Luminiscenční spektroskopie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molekulová fluorescenční spektrometrie
Advertisements

Optické metody (pokračování) – fluorescence, fluorimetrie
Absorpční fotometrie - v ultrafialové (UV) a viditelné (VIS) oblasti
08C_elektronová spektra molekul Petr Zbořil
Optické metody spektrofotometrie.
Luminiscenční spektroskopie
Luminiscenční spektroskopie  k1 k4 k5 k4 k3  k2 k3 k4 A h h h.
Elektronová absorpční spektra
Elektronová spektra molekul
09_luminiscenČní metody Petr Zbořil
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Přednáška 2 3.Základní principy optické aktivity 3.1 Polarizace elektromagnetického záření 3.2 Definice optické aktivity 3.3 Klasické formy optické aktivity.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
LIBS Laser-Induced Breakdown Spectroscopy Spektrometrie laserem buzeného plazmatu.
F l u o r e s c e n c e. Fluorescenční mikroskopie Luminiscence – jev, kdy látka vysílá do prostoru světlo chemická reakce – chemiluminiscence světlo.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
28. Elektrický proud v polovodičích
Transformátory.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
FOTONÁSOBIČ Šárka Trochtová.
Výživa a hygiena potravin
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Negativní vliv mycích prostředků II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
09_luminiscenČní metody Petr Zbořil
Úvod do podnikových financí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zdroje světla. Zdroje světla 2.Světlo let diody 3. Plynové výbojky Sálání tepla 1.Záření žárovky, sluneční světlo Sálání tepla 2. záření plazmatu (
„Svět se skládá z atomů“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Fyzika kondenzovaného stavu
Další součástky s jedním přechodem PN
Aplikace fluorescence v in vivo zobrazovacích metodách
Vyšetřování parametrů humorální imunity
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Narušování symetrie v laserovém rezonátoru
10C1_Chiroptické metody Petr Zbořil
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Nukleární magnetická rezonance
Obecná a anorganická chemie
Astronomické jednotky délky
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Vendula Kucharčíková Zuzana Šiková Štěpán Timr
Chemiluminiscence, fluorescence
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
DELFIA Dissociation-Enhanced Lanthanide Fluorescent ImmunoAssay
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření podzim 2008, osmá přednáška.
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017
Disperzní systémy.
Kultury rostlin in vitro
IMUNOESEJE.
01b-Chemické složení živé hmoty FRVŠ 1647/2012
Jan Marcus Marci z Kronlandu
Závislost elektrického odporu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Charakterizace slepičích protilátek proti sarkosinu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Marek Petřivalský pro 4.ročník biochemie
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

Luminiscenční spektroskopie hn k1 k4 k5 k4 k3 A ® A* ® A* ® A+ ® A+ ® A k2 k3 k4 A hn hn

Luminiscenční spektroskopie

Luminiscenční spektroskopie Fluorescenční spektroskopie Fosforescenční spektroskopie Chemiluminiscenční spektroskopie

Základní pojmy Excitace a emise Interakce s rozpouštědlem Singletový excitovaný stav Singletový základní stav

Základní pojmy Stockesův posun – ztráty energie po dobu excitovaného stavu Dl F Absorpce Emise nm

Základní pojmy l3 l2 l1

Základní pojmy Excitovaný stav – střední doba života 10-7 – 10-9 s. O

Základní pojmy Kvantový výtěžek fluorescence = počet kvant emitovaných/počet kvant absorbovaných = ke/(ke + S kk) ke = rychlost emise kk = rychlost konverzních procesů Intenzita fluorescence látky = f (e, F, N)

Základní pojmy Doba života excitovaného stavu Doba potřebná k poklesu fluorescence na hodnotu 1/e Io Střední doba života t = 1/ kf If = I0 e – t/ t n- refrakční index rozpouštědla e – molární abs. Koeficient n – vlnočet abs. maxima Přirozená doba života to Definovaná pro F = 1 ∞ t0 = 2,88.10-9.n2.nA2 . ∫ e(n)dn A n

Základní pojmy F = t/t0 Střední doba života fluorescence Fluorescein 4,6 ns Chininsulfát 15 – 40 ns NADH 0,5 ns

Biochemicky významné fluorofory

Instrumentace

Instrumentace Zdroj: Xenonová lampa Rtuťová výbojka Laser Světelné diody - LED (430, 450, 505, 592, 612 and 637 nm)

Instrumentace Monochromátor mřížka filtry

Instrumentace

Instrumentace RF-5301PC – spektrofluorimetr Shimadzu

Instrumentace Měření střední doby života fluorescence

Podmínky fluorescence Pokles polarity 6 – 1. Závislost na polaritě a viskozitě Nitrobenzoxadiazol

Podmínky fluorescence

Podmínky fluorescence

Podmínky fluorescence

Podmínky fluorescence

Podmínky fluorescence

Podmínky fluorescence

Podmínky fluorescence Závislost fluorescence na teplotě F 80 40 20 40 °C

Podmínky fluorescence Stabilita fluorescenčního signálu chininsulfátu F 80 40 40 80 min

Podmínky fluorescence 450 nm 1 Rayleighův rozptyl (Tyndalův rozptyl) 2 Fluorescenční emise 3 Ramanův rozptyl Excitace 450 nm 600 nm 1 3 2 3 Emisní spektrum

Kvantitativní fluorimetrie Závislost intenzity fluorescence na koncentraci látky F = f (I, e, c, F) F = Io F [1 – 10-ecd] jestliže c ® 0 F = Io F.2,3.ed.c F c

Kvantitativní fluorimetrie Stanovení koncentrace aminokyselin 390/464 nm 340/455 nm 450/550 nm

Kvantitativní fluorimetrie Stanovení bílkovin CBCQA

Kvantitativní fluorimetrie Detekce bílkovin v gelu (barevně: Coomasie blue, stříbrné barvení) Fluorimetricky: SYPRO Orange (Molecular probes) – citlivost 1 – 2 ng

Kvantitativní fluorimetrie Detekce nukleových kyselin Ethidium bromid rRNA 16 a 23s barvená SYBR Green II Molecular Probes

Fluorogenní substráty Galaktosidasy 4-methylumbelliferyl-a-galaktosid Fluorescein-digalaktosid

Fluorogenní substráty Peroxidasy – amplex red, vznik resorufinu

Fluorogenní substráty Proteinasy, peptidasy Fluorescenční konjugáty proteinů a peptidů

Fluorogenní substráty Fosfolipasa A

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Přirozené fluorofory (Tyr, Try) – fluorescence závislá na polaritě prostředí obklopující fluorofor F H2O H2O Emisní spektrum nm

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí substrát F310 t (min)

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Fluorescenční konjugáty OG Karboxyfluorescein – (494/520 nm) CF Absorpce/emise fluoresceinu při pH 9 CF-karboxyfluorescein OG oregon green Oregon Green - (496/524 nm)

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Fluorescenční konjugáty Teramethylrhodamin – 545/580 nm) Kumariny – 350/450 nm)

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Fluorescenční konjugáty Dansyl Benzoxadiazol –N-sukcinimid

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Fluorescenční konjugáty

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí L + M  LM Kd = Lf.Mf/LM Interakce makromolekul s ligandy F Ligand vázaný Ligand volný koncentrace makromolekuly

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Ff, Fb – fluorescence volné, vázané frakce Fb, Ff –kvant. Výtěžek fluorescence vázaného, volného ligandu Cb,Cf – koncentrace vázaného, volného Ligandu C – celková koncentrace ligandu F – celková fluorescence F = Ff + Fb F = Cf .Ff + Cb. Fb F = (C-Cb) Ff + Cb. Fb F = CFf – CbFf + Cb. Fb F = Fo + Cb (Fb – Ff) Cb = (F – Fo)/ (Fb – Ff)

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Interakce makromolekul s ligandy Použití fluorescenčních analogů Kys. cis-parinarová Fluorescein-PE Anthroyloxypalmitát

Použití fluorimetrie ke sledování struktury biopolymerů a interakcí Použití značené makromolekuly Fluorescence značené bílkoviny F Koncentrace ligandu

Fluorescenční rezonanční transfer energie (Försterův přenos) Nezářivý přenos energie z donoru na akceptor (1 – 10 nm)

Fluorescenční rezonanční transfer energie DONOR F A F nm

Fluorescenční rezonanční transfer energie DONOR AKCEPTOR F A F nm

Fluorescenční rezonanční transfer energie DONOR AKCEPTOR F A F nm

Fluorescenční rezonanční transfer energie Donor Fo F h = 1 – F/Fo A F nm

Fluorescenční rezonanční transfer energie t – doba života exc. stavu J – překryvový integrál n – refraktivní index rozpuštědla n – vlnočet emise donoru = Ro6/(Ro6 + R6) Ro6 = 1,66.10-33.t.J/n2no2

Fluorescenční rezonanční transfer energie Použití – změření vzdálenosti mezi dvěma molekulami v bílkovině Tryptofan (290/340) vs. NADH (340/450 nm)

Fluorescenční rezonanční transfer energie

Fluorescenční anizotropie

Fluorescenční anizotropie Polarizační filtry

Fluorescenční anizotropie

Fluorescenční anizotropie

Fluorescenční anizotropie Fluorescenční anizotropie r = Iv – Ih I I = Iv + 2Ih Rotační relaxační čas t, střední doba života fluorescence r, rotační relaxační čas molekuly ro – anizotropie nepohyblivé molekuly ro/r = 1 + 3t/r excitace a V objem h viskozita r = Vh/RT ro = (3 cos2a -1)/5 ro/r = 1 + 3tRT/Vh

Fluorescenční anizotropie Využití: Interakce makromolekuly s ligandem F r mg makromolekuly

Fluorescenční anizotropie Využití: Měření viskozity prostředí ro/r = 1 + 3tRT/Vh ro/r = 1 + K/h h = 2,4r/(0,362 – r) r Fl. anizotropie DPHT Vázaného v liposomech DPPC 20 30 40 50 °C

Fosforescence Multiplicita M = 2S + 1 hn k1 k4 k5 k4 k3 A ® A* ® A* ® A+ ® A+ ® A k2 k3 k4 A hn hn

Fosforescence Střední doba života t 10-4 – 100 s

Fosforescence Kvantový výtěžek fosforescence fluorescence FP = k3/(k3 + k2 + k4) Ff = k2/(k3 + k2 + k4) Ff/ FP = k2/k3 fluorescence F fosforescence 100 200 300 °K hn k1 k4 k5 k4 k3 A ® A* ® A* ® A+ ® A+ ® A k2 k3 k4 A hn hn

Fosforescence Experimentální uspořádání

Fosforescence Vzorek Rozpouštědla rigidní skla bez krystalů (ethanol, metanol, voda:ethylenglykol., atd N2

Fosforescence Aplikace fosforescence

Fosforescence Fosforescence alkalické fosfatasy 3 Try, pouze Try 109 fosforeskuje 1 – nativní enzym 2 – enzym po odstranění Zn 1 2

Princip fluorescenční konfokální mikroskopie

Chemiluminiscence Luminol

Chemiluminiscence Luciferin

Chemiluminiscence Aequorin – Aequoria victoria

Chemiluminiscence Aequorin – Aequoria victoria

Chemiluminiscence Aequorin – Aequoria victoria Průnik vápníku do mitochondrií Aktivuje oxidaci