Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Advertisements

Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Informace, PC, hardware, software
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Spolupráce průvodce cestovního ruchu s cestovní kanceláří
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Poznej bankovky a mince
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Ekologická valence.
Finanční gramotnost Základní pojmy
Znečištění ovzduší Obr. 1
OBSLUHA V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH
Lázeňské služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obrazový materiál pro pracovní list – Masky
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Komunikace a interakce
ROZŠIŘUJEME SLOVNÍ ZÁSOBU
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Rozvíjíme pozornost a soustředění
pedagogických pracovníků.
Přírodní vědy DUM 15 KOLOBĚH VODY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
ANIMALS OPAKOVACÍ HRA Mgr. Bc. Lucie Hušková ZŠ a MŠ Kamenná 404/4,
Úvodní lekce, opakování
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Přírodní vědy DUM 23 HOUBY - TEST
Interaktivní příklad na dělení napětí a proudu v elektrickém obvodu
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
ZMĚNY ROZVAHOVÝCH STAVŮ V ROZVAZE (přehled na příkladu)
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Rovnice s absolutními hodnotami
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Vypočítej ceny zlevněného zboží
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
Zrakové vnímání 9 Variabilní hra
KARTY NA PŘIŘAZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Představujeme a sestavujeme krychli
Kolik je...? Pracovní listy
Interaktivní příklad na dělení proudu v elektrickém obvodu
pedagogických pracovníků (NÚV).
DESETINNÁ ČÍSLA DESETINNÉ ZLOMKY
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
SPOČÍTEJ TEČKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Obrazový materiál pro pracovní list – Masky
Získávání energie pro život
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Optimální podmínky Organismy žijí v určitém prostředí a za určitých podmínek. Ty vytvářejí neživé složky prostředí (např. voda, ovzduší, teplota atd.) a živé složky prostředí (ostatní organismy). Každému organismu se nejlépe daří za optimálních (nejvhodnějších) podmínek, například za určité teploty, za určitého množství světla, vody apod. Jednotlivé druhy organismů mají specifické nároky na prostředí.

Zátěžová situace Organismy jsou schopny se přizpůsobovat (adaptovat) v určitém rozsahu i méně příznivým podmínkám prostředí (např. určitému rozmezí teploty, množství vody apod.). Větší změny v prostředí (např. příliš vysoká nebo naopak nízká teplota) působí na organismus jako zátěžová (stresová) situace. Organismus musí vydávat mnohem více energie, aby přežil.

Limitující faktory Každý organismus má hranice přizpůsobivosti. Určité faktory prostředí představují hranici pro existenci daného druhu. Jsou to faktory omezující (limitující) výskyt organismu v prostředí. Stačí jediný faktor (např. nedostatek vody), který je mimo hranice přizpůsobivosti organismu a organismus hyne.

Ekologická přizpůsobivost organismu Rozmezí podmínek prostředí, kterým se může organismus přizpůsobit, udává ekologickou přizpůsobivost organismu. Některé druhy organismů mají širokou ekologickou přizpůsobivost (dobře se přizpůsobují změnám prostředí). Například potkan, šváb. Bývají rozšířeny po celém světě.

Potkan

Jiné organismy mají velmi úzkou ekologickou přizpůsobivost (špatně se přizpůsobují změnám prostředí). Například panda velká, koala. Jejich výskyt je omezen jen na určité oblasti s prostředím pro ně vhodným.

Panda velká

Test 1. Jak se říká podmínkám, za kterých se organismu nejlépe daří? 2. Kdy se organismus dostává do stresové situace? 3. Co může být limitujícím faktorem pro výskyt organismu v prostředí? 4. Co je to ekologická přizpůsobivost organismu? 5. Uveď dva příklady organismů z naší přírody, o kterých si myslíš, že mají širší ekologickou přizpůsobivost a naopak užší ekologickou přizpůsobivost.

Řešení testu 1. optimální podmínky 2. když se musí přizpůsobovat větším změnám v prostředí, které pro organismus nejsou optimální 3. každá podmínka, které se organismus nedokáže přizpůsobit (např. nedostatek vody) 4. rozmezí podmínek, kterým se organismus dokáže přizpůsobit určuje jeho ekologickou přizpůsobivost 5. širší ekologickou přizpůsobivost – potkan, šváb, karas, kapr, kachna divoká apod. užší ekologickou přizpůsobivost – pstruh, mihule, sokol, rak, rys apod.

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN 80- 716-8902-5. Str. 5. Tocekas. [online]. [cit. 2013-08-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rattus_norvegicus_2.jpg?uselang=cs> Str. 5. J. Patrick Fischer. [online]. [cit. 2013-08-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grosser_Panda.JPG?uselang=cs>