NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Slatina, okres Nový Jičín, příspěvková organizace AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_Tvary stejného slova TEMA: Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2288
Různé tvary jediného slova označují vždy stejnou věc pes, (vedle) psa, psi, (se) psem, (o) psech pejsek, pejska, pejsci, pejskem, pejskovi sedlo, (pod) sedlem, (v) sedle, (do) sedla, (já) sedím, (ty) sedíš, (on) sedí, (my) sedíme, (vy) sedíte
V každém řádku vyhledej dva tvary stejného slova a barevně je vyznač. Vymysli další tvary stejného slova. lesík, les, prales, lesem, zálesák, lesíček podchod, chodec, chodím, chodník, chodíš krásná, Krasomila, nejkrásnější, krásný, krásně sklenice, sklo, sklárna, skla, zasklít, skleněný letec, letadlo, letí, přílet, letuška, letíme,
V každém řádku vyhledej dva tvary stejného slova a barevně je vyznač - řešení lesík, les, prales, lesem, zálesák, lesíček podchod, chodec, chodím, chodník, chodíš krásná, Krasomila, nejkrásnější, krásný, krásně sklenice, sklo, sklárna, skla, zasklít, skleněný letec, letadlo, letí, přílet, letuška, letíme,
Z každého řádku vypiš dva různé tvary stejného slova. Připiš další jiné tvary téhož slova. lesík, les, prales, lesem, zálesák, lesíček podchod, chodec, chodím, chodník, chodíš krásná, Krasomila, nejkrásnější, krásný, krásně sklenice, sklo, sklárna, skla, zasklít, skleněný letec, letadlo, letí, přílet, letuška, letíme,
Z každého řádku vypiš dva různé tvary stejného slova. Připiš další jiné tvary téhož slova. Řešení: les, lesem...lesa, lesu, lese, lesy, lesů, lesům…… chodím, chodíš…chodí, chodíme, chodíte, chodit.. krásná, krásný…krásné, krásní, krásným, krásnou.. sklo, skla…sklu, skle, sklem, skel, sklům, sklech… letí, letíme…letím, letíš, letíte, letěli, letěl, letět…
ANOTACE Materiál slouží k prezentaci nového učiva, zápisu do sešitu, praktickému rozpoznání jiného tvaru stejného slova. Děti po prezentaci, vysvětlení a zápisu do sešitu plnili zadaný úkol na tabuli. Poté si zkusili tentýž úkol vypracovat samostatně do sešitu a podle tabule zkontrolovat, případně opravit. Podobný úkol pak řešili v pracovních sešitech.