Didaktika přírodopisu 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT B Učebna UF 219 pátek h.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Biologie - pokyny ke zkoušce
Inf Počítač a lidé s handicapem
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Logistika a Supply Chain Management
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
Základní zadání POPR Úlohy budou vypracované v jediném XLSX souboru.
Z0076 Meteorologie a klimatologie
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Inf Vývojový diagram.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Život v rybníce Jana Kučerová.
Didaktika přírodopisu 1 3. seminář: Roční časově tématický plán
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
WORD Tabulky - ohraničení
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Cisco Networking Academy
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
Lesní byliny a jejich čeledi.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Základní zadání POPR Úlohy budou vypracované v jediném XLSX souboru.
Neživá příroda - vzduch
Didaktika přírodopisu
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Náplň semináře z didaktiky přírodopisu 2 Předpoklad: úspěšně ukončeny seminář a přednáška z didaktiky přírodopisu 1 => kdo nemá zápočet ze semináře, musí jej získat do 28.2. 2014 Časová dotace: 1 h Výuka: st 14:50-15:35, st 15:45 – 16:30 Ukončení: zápočet Počet kreditů: 1 Absence: 1 tolerovaná Cíle: Student si v semináři prohloubí a v praxi vyzkouší teoretické znalosti z didaktiky přírodopisu.

Udělení zápočtu I) docházka – tolerovaná je 1 absence II) Semestrální úkol – výukový plakát (téma: vybraná rostlinná čeleď) III) Mikrovýstup – demonstrace výukové metody na tématu vybrané rostlinné čeledi IV) Receptář začínajícího učitele - obsahuje 6 dílčích úloh

II. Semestrální úkol výukový plakát na téma vybrané čeledi 1. Volba čeledi buď ze seznamu nebo vlastní čeleď 2. Tvorba plakátu formát: A1 průběžně během semestru termín odevzdání: týden před zkouškou spolu s receptářem 3. Zásady pro vypracování Každý vypracuje výukový plakát pro jinou čeleď! Plakát bude zpracován na základě práce s odbornou literaturou – ne Wikipedie!! Veškeré použité texty a obrázky budou ocitovány Pokud použijete vlastní fotografie, uvedete se jako autor

Obsah plakátu název čeledi česky (latinsky) zařazení čeledi do systému (říše, podříše, oddělení, třída) modelová rostlina, na které bude vysvětlena charakteristiku čeledi, včetně obrázeku s popisem v případě, že je modelová rostlina snadno zaměnitelná s jiným druhem, je třeba vymezit rozlišovací znaky Např. č. prvosenkovité – modelová rostlina prvosenka jarní – uvedu jak se liší od prvosenky vyšší

Obsah plakátu charakteristika čeledi zpracovaná dle těchto zdrojů: Martonfi, 2007, Novák & Skalický, 2008; případně Hendrych, 1986 Kolik rodů čeledi roste v ČR: zjistíte v Kubát & al. [eds.] (2002). Pokud jich bude do 20 – vypsat: česky (latinsky), pokud jich bude víc, uvést aspoň 10 z nich květní vzorec květní diagram barevné obrázky (min. 10; pro inspiraci viz Deyl & Hísek, 2003 ) použitá literatura autor plakátu: Jméno PŘÍJEMNÍ, rok

Doporučená literatura Deyl, Miloš & Hísek, Květoslav (2003): Naše květiny. 3. uprav. vyd. Praha : Academia, 690 s. ISBN 80-200-0940-X. Hendrych, Radovan (1986): Systém a evoluce vyšších rostlin: učební přehled. 2., upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 499 s. Kubát Karel, Hrouda Lubomír, Chrtek Jindřich jun., Kaplan Zdeněk, Kirschner Jan & Štěpánek Jan [eds.] (2002): Klíč ke květeně České republiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 928 s. ISBN 80-200-0836-5 Novák, Jan & Skalický, Milan (2008): Botanika : cytologie, histologie, organologie a systematika. 1. vyd. 1. Praha : Powerprint, 327 s. ISBN 9788090401112. Martonfi, Pavol (2007): Systematika cievntaých rastlín. 3. vyd., Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 220 s. ISBN: 978-80-7097-694-4.

Volba čeledi Borovicovité (Pinaceae): Krhovská Cypřišovité (Cupresaceae): Světlíková Bukovité (Fagaceae): Wimmerová Břízovité (Betulaceae): Čápková Vrbovité (Salicaceae):Mazáková Javorovité (Aceraceae): Králíková Olivovníkovité (Oleaceae): Folovský Zimolezovité (Caprifoliaceae): Hanáková Pryskyřníkovité (Ranunculaceae): Sedláčková Hvozdíkovité (Caryophyllaceae): Szabová Laskavcovité (Amaranthaceae): Jaskulková Rdesnovité (Polygonaceae): Podborská Brukvovité (Brassicaceae): Jandásková Slézovité (Malvaceae): Tlusticovité (Crassulaceae): 8

Volba čeledi Růžovité (Rosaceae): podčeleď Rosoideae – růžovité vlastní Růžovité (Rosaceae): podčeleď Amygdaloideae – mandloňovité: Koubek Růžovité (Rosaceae): podčeleď Maloideae – jabloňovité Zapletalová Bobovité (Fabaceae): Koschová Miříkovité (Apiaceae):Lavičková Mořenovité (Rubiaceae): Žáková Brutnákovité (Boraginaceae): Kluková Lilkovité (Solanaceae): Fárková Krtičníkovité (Scrophulariaceae): Krejčí Hluchavkovité (Lamiaceae): Pekáčová Zvonkovité (Campanulaceae):Jelínková Hvězdnicovité (Asteraceae): Poláková Liliovité (Liliaceae): Ježková Vstavačovité (Orchidaceae): Sítinovité (Juncaceae): Drozdová Šáchorovité (Cyperaceae): Kyjovská Lipnicovité (Poaceae): 9

III. Mikrovýstup demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi Volba metody Např. prvosenkovité - vysvětlování vyprávění vysvětlování výklad instruktáž dialog demonstrace atd. určovací znaky u rodu prvosenka – rozdíly mezi prvosenkou vyšší a prvosenkou jarní pojem HETEROSTYLIE principu tvorby květního vzorce (diagramu) výklad: Rozšíření čeledi ve světě Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu => rozvíjení komunikačních dovedností

IV. Receptář začínajícího učitele demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi Samostatně vypracované úkoly: Zhodnocení přírodopisné učebnice Typologie učebních úloh s příklady Baterie učebních úloh Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) Pracovní list Návrh aktivizační metody pro konkrétního hodinu přírodopisu

Předběžné rozvržení seminářů od 19.2. do 21.5.2014 19.2 – úvodní seminář 26.2. – volba tématu semestrálního úkolu, hodnocení učebnic 5.3. – hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice 12.3. – výsledky hodnocení didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu 19.3. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky 26.3. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky 2.4. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky 9.4. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky 16.4. – učební úlohy – typologie 23.4. – učební úlohy – typologie a tvorba baterie učebních úloh 30.4. – didaktický test, pracovní list a jejich tvorba 7.5. – aktivizační metoda 14.5. - aktivizační metoda 21.5. – seminář zřejmě odpadne - terénní cvičení z neživé přírody

Po absolvování semináře bude student schopen: Vypracovat přípravu na hodinu základního typu Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky 3. Sestavit baterii učebních úloh a didaktický test. 4. Začlenit do výuky přírodopisu aktivizační metody. 5. Vytvořit didakticky správně výukový plakát. 6. Zhodnotit učebnice přírodopisu.