Půda a její charakteristiky ve vztahu k fotosyntéze rostlin a fotosyntetické produkci M. Barták Jaro 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrická kamna 2.
Advertisements

Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Experimentální metody oboru – FYZIKÁLNÍ PRINCIPY SNÍMAČŮ 1/30 Fyzikální principy snímačů © Zdeněk Folta - verze
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Kobrle, Ph.D. Oponent: Ing. Petr Stejskal.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_18_PORTY.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJENÍ MULTIVIBRÁTORŮ.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII KAPACITORY,
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Kateřina Klánová 26. května 2010 F4110: Kvantová fyzika atomárních soustav TUNELOVÝ JEV A ŘÁDKOVACÍ TUNELOVÝ MIKROSKOP.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Tato prezentace byla vytvořena
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Senzory pro EZS.
Pasivní součástky Nejrůznější formy a tvary
Nadpis prezentace Zdeněk Tišl
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektromagnetická slučitelnost
Ochutnej pyroelektrický náboj
Jištění kvality technologických procesů
Lineární funkce - příklady
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
Seznámení s metodikami a způsobem využití na školách - Fyzika Závěrečná odborná konference Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Molekulová fyzika 3. prezentace.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Digitální učební materiál
Stavební fakulta ČVUT, B407
Paměti typu ROM.
METODIKA POUŽITÍ KRITÉRIÍ PŘI ZUŽOVÁNÍ POČTU LOKALIT RNDr
Přídavná zařízení.
Číslicové měřící přístroje
jako děj a fyzikální veličina
Měření elektrického odporu
Jak postupovat při měření?
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Důlní elektrické přístroje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-07
COULOMBŮV ZÁKON.
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Kondenzátor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Digitální učební materiál
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Půda a její charakteristiky ve vztahu k fotosyntéze rostlin a fotosyntetické produkci M. Barták Jaro 2015

Teplotní a vhkostní charakteristiky půdy Charakteristika fyzikálně chemického prostředí Dostupnost vody v půdě (WP)

Zdroj: Jirman (2012)

Zdroj: Jirman (2012)

Měření objemové půdní vlhkosti Gravimetricky (metody přímé) Nepřímé metody TDR (Time Domain Reflectometry) FD (Frequency Domain capacitance) FDR (Frequency Domain Reflectometry)

Nepřímé metody Nepřímé metody měření půdní vlhkosti jsou široce využívané ve výzkumu i praktických aplikacích jako alternativa ke gravimetrickému stanovení. "Nepřímé" se nazývají proto, že neměří přímo vlhkost půdy, ale jinou veličinu, která je na vlhkosti půdy závislá, a ze známého vztahu mezi touto měřenou veličinou a vlhkostí lze vlhkost půdy s větší či menší přesností určit. Výhody jejich použití jsou zřejmé: nepřímé metody jsou nedestruktivní, výsledky měření jsou okamžitě k dispozici, měření je možné provádět opakovaně na stejném místě anebo provádět stacioární měření řízené počítačem.

TIME DOMAIN REFLECTOMETRY (TDR) Princip metody TDR senzor měří čas, po který vysokofrekvenční elektrický impuls proběhne tam a zpět po jehlách sondy zapíchnuté do půdy v místě měření. Půda tvoří mezi jehlami dielektrikum, jehož dielektrické vlastnosti (relativní permitivita, elektrická vodivost) jsou závislé na půdní vlhkosti. Objemová vlhkost půdy se získá porovnáním vyslaných a odražených impulsů. Metoda TDR patří v současnosti mezi nejmodernější metody, neboť poskytuje okamžité výsledky a pro běžné použití není třeba kalibrace. Měření je možno automatizovat pomocí počítače.

FD a FDR Princip Elektrická kapacita kondenzátoru, kde je jako dielektrikum použito půdy, je závislá na půdní vlhkosti θ. Pokud je kondenzátor, postavený z kovových destiček nebo jehel umístěný do půdy připojen na oscilátor tak, aby tvořil elektrický obvod, mohou být změny půdní vlhkosti detekovány pomocí vyvolaných změn pracovní frekvence obvodu. Změny této frekvence oproti základní frekvenci jsou základem u FD a FDR senzorů pro měření vlhkosti půdy. V případě kapacitních senzorů (FD), relativní permitivita půdy ε je stanovena z měření nabíjecí doby kondenzátoru v dané půdě.

Srážky a objemová vlhkost půdy Česká republika Vztah k evapotranspiraci a fotosyntézy Modelování vlhkostního režimu stanoviště