DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Židé za 2.světové války….
Advertisements

Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
Křesťanství vznik a podstata.
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Křesťanství.
 Proč někteří lidé museli v historii nosit nějaké zvláštní označení na oděvu?  Co může dělat člověka odlišného od jiných lidí?
Morová rána 14. století.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Světová náboženství.
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
A tak bratři, modlete se za nás, aby se slovo Páně rychle šířilo Modlitby na únor 2015.
A TAK BRATŘI, MODLETE SE ZA NÁS, ABY SE SLOVO PÁNĚ RYCHLE ŠÍŘILO Modlitby na únor 2015.
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vypracoval: Jakub Moravec
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D9_10 Sada DŮMDějepis 9 Předmět Dějepis Název materiáluHolocaust Anotace Prezentace vysvětluje pojem holocaust.
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Syropalestina.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Židé a Romové ve středověku
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Norimberské.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Nicolas.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Antisemitismus Jan Lachman. Definice Antisemitismus je nepřátelství nebo předpojatost vůči židům jako představitelům židovského náboženství judaismu,
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Spravedliví.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Postavení Židů v Evropě 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Antisemitismus Jan Lachman.
Tolerance k národnostním menšinám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Postavení Židů v Evropě 5
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Porušování lidských práv
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
polovina 1. století našeho letopočtu
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do středověku.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Antisemitismus a holocaust – dějiny I. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby 3. 12.2012 Anotace Pojem antisemitismus, formy, dějiny Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test . Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Antisemitismus – dějiny I. nepřátelství a předsudky vůči židům, a to vůči představitelům židovského národa nebo židovského náboženství - judaismu termín se používá jen při označení nenávisti vůči židům, a to i přesto, že k semitským národům patří i jiné národnostní skupiny. zahrnuje širokou škálu projevů - od nepřátelství, předsudků až k útokům či perzekuci. Krajním projevem antisemitismu byla ideologie nacismu, která vedla k vyhlazování židů za 2. světové války.

Antisemitismus - formy Náboženský antijudaismus - vycházel z rozdílů mezi judaismem a křesťanstvím, později judaismem a islámem. V řadě evropských zemí byl judaismus zakázaným náboženstvím, židé byli vyháněni a jinak pronásledováni. Rasový antisemitismus - začíná se objevovat už v osvícenství, kdy byl špatně pochopen vývoj jednotlivých ras a národů. Rozšířil se hlavně v 19. století. Podstatou je tvrzení, že židé jsou i bez ohledu na své náboženství rasou nižší, méněcennou a že si nezaslouží uznání a stejná práva jako nežidovské obyvatelstvo. Nový antisemitismus - objevuje se od konce 20. století a projevuje se nepřátelstvím vůči židům a vůči státu Izrael, démonizací židů, pseudovědeckým zpochybňováním holocaustu apod.

Antisemitismus – dějiny I. První projevy antisemitismu nevíme, kdy se objevily poprvé, ale byly už ve starověkém Řecku a zřejmě i v Egyptě. Židé, kteří v Egyptě žili, museli často čelit nepřátelství a setkávali se s nedůvěrou a předsudky. Příčinou byla asi značná náboženská odlišnost a jiný způsob života. Filozof Filón Alexandrijský dokonce popisuje násilný útok v roce 38 př. n.l., při kterém zahynuly tisíce židů. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/Illustrerad_Verldshistoria_band_I_Ill_004.jpg/800px-Illustrerad_Verldshistoria_band_I_Ill_004.jpg

Antisemitismus – dějiny I. Křesťanský antisemitismus V Novém zákoně můžeme najít mnoho výroků, které lze vyložit jako protižidovsky zaměřené. Ve skutečnosti se jedná o kritiku názorů či chování konkrétních židovských skupin (Ježíš byl sám Žid). Texty byly vytrženy z kontextu a účelově vykládány jako antisemitské. V očích křesťanů jsou židé po dlouhá staletí těmi, kteří zabili Krista. Takové názory můžeme číst i ve spisech významných křesťanských učenců. Tento všeobecně přijímaný názor o kolektivní vině všech židů potvrdily i církevní koncily. pálení židovského Talmudu ve 13. století http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Talmudtrial.jpg

Antisemitismus – dějiny I. Středověk Evropu ničily epidemie plicního moru (tzv. černá smrt), při nichž zemřela polovina veškeré populace. Židé sice byli morem také postiženi, ale díky izolaci ghett a lepším hygienickým návykům bylo židovských obětí moru méně. Poměrně rychle se proto rozšířila pomluva, že židé údajně otrávili studně. Následkem tohoto obvinění jsou ničeny židovské osady, židé jsou upalováni a jinak vražděni. upalování židů v době moru http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Medieval_manuscript-Jews_identified_by_rouelle_are_being_burned_at_stake.jpg/220px-Medieval_manuscript-Jews_identified_by_rouelle_are_being_burned_at_stake.jpg

Antisemitismus – dějiny I. Středověk Někteří křesťané byli přesvědčeni, že židé mají nadpřirozené schopnosti, že se upsali ďáblu. Často jsou obviňováni z rituálních vražd, znesvěcování hostií, pití krve křesťanských dětí apod. Obvinění z rituálních vražd se objevuje ještě v 19. století (tzv. Hilsneriáda v Čechách). zněsvěcování hostií http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Descreationofhost.gif/200px-Descreationofhost.gif

Antisemitismus – dějiny I. Znevýhodňování a omezení (některá přetrvala až do 19. století) nesměli vykonávat řadu povolání směli půjčovat peníze na úrok(křesťané úroky chápali jako hřích, proto tuto práci vyhradili židům). Později to vedlo k vytvoření všeobecně přijímaného názoru, že židé lační jen po penězích. musí žít jen na určitých místech - tzv. ghetta, nesmějí vlastnit půdu. Při vstupu do jiných měst musí platit poplatky či skládat zkoušky a přísahy. musí se na první pohled odlišovat, proto se odlišují různými prvky oblečení. Většinou jde prvky žluté barvy (např. v Čechách žluté klobouky) slovo ghetto (původně slévárna) pochází z italštiny. Roku 1516 byli židé koncentrováni na ostrůvku Geto Nuovo (dnes Ghetto Nuovo) na severní straně Benátek.

Antisemitismus – dějiny I. Antisemitismus a reformace antisemitismus není spojen jen s katolickou církví, proti židům vystoupil i německý reformátor Martin Luther O židech a jejich lžích - kniha popisuje židy velice nenávistně, obsahuje doporučení k pogromům a různým formám útlaku, vyhánění. krátce před smrtí své výroky Luther výrazně zmírnil: „Chceme s nimi jednat s křesťanskou láskou a modlit se za ně, aby změnili víru a mohli se vrátit k Bohu.“ Martin Luther. D. Martin Luthers Werke: kritische Gesamtausgabe (sebrané spisy), Weimar: Hermann Böhlaus Nachfolger, 1920, svazek 51, str. 195 (německy). http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:1543_On_the_Jews_and_Their_Lies_by_Martin_Luther.jpg

Otázky Jaké formy antisemitismu rozlišujeme? Co znamená pojem antisemitismus? Jaké formy antisemitismu rozlišujeme? Z čeho pramení nepřátelství až nenávist křesťanů vůči židům? Co to byla ghetta? K čemu sloužila? Z čeho byli židé obviňováni ve středověku? Jaký byl pohled Martina Luthera na židy?

Zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/ Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Informace jsem čerpala ze vzdělávacích seminářů pořádaných Památníkem Terezín a Židovským muzeem v Praze Materiál stažen 20.11. 2012