BK 1043 BASKETBAL základní výukový předmět basketbal pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systematika basketbalu
Advertisements

Systematika basketbalu
Basketbalová pravidla
BK 1043 BASKETBAL základní výukový předmět basketbal pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Florbal Ročník: Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: S portovní hry Téma: Florbal – základní pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek.
Starší přípravka + mladší přípravka A,B sezóna 2014/2015 trenér starší přípravky Allan Kheil, trenér mladší přípravky A Petr Vokáč trenér mladší přípravky.
Systematika basketbalu V současné době patří basketbal mezi nejrozšířenější a nejpopulárnější sporty na světě. Překážku v dalším rozvoji představuje současná.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
Běžecké lyžování. Běh na lyžích je sportovní závodní lyžařská disciplína, ve které je cílem zdolat danou trať na lyžích v co nejkratším čase. První závody.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Volejbal doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
ČAS.
Plánování ve školní tělesné výchově
Mimoškolní aktivity dětí
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
Beach volleyball Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dobrý den Horská klinika 2011.
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Význam utkání v sportovních hrách
Tenis Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Aktuální formy a metody sportovních her
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Poměr v základním tvaru.
Část 5 - TRESTY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Technické prostředky v požární ochraně
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ZIMNÍ SPORTY VY_32_INOVACE_09_03
Využití softwaru při tréninku a hodnocení sportovních aktivit
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Fyziologické aspekty sportovních her:
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Obec Pstruží pro občany
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Mgr. Jan Charousek Liberec 2017
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Basketbal.
HÁZENÁ Vedoucí práce: Mgr. J. Kulíšková.
Česká padelová tour 2018 seriál oficiálních soutěžních turnajů vrcholící Mistrovstvím České republiky v padelu vyhlašuje:
5. Ročník Memoriálu Jana Marka
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Poměr v základním tvaru.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Transkript prezentace:

BK 1043 BASKETBAL základní výukový předmět basketbal pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní předpřípravě v basketbalu, orientují se v ročním tréninkovém plánu a přípravě basketbalového družstva. Umí analyzovat tréninkový proces v basketbalu, ovládají způsoby hodnocení zatěžování hráčů, orientují se v pravidlech basketbalového utkání. specifika pro obor RVS- studenti prakticky ovládají možnosti kompenzačních cvičení a rehabilitace pro basketbal. V praktických hodinách ovládají prvky kondiční přípravy, atletické přípravy, zatížení v utkání.

Teoretická část systematika basketbalu basketbalová pravidla sportovní předpříprava roční tréninkový plán a příprava basketbalového družstva balanční cvičení způsoby hodnocení herního výkonu návštěva tréninkové jednotky návštěva basketbalového utkání

Praktická část Ballhandling – 1 a 2 míče, drobné hry, využití švihadel a kompenzační cvičení, využití medicimbalů a kompenzační cvičení, využití laviček a kompenzační cvičení, běžecká abeceda, rychlostní trénink a kompenzační cvičení, basketbalové drily a utkání.

Kreditové požadavky 1. závěrečná zpráva z basketbalového utkání (1xA4) Hodnocení rozcvičení družstev před utkáním Sledování herního výkonu vybraného hráče nebo vybrané herní statistiky Hodnocení kompenzačního cvičení po utkání 2. Závěrečná zpráva z basketbalové tréninkové jednotky (1xA4) Porovnání praxe a teorie tréninkové jednotky (rozcvičení, zatížení hráčů, kompenzační cvičení)

Seminární práce 3-5 stran A4 Témata Jídelníček a pitný režim na basketbalovém soustředění Strava a pitný režim v den utkání Regenerace týmu po utkání Výskyt zranění u vybraného basketbalového klubu Návrh rehabilitačních cviků po úrazu basketbalisty Svalové dysbalance u vybraného hráče/hráčky basketbalu SROVNÁNÍ PRAXE A TEORIE!!

Systematika basketbalu V současné době patří basketbal mezi nejrozšířenější a nejpopulárnější sporty na světě. Překážku v dalším rozvoji představuje současná struktura řídících složek. Samostatně vystupují organizace řídící profesionální basketbal v USA (NBA, WNBA), organizace řídící americký univerzitní basketbal (NCAA) a organizace FIBA sdružující v současné době 172 zemí, mezi nimi i Českou republiku (zakládající člen, 1932). Organizační strukturu v ČR zajišťuje Česká basketbalová federace (www.cbf.cz).

Analýza obsahu hry Herní činnosti jednotlivce Herní kombinace Herní systémy

Herní činnosti jednotlivce Útočné Obranné

Útočné činnosti jednotlivce a)      uvolňování bez míče b)      uvolňování s míčem na místě c)      uvolňování s míčem v pohybu d)      přihrávání e)      střelba f)       doskakování g)      clonění

Mimo dělení Ballhandling Zastavování s míčem

Obranné činnosti jednotlivce a)      krytí útočníka bez míče b)      krytí útočníka s míčem c)       krytí útočníka po střelbě a stahování míčů (obranný doskok) d)     krytí prostoru proti početní převaze útočníků

Herní kombinace Útočné Obranné

Útočné kombinace a) kombinace založené na hoď a běž b)      kombinace založené na clonění c)      početní převaze útočníků d) kombinace založené na herních činnostech jednotlivce

Obranné kombinace a) kombinace založené na proklouzávání b)      kombinace založené na přebírání c)      kombinace při zesíleném krytí d)      kombinace proti početní převaze

Herní systémy Útočné Obranné

Útočné systémy a) systémy postupného útoku proti osobním obranným systémům proti zónovým obranným systémům proti kombinovaným obranným systémům b) systémy rychlého protiútoku c) systémy druhotného rychlého protiútoku

Obranné systémy a) osobní obranné systémy b) zónové obranné systémy c)      kombinované obranné systémy

Historie basketbalu První zmínky o hře podobné basketbalu podle archeologických nálezů máme z období Májů a Aztéků. Sedm století před naším letopočtem byla tato hra (Mayové ji nazývali pok-ta-pok, Aztékové tlachtli) součástí náboženských obřadů. Byla provozována na hřišti 166 x 28 metrů. Basketbalu se blížila skutečností, že cílem hráčů bylo prohodit míč kamenným kruhem umístěným asi deset metrů nad zemí.

Za počátek vzniku současné podoby basketbalu je považován rok 1891, kdy v USA, státě Massachusetts, spriengfieldské univerzitě, Dr. James Naismith upravil tuto hru pro potřeby studentů. Jeho cílem bylo vytvořit hru s intenzivní sportovní činností během zimní výuky v tělocvičně. Výsledkem byla hra, která podněcovala smysl pro spolupráci, byla snadno naučitelná a bez možnosti tvrdších zákroků. Naismith určil, že se při hře nesmí běhat s míčem v rukách a poměrně lehký míč bude vhazován do koše horizontálně položeného ve výšce. Z původních třinácti pravidel uveřejněných v lednu 1892 ve školním časopise Triangl se do dnešní doby zachovala pravidla o krocích a úderu pěstí do míče. Basketbal hrálo nejdříve devět hráčů, teprve v roce 1897 byl stanoven definitivní počet pěti hráčů.

Hra si získala značnou oblibu, o čemž svědčí skutečnost, že již v roce 1897 se dle popisu učitele Jaroslava Karáska objevuje v podobě veřejného utkání na slavnostech školní mládeže ve Vysokém Mýtě. V následujícím roce popsal basketbal v časopisu Sokol Josef Klenka, učitel na české reálce v Praze, velký propagátor této hry.

V roce 1904 byl basketbal zařazen jako ukázka ve formě turnaje pěti oddílových družstev do programu olympijských her v Saint Luis (USA). V roce 1932 byla v Ženevě ustavena mezinárodní amatérská federace basketbalu – FIBA. Po jejím uznání (1935) Mezinárodním olympijským výborem byl mužský basketbal zařazen do oficiálního programu Olympijských her (OH) 1936 v Berlíně. Ženský basketbal byl na OH zařazen až v roce 1976 v Montrealu. Od roku 1992 (Barcelona) se OH účastní i nejlepší hráči americké profesionální ligy (NBA). Od roku 1935 se pořádá u mužů mistrovství Evropy (ME), od roku 1950 pak mistrovství světa (ženy 1938, resp. 1953). Od roku 1958 (u žen 1959) se pořádá Pohár evropských mistrů. Turnaje basketbalu jsou také pravidelnou součástí soutěží vysokoškolského studentstva, univerziády se pořádají od roku 1933.

Rozvoj basketbalu v českých zemích začal až po první světové válce Rozvoj basketbalu v českých zemích začal až po první světové válce. Většina utkání byla sehrána atletickými družstvy (první utkání 1919 pod organizací profesora Pípala). V roce 1921 vstoupil basketbal do Českého volleybalového a basketbalového svazu, jehož prvním předsedou byl profesor J. A. Smotlacha. Základy masového rozšíření basketbalu v českých zemích byly položeny roku 1934, kdy došlo k dohodě mezi svazem a Československou obcí sokolskou. V roce 1946 byl založen samostatný Československý basketbalový svaz, jehož předsedou se stal F. M. Marek (Dobrý, Velenský, 1980). V témže roce jsme získali zatím jediný titul mistrů Evropy mužů v Ženevě. Z  úspěchů poslední doby lze jmenovat zlato žen z ME 2005, stříbro žen z ME 2003 a zlaté medaile z MS juniorek 2002, postup mužů a žen na ME 2007.

Pojmy hřiště čára TH č. trojková č. postranní vymezené území půlící čára čára koncová území 3b území 2b Z dalších pojmů: míč se vhazuje do hry ze zámezí, hráči se dopouští osobní chyby, utkání se skládá ze čtyř herních období. Utkání se rozděluje dle činnosti družstva na útočnou, obrannou fázi a fázi boje o míč. Hráčské posty v basketbalu: rozehrávač, křídelní útočník, střední hráč (pivotman, postman). Basketbalové činnosti jsou tvořeny technickou a taktickou stránkou činnosti každého hráče (Dobrý, 1986).

Legenda grafického značení: útočník útočník ve změněném postavení obránce obránce ve změněném postavení trenér kužel míč dráha pohybu hráče bez míče přihrávka zastavení clona střelba v pohybu střelba z místa uvolňování útočníka s míčem (driblink)

Z dalších pojmů je nutno rozdělit dle směru útoku družstva v utkání na útočnou a obrannou polovinu dle postavení míče rozdělujeme hřiště na silnou a slabou stranu (míč vždy znamená silnou stranu), míč se vhazuje do hry ze zámezí, hráči se dopouští osobní chyby utkání se skládá ze čtyř herních období Utkání se rozděluje dle činnosti družstva na útočnou, obrannou fázi a fázi boje o míč Hráčské funkce v basketbalu: rozehrávač, křídelní útočník, střední hráč (pivotman, postman).

Basketbalová pravidla

Basketbal patří mezi nejrozšířenější sportovní hry na světě jeho pravidla se řadí mezi nejsložitější a nejrozsáhlejší Pravidla basketbalu jsou nejčastěji se měnící, což souvisí s jeho vývojem a se snahou zatraktivnit ho pro širokou veřejnost.

Charakteristika pravidel basketbalu by se dala shrnout v deseti bodech: hra rozměry a zařízení (hřiště, čáry, koše, míč atd.) rozhodčí a jejich povinnosti (dva rozhodčí, asistenti rozhodčích) hráči, náhradníci (družstva, trenér, kapitán, dresy) měření času (hrací čas, pravidlo 24 sekund, oddechový čas atd.) pravidla hry (začátek zápasu, rozskok, střídání, konec období hry atd.) přestupky (dribling, kroky, hráč v zázemí, míč v zázemí, pravidlo 3 sekund) osobní chyby (blokování, nesportovní chyba, diskvalifikující chyba) technické chyby (hráče, trenérů) všeobecná ustanovení (pět chyb hráče, chyby družstva, TH)

1. Hráči hráč je člen týmu na hřišti, náhradník je člen týmu na lavičce - hráči nesmí mít při hře : předměty, které mohou způsobit zranění např. řetízky, náušnici, ostré spony ve vlasech, prsteny, dlouhé nehty. hráč může mít : bandáže, ortézy (měkké bez ostrých hran), chránič nosu, brýle, čelenky (nesmí být z hrubého, abrazivního materiálu) 5 na hřišti, 12 celkem

2. Trenér 20 minut před začátkem utkání dá zapisovatelovi seznam jmen a čísel hráčů 10 minut před začátkem utkání svým podpisem potvrdí souhlas se jmény a čísly hráčů a s jmény trenérů, současně označí 5 hráčů, kteří nastoupí na začátek utkání, vede družstvo v průběhu utkání, může zůstat stát v průběhu utkání a vyžaduje oddechové časy.

3. Dresy - stejné barvy, musí být vždy zastrčené do trenek během zápasu, povoleny jsou i kombinézy - jakýkoliv nátělník pod dresem jen s lékařským povolením, bez lékařského povolení jen nátělník stejné barvy jako dres - čísla na dresech : na zádech min. 20 cm, vepředu 10 cm, oboje 2 cm široké, čísla od 4 do 99 - tým musí mít minimálně dvě sady dresů, domácí tým světlé, hostující tmavé. Týmy se mohou domluvit.

4 Tři rozhodčí - první schvaluje a kontroluje všechny zařízení, které se mají v utkání použít, - rozhodují v souladu s pravidly a jejich rozhodnutí jsou rovnocenné.

5. Začátek utkání - obě dvě družstva musí mít na hřišti po 5 hráčů - rozskok ve středovém kruhu -alternativní držení míče

6. Hrací čas - 2 poločasy, 4 čtvrtiny po 10 minutách (4x10 min 6. Hrací čas - 2 poločasy, 4 čtvrtiny po 10 minutách (4x10 min.), - přestávka mezi čtvrtinami (1. a 2., 3. a 4.) a před každým prodloužením je 2 minuty, přestávka mezi poločasy je 15 minut.

Přestupky x chyby Přerušený driblink osobní Kroky družstva 24s technické 8s nesportovní 5s diskvalifikující 3s

Děkuji za pozornost