Novověk – průmyslová revoluce Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_A_14_NOVOVĚK-PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE Téma: LIDÉ A ČAS Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 13. března 2012 Odpilotováno dne 17. dubna 2012 ve třídě V.A Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Vlastivěda Tematický okruh Lidé a čas Téma Novověk – průmyslová revoluce Klíčová slova průmyslová revoluce, manufaktury, továrny, parní stroj, hutě, komíny, železnice, dělnictvo, Eiffelova věž
Novověk – průmyslová revoluce Průmyslová revoluce – změnila způsoby výroby i architekturu (na stavbách místo rámů ze dřeva - litinové nosníky rychlejší) – vkus lidí se však měnil jen pomalu (nejdříve napodobování tradičních prvků) V 18. století – první manufaktury (sériová výroba – např. výroba tkanin, galanterie, porcelánu rozdělení práce) – rozmach přírodních věd a techniky první stroje Eiffelova věž v Paříži (tkalcovské stavy a stroje na předení nití) (první plány) vznik prvních továren
Novověk – průmyslová revoluce Postup výstavby Eiffelovy věže (postavena za dva roky v roce 1889
Novověk – průmyslová revoluce Další velký vynález – parní stroj (k pohonu výrobních strojů) potřeba dovozu uhlí pro pohon parních strojů budování železnic (nejprve ze dřeva, následně ze železa) vznik velkých hutí (blízko uhelných dolů) Průmyslová revoluce: měnil se vzhled měst (komíny místo věží) velké změny ve společnosti (vznik dělnictva v továrnách) rozvoj železnic – lidé začali cestovat (usnadnilo obchod) Schéma parního stroje
Novověk – průmyslová revoluce Odpovězte na otázky: Proč se devatenácté století často označuje jako „století páry“? Čím se lišila manufaktura od řemeslnické dílny? Jak se lišila výroba v manufakturách od výroby v továrnách? Jaké změny ve společnosti vyvolala průmyslová revoluce? Proč dnes děti nepracují v továrnách? Vynález kterého stroje byl impulsem k výstavbě velkých hutí a železnic? K čemu se tento stroj využíval? Proč rozvoj železnic usnadnil obchod?
Mgr. Renáta Jehličková 13. března 2012 Určeno pro 4.- 5.ročník ANOTACE Výklad - Vyvození příčin průmyslové revoluce Popis vzniku manufaktur a továren a významu parního stroje Seznámení se změnami ve společnosti v souvislosti s průmyslovou revolucí Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si nových informací z učiva
Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Mikulenková, Linda, Mgr. Lidé a čas: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-225-3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Maurice_koechlin_pylone.jpg/220px-Maurice_koechlin_pylone.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Construction_of_the_Eiffel_Tower.JPG/220px-Construction_of_the_Eiffel_Tower.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/Triple_expansion_engine_animation.gif/220px-Triple_expansion_engine_animation.gif