominantní nad rohatostí a černá barva srsti je úplně dominantní nad červenou. Čistokrevný černý rohatý býk byl křížen s homozygotními červenými bezrohými kravami. Jaké budou genotypy a fenotypy potomků v F1? Kolik % telat bude rohatých, budu-li křížit jedince z F1? R ….. bezrohost rr ….. rohatost B ….. černá srst bb …. červená srst RR bb a) rodiče: rohatý černý býk x bezrohá červená kráva potomci: rr BB Rr Bb Všechna telata budou bezrohá s černou srstí. b) RrBb x RrBb 9 R…B… 3 R…bb 3rrB… 1 rrbb bezrohá černá bezrohá červená rohatá černá rohatá červená Celkem bude 25% (4/16) telat rohatých.

2. U člověka je hnědá barva očí úplně dominantní nad modrou a pravorukost je úplně dominantní nad levorukostí. Pravoruký hnědooký muž si vzal pravorukou modrookou ženu. Jejich první dítě je modrooký levák a druhé má hnědé oči a je pravák. Jaké budou genotypy rodičů a obou dětí? B …. hnědé oči b .… modré oči R …. pravák r ….. levák rodiče: hnědooký pravák x modrooká pravačka ……………. …………….. děti: modrooký levák , hnědooký pravák ……………. ………… B… R… b b R… b b b r r b r r B… R… R/r

Jaký podíl králíků v F2 bude vykazovat černou barvu srsti? 3. Zbarvení srsti u králíků je vzhledem k albinismu dominantní. Vlastní barva je pak řízena dalším genem, ležícím na jiném chromozomu, přičemž šedé zbarvení je dominantní nad černým (u albínů se tento gen fenotypově neprojevuje, ale na potomky se přenáší). Jaký fenotyp budou mít králíci získaní křížením těchto homozygotních rodičů: černí x albíni, kteří nesou alelu pro šedou barvu srsti? Jaký podíl králíků v F2 bude vykazovat černou barvu srsti? AAss aaSS AaSs = šedě zbarvení králíci A …. barevná srst aa … albín S …. šedá barva ss …. černá barva AS As aS as AASS AASs AaSS AaSs AAss Aass aaSS aaSs aass Černých budou 3/16.

4. Černá krátkosrstá kočka (heterozygotní), měla v několika vrzích s týmž kocourem 12 černých krátkosrstých a 11 černých dlouhosrstých koťat. Jaký byl genotyp kočky a jaký kocoura? Jakou barvu a délku srsti měl kocour, jestliže černé zbarvení je úplně dominantní nad bílým a krátká srst je úplně dominantní nad dlouhou? B …. černá b .… bílá S …. krátká s ….. dlouhá kočka kocour černá krátkosrstá x ………………………… koťata: 12 černé krátkosrsté, 11 černé dlouhosrsté černý krátkosrstý B b S s B B s s B… S… B … s s Protože všechna koťata jsou černá, je kocour nejpravděpodobněji dominantní homozygot Protože koťata štěpí 1:1 v délce srsti a kočka je heterozygot, pak musí být kocour recesivní homozygot.

Bezrohost je u krav úplně dominantní nad rohatostí a černá barva srsti je úplně dominantní nad červenou. Čistokrevný černý rohatý býk byl křížen s homozygotními červenými bezrohými kravami. Jaké budou genotypy a fenotypy potomků v F1? Kolik % telat bude rohatých, budu-li křížit jedince z F1? 2. U člověka je hnědá barva očí úplně dominantní nad modrou a pravorukost je úplně dominantní nad levorukostí. Pravoruký hnědooký muž si vzal pravorukou modrookou ženu. Jejich první dítě je modrooký levák a druhé má hnědé oči a je pravák. Jaké budou genotypy rodičů a obou dětí? 3. Zbarvení srsti u králíků je vzhledem k albinismu dominantní. Vlastní barva je pak řízena dalším genem, ležícím na jiném chromozomu, přičemž šedé zbarvení je dominantní nad černým (u albínů se tento gen fenotypově neprojevuje, ale na potomky se přenáší). Jaký fenotyp budou mít králíci získaní křížením těchto homozygotních rodičů: černí x albíni, kteří nesou alelu pro šedou barvu srsti? Jaký podíl králíků v F2 bude vykazovat černou barvu srsti? 4. Černá krátkosrstá kočka (heterozygotní), měla v několika vrzích s týmž kocourem 12 černých krátkosrstých a 11 černých dlouhosrstých koťat. Jaký byl genotyp kočky a jaký kocoura? Jakou barvu a délku srsti měl kocour, jestliže černé zbarvení je úplně dominantní nad bílým a krátká srst je úplně dominantní nad dlouhou?

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-147-79. ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8851-7.