Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Rozdíly mezi osobnostmi
Schopnosti Milana Reichlová.
OSOBNOST SPORTOVCE.
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Schopnosti.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Josef Maňák Jana Krusberská učo: Cesta zrání a formování samostatnosti a tvořivosti člověka je dlouhá a náročná, je ovlivňována mnoha činiteli.
PŘÍPRAVA UČITELŮ NA VEDENÍ ŽÁKŮ K SAMOSTATNOSTI A TVOŘIVOSTI Eva Mráziková Optometrie, 2010.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
TALENT ..
Základy psychologie – úvod
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – VÝKONOVÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Představy Představy Anotace: Výukový materiál obsahuje vysvětlení vzniku představ, druhy představ. Je určen pro učitele středních škol jako druhy představ.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Inteligence DUM_19.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nadané děti.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
Fantazie Anotace: Prezentace navazuje na výukový materiál –
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Výkonové vlastnosti osobnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Podmínky učení.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
Kejřová Psychologie.
Schopnosti inteligence
Transkript prezentace:

Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti

Výkonové vlastnosti osobnosti - jsou měřítkem toho, co jedinec dokáže - jak úspěšně může vykonávat určitou činnost

Patří sem: vlohy schopnosti vědomosti dovednosti návyky

Vlohy biologický předpoklad pro utváření schopností

Vlohy a jejich rozvíjení Příznivé podmínky - podnětné motivující rodinné prostředí - dobrý zdravotní stav Nepříznivé podmínky ( především v dětství ) - nedostatečná výživa - málo podnětů v okolí - zdravotní postižení dítěte

Schopnosti vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání nějaké činnosti schopnosti nejsou vrozené, vznikají v činnosti na základě vloh (dispozice)

Stupně schopností nadání souhrn schopností určitého druhu, které umožňuje pozoruhodné výkony (herecké nadání)

talent zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, umožňuje dosáhnout vynikající výkony (operní pěvkyně)

genialita mimořádně rozvinutý talent, umožňuje vytvořit vrcholná a epochální díla

Druhy schopností Specifické Obecné - spojeny s obecnou inteligencí - speciální činnosti (př. hudební, herecké) - každý člověk má specifický druh schopností Obecné - spojeny s obecnou inteligencí (př. moudrý, rozumný) - úspěšnost vykonávat mnoho činností

Rozdělení schopností

Intelektové – rozumové - působí a formují se při řešení problémů a úloh - zjišťují se testy schopností - průměrný inteligenční kvocient je vyjádřen hodnotou 100 bodů

Ukázky některých IQ testů

Umělecké schopnosti - soubor schopností originálního, neobvyklého, tvořivého řešení

uplatňují se např. u malířů, zpěváků, sochařů

Senzomotorické schopnosti - schopnosti spojené s pohybem a smyslovým vnímáním

uplatňují se u sportovců, tanečníků, při pracovních činnostech atd.

Použitá literatura a zdroje Čáp, J. Čechová, V., Rozsypalová, M. : Psychologie 1. Praha, SPN 1995 Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1974 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985 http://www.topherci.cz/kevin-costner-222 http://cs.wikipedia.org/wiki/Gymnastika

http://www.muzeum-umeni-benesov.cz/iid/ucebnice/komunikace.htm http://www.denik.cz/karlovarsky-kraj/o-praci-v-nemecku-je-velky-zajem-problemem-je-jazyk-20130202-6ak7.html http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/poradat-koncerty-slavnych-pevcu-laka-v-cr-stale-vice-agentu/863603 http://pravdu.cz/albert-einstein/albert-einstein-cas-je-relativni-velicina http://cs.wikipedia.org/wiki/IQ_test http://www.scio.cz/vyzkum/analyzy/osp-iq.asp http://www.profimedia.sk/fotografie/tango-tanecnici-tanec/0000926867/ http://www.nicologic.fr/ http://www.novinky.cz/vase-zpravy/jihomoravsky-kraj/brno-mesto/745-10551-brnensky-malir-josef-sidak-vita-jaro-vystavou-obrazu.html http://chebsky.denik.cz/zpravy_region/sochari-vytvorili-na-vrchu-krakonos-dalsi-ctyri-dila-20120707.html http://www.neaktuality.cz/kultura/zemrel-freddie-mercury-legendarni-zpevak-a-clen-skupiny-queen/