KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0326
Kognitivní psychologie je jeden z nejvýznamnějších směrů v současné psychologii. Zdůrazňuje důležitost poznávacích procesů v lidské psychice a chování a zaměřuje se na jejich studium (tedy studuje nikoliv psychické stavy, ale procesy, jimiž člověk poznává sebe samotného a okolní svět).
Poznávacími procesy je míněno zejména vnímání, zapamatování, vybavování, představivost, myšlení, zpracování verbální a neverbální informace. Předmětem zájmu kognitivní psychologie je vytváření tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa, ve kterém žijeme.
Tyto modely jsou vlastně vnitřní obraz chování, tj Tyto modely jsou vlastně vnitřní obraz chování, tj. situací, událostí, psychických procesů, myšlení člověka a problémů, s nimiž se setkáváme za účelem lepší orientace a možnosti učinit smysluplné rozhodnutí s předstihem.
Z pedagogického hlediska jsou poznávací procesy důležité, protože tvoří podstatu učení a jsou součástí intelektuálního vývoje. Kognitivní psychologie tedy výrazně ovlivňuje i pedagogickou psychologii (teorii učení). Kognitivní psychologie se zabývá otázkou, jak lidé vnímají informace, učí se jim, pamatují si je a přemýšlejí o nich.
Kognitivní psychologie odpovídá na otázky,proč si některé informace pamatují, zatímco jiné zapomenou. Proč se objekty za mlhavého dne zdají dál, než ve skutečnosti jsou, čímž někdy klamou řidiče, a výsledkem jsou dopravní nehody? Proč si lidé pamatují konkrétní události (např. výrok určitého politika nebo aféru známého podnikatele s daňovým podvodem), ale zapomenou jména lidí, které znají roky?
Zdroj: Google
Z pedagogického hlediska jsou poznávací procesy důležité, protože tvoří podstatu učení a jsou součástí intelektuálního vývoje. Kognitivní psychologie tedy výrazně ovlivňuje i pedagogickou psychologii (teorii učení).
Literatura : CHALUPA,B. Studie z kognitivní psychologie. Brno: Litera,2011. 1.vyd. 199s. ISBN 978-80-85763-65-2 SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie,Praha: GRADA Publishing, a.s.,2004. ISBN 80-247- 0375-0 POKORNÝ,V.,SALIGER,R. Kognitivní management. Brno : knihovna UO, 2010. SCD9 POKORNÝ,V. Poznámky k modelům osobnosti, kompetencí a myšlení v procesu přípravy profesionálů. Brno : UO , knihovna. RYMEŠ,M. Adaptace pracovníků a pracovních kolektivů. PRAHA ,1985 STERNBERG,R.Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. 2 vyd. 640s. ISBN 978-80-7367-638-4