Farmakoterapeutické komplikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
Efekt léků na řízení motorových vozidel Lipavská Markéta Řeháková Tereza Štěpánek Ladislav.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_04 TÉMA: Násobení ČÍSLO.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Rádce ŠJ 3 propojuje ND a SK v jeden celek
Suroviny pro cukráře I. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Pasivní součástky Nejrůznější formy a tvary
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Elektrické vodiče a izolanty
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Halucinogen Halucinogeny jsou skupina psychoaktivních drog dělící se do tří kategorií, na psychedelika, disociační drogy a delirogeny. Alternativním názvem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Elektromotor a jeho využití
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Diabetes mellitus.
Psychotropní látky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
PharmDr. Ondřej Zendulka, Ph.D.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Signalizace integriny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Léčivé rostliny Michaela Housková 3.A.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
hlášení Nežádoucích účinků SÚKL Kampaň ke zvýšení hlášení
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Název projektu: Moderní škola
IMUNOESEJE.
Šok Z. Rozkydal.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Neživá příroda - vzduch
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Když vás potká vyhoření
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
Transkript prezentace:

Farmakoterapeutické komplikace Mgr. Alena Prašnická seminář 2016

Farmakoterapeutické komplikace Nežádoucí a toxické účinky léčiv Lékové interakce Léková závislost a abusus léčiv Neexistuje ideální léčivo, jehož užití by nebylo spojeno s rizikem žádných komplikací Znalost profilu typických farmakoterapeutických komplikací je pro bezpečné užití léčiv nezbytná

Nežádoucí a toxické účinky léčiv a jejich dělení Klasifikace A→ Augmented tj. zvýšení účinku léčiva B→ Bizzare tj. neočekávané účinky C→ Chronic tj. chronické podávaní D→ Delayed tj. opožděné účinky E→ End of use tj. syndrom s vysazení F→ Failure theraphy tj. selhaní terapie

Nežádoucí účinky Typ A (Augmented) Př.1) Warfarin- antikolagulans → krvácení, podle intenzity se buď vynechá 1-2 dávky anebo p.o. vitaminu K1 (2,5 až 10 mg), přetrvávající nebo velké krvácení i.v. 10 až 20 mg vitaminu K1, pokud nereaguje na léčbu podat čerstvě zmraženou plazmu Př.2) Metoprolol- β1-blokátor → bradykardia- redukce davky- 3xd nejnižší možnu dávku

Nežádoucí účinky Typ B (bizzare) Př.1) inj. Pendepon (depotný PNC)→ a) Předlékařská pomoc (laická event. zdravotnická) tj. udržení vitálních funkcí b) Lékařská ambulantní (terénní) pomoc tj. aplikaci farmak, podání kyslíku Adrenalin- Iniciální dávka 200-500 ug s.c./i.m, ak neodpoveda i.v. narědění A Infuze fyz. roztoku Antihistaminika- i.v. max. 8mg Kortikosteroidy, β2-agonisti c) Nemocniční péče- JIP, ARO, komplexní péče Př.2) histaminová intolerance→ nedostatek diaminooxidáza (DAO) Příznaky: únava, opuchu, deprese, zčervenaní Léčiva blokujíce DAO : metamizol, N-acetylcysteín, varapamil.. Léčiva ↑ histamín: anodyná, kodeín, ASA, verapamil.... http://www.tvojlekarnik.sk/kategorie/alergia/histaminova-intolerancia/novodoba-choroba-histaminova-intolerancia-este-ste-o-nej-nepoculi.html

Nežádoucí účinky Typ C – Chronic (continous) use Př. 1) podávaní glukokortikoidov- vznik steroidního DM – léčba jako ,,normálního´´ DM II. tj. p.o. antidiabetika + jejich kombinace, popř. inzulin Př.2) ototoxicita- aminoglykosidy- ireverzibilní vestibulární či kochleární poškození Příznaky: tinnitus, hučení v uších Příčiny a) vážou se na NMDA recep. → poškození nervu b) produkce reaktívního kyslíku → reverzibilní blokáda Ca2+ v mitochondriích a tým poškození buněk – podaní Ca Př.3) plicní fibróza- amiodaron→ obsahuje 2 molekuly jódu, ti mohou způsobit oxidační stres v buňkách a poškození alveol a následná jizevnatá přestavba plicní tkáně

Nežádoucí účinky Typ D – Delayed Projevují se typicky až po delší době latence Teratogeneze, Mutageneze/kancerogeneze. Další: např. tardivní dyskineze – při léčbě parkinsonismu L-DOPA

Nežádoucí účinky Typ D – Delayed Thalidomid- R-izomer sedativní uč. - S-izomer teratogen Podavaní v EU, Kanadě a v Azii V USA ne→ Dr. Frances Kelsey (FDA) Tetracyklíny- přechází do zubu a mení vývoj zubných tk. a mineralizaci→ nejvic v detstve (vývoj zubu) - cez placentu a do mateřského mléka → teď KI Alkylačné cytostatiká (cyklofosfamid, chlorambucil)- narušení DNA →změna informace→ vznik rakoviny http://www.toxipedia.org/display/toxipedia/Thalidomide

Nežádoucí účinky Typ E – End of use tj. syndromy z vysazení léčiv, rebound fenomén Typicky – při dlouhodobé léčbě -blokátory, dochází k upregulaci množství receptorů …při náhlém vysazení dojde k vystupňované reakci protichůdné k účinku léčiva (rebound fenomén) Rebound tachykardie (s event. anginózními bolestmi) a hypertenze! Další příklad: náhlé vysazení dlouhodobé systémové glukokortikoidní léčby – hrozí adrenální insuficience až krize s rizikem komatu až smrti. Abstinenční (odvykací) syndrom u léčiv vyvolávající závislost. Např. zmatenost, úzkost až tonicko-klonické křeče po benzodiazepinech Nosnní dekongestíva- použití delší než 1 týden vede k samovolnému opuchu sliznice (Rebound fenomén) - léčba pomoci inhal. kortikosteroidov, mořská voda→ je dlouhodobá Prevence: pomalé snižování dávek po dlouhodobém podávání rizikových léčiv, vyvarovat se náhlému vysazení

Nežádoucí účinky Typ F – Failure therapy Zlyhaní terapie v důsledku- špatné terapie tj. špatná volba léčiva, dávky, KI, interakce..... - špatná diagnostika

Inerakce léčiv

Interakce Léčiv Jedno léčivo (vyvolávající-kinetika) mění kinetiku či účinek léčiva jiného (cílového-dynamika) léčiva Antagonizmus Synergizmus – sumace (adice) tj. dojde k sčítaní účinku např. antihypertensiva – potenciace tj. jedno léčivo zvyšuje účinek jiného léčiva např. L-DOPA+cardidopa Výsledek interakce→ žádoucí/prospěšný-kombinace ATB → nežádoucí/škodlivý-antikoncepce + induktory

Klasifikace Chemické (farmaceutické) Farmakokinetické – ADME Farmakodynamické – na cílových makromolekulách (receptory), na orgán alebo systém

Farmakodynamické interakce REVERSIBILNÍ KOMPETITIVNÍ ANTAGONISMUS Stejné cílové makromolekuly (receptory) morfín+ naloxon, ACH+ atropin, Soutěž 2 substrátů o 1 recepční místo 1. AGONISTA 2. ANTAGONISTA Podmínka – reversibilní vazba obou na receptor Afinita a koncentrace rozhoduje, která z látek obsadí receptor Změnou koncentrace lze ovlivnit obsazení receptoru (efekt versus blokáda) – každá látka může být vytěsněna vysokou koncentrací druhé Využití v terapii intoxikací – otrava → antidotum http://old.vscht.cz/kot/resources/studijni-materialy/flog-p/farmakodynamika.pdf

Farmakodynamické interakce NEKOMPETITIVNÍ ANTAGONISMUS 2 substráty působí na 2 různá recepční místa (různé receptory) Účinek nekompetitivního antagonisty nelze odstranit vysokými koncentracemi agonisty Např. blokáda Ca kanálů, bráni vtoku Ca do buňky hladké svaloviny a snižuje až blokuje kontrakci vyvolanou jinými látkami tj. změní se transdukce signálu

Farmakodynamické interakce IREVERSIBILNÍ ANATGONISMUS Antagonista obsazuje dloudobě receptor Jedná sa o léčiva, které tvoří kovalentní vazbu s receptorem Např. fenoxybenzamin (antagonista α- adrenergních receptorů) použ. při nádoru dřeni nadledvin a tým se snížila produkce působení NA a A

Farmakodynamické interakce PARCIÁLNÍ AGONISMUS Např. A+ antagonisti β-adrenergních receptorů s ISA tzn. že vyvolá jen částeční odpověď