I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

POZORUJ: = = =
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Rozšiřování a krácení zlomků
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Zlomky Smíšená čísla.
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
ZLOMKY - ÚVOD.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
* Postupný poměr Matematika – 7. ročník *
Násobení lomených výrazů
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Matematika a její aplikace Základní tvar zlomku VY_42_INOVACE_14 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Zlomky - krácení zlomků
VY_42_INOVACE_87_ZÁKLADNÍ TVAR ZLOMKU Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčerven 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný dělitel čísel (SD)
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
17.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Co mají společného zlomky
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
IV. Násobení lomených výrazů
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Matematika – 7. ročník, Krácení a rozšiřování zlomků Mgr. Pavla Císařová

Krácení zlomků 1 2 Už víme, že obraz jednoho bodu na ose můžeme vyjádřit více zlomky. a) b) c) Jakým početním postupem získáme zlomky na pravých stranách rovností ze zlomků na levých stranách? a) b) c) Čitatele i jmenovatele vydělíme stejným číslem.

Krácení zlomků Zlomek krátíme tak, že jeho čitatele i jmenovatele vydělíme stejným číslem různým od nuly. Jsou-li čitatel i jmenovatel zlomku nesoudělná čísla (nemají již společného dělitele = 1), je zlomek v základním tvaru. Jsou-li čitatel i jmenovatel zlomku soudělná čísla (mají společného dělitele = 1), říkáme, že zlomek není v základním tvaru.

Zkraťte zlomky: Jsou všechny zkrácené zlomky v základním tvaru? (Čitatel i jmenovatel nesoudělná čísla?) Zlomek není v základním tvaru. Čitatel 4 i jmenovatel 2 mají společného dělitele 2. Zkraťte zlomek na základní tvar: způsob řešení - krácení největším spol. dělitelem 2. zp. řešení - postupným krácením

Zkraťte zlomky na základní tvar: (V,S) Užitečné: Některé ZNAKY DĚLITELNOSTI Každé sudé číslo je dělitelné 2. Je-li ciferný součet čísla dělitel-ný 3 (9), je i číslo dělitelné 3 (9). Má-li číslo na místě jednotek 0 nebo 5, je dělitelné 5. Má-li číslo na místě jed-notek 0, je dělitelné 10.

Doplň do rámečku takové číslo, aby platila rovnost. :10 14 25 7 6 10 3 18 12 8 3 3 2 2 3 16

Rozšiřování zlomků Čitatele i jmenovatele vynásobíme stejným číslem. Vidíme, že stejnou část celku můžeme vyjádřit více zlomky. Jakým početním postupem získáme zlomky na pravých stranách rovností ze zlomků na levých stranách? Čitatele i jmenovatele vynásobíme stejným číslem.

Rozšiřování zlomků Zlomek rozšíříme tak, že jeho čitatele i jmenovatele vynásobíme stejným číslem různým od nuly. Rozšiřte zlomky a) číslem 3, b) číslem 7. (S) a) b)

Rozšiřte na zlomky se jmenovatelem 54. 30 9 .16 .9 32 .2 10 .16 .6 .9 .2 Nahraďte čtverečky čísly tak, aby rovnosti platily. (V,S) 8 28 49 .3 21 54 Upravte na zlomky s nejmenšími stejnými jmenovateli. Nejmenší společný jmenovatel je nejmenší společný násobek jmenovatelů (n).

Upravte na zlomky s nejmenšími stejnými jmenovateli. 9=3.3 18=2.3.3 6=2.3 n(9,18,6)=2.3.3=18 Kolik metrů je km? Nahraď zlomky přirozenými čísly. (V,S)

1.Upravte na zlomky s nejmenšími spol. jmenovateli. Test A B 1.Upravte na zlomky s nejmenšími spol. jmenovateli. 2. Zkraťte na základní tvar zlomky: 3. Novákovi uskladnili 120 kg brambor. Do Vánoc spotřebovali 36 kg. Jaká část brambor vyjádřená zlomkem zbývá?

1.Upravte na zlomky s nejmenšími spol. jmenovateli. Test - řešení A B 1.Upravte na zlomky s nejmenšími spol. jmenovateli. 2. Zkraťte na základní tvar zlomky: 3. Novákovi uskladnili 120 kg brambor. Do Vánoc spotře-bovali 36 kg. Jaká část brambor vyjádřená zlomkem zbývá? Zbývá 84 kg ze 120 kg = brambor.

ZDROJE: TREJBAL, J., Matematika pro 7. roč. ZŠ – 1. díl, PRAHA: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, akciová společnost, 1998. VACKOVÁ, I., FAJFRLÍKOVÁ, L., UZLOVÁ, Z., Matematika pro 5. ročník ZŠ, PRAHA: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, akciová společnost, 2010.