NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_04_Renesance a hudba TÉMA SADY: Hudební nauka ROČNÍK: tercie, kvinta, 1. ročník DATUM VZNIKU: únor 2014 AUTOR: Mgr. Jarmila Brejchová
Anotace: Materiál seznamuje žáky na základě ukázek a obrázků s hudbou, ale i s dalším uměním doby renesance (mezipředmětové vztahy ČJ, VV, D) Je určen pro interaktivní tabuli. Materiál je možno využít pro výklad, opakování i pro zápisky žáka. Je primárně určen pro kvintu a 1. ročník, lze jej využít i v tercii a kvartě. Zpestřením jsou různé otázky a úkoly, které žáci řeší v průběhu práce s prezentací. Po klepnutí na symbol nápovědy (?) přechod na nový snímek se správnou odpovědí a zvukovým signálem.
RENESANCE DONATELLO BRUNELLESCHI ZNOVUZROZENÍ
doba: asi 14. – 16. století vývoj v různých zemích probíhal odlišně Návrat k člověku, k jeho pozemskému životu Oživení ideálů antiky Ideálem všestranně vzdělaný člověk
Poznáš, kdo je autorem vynálezu? Rozvoj obchodu, řemesel, lékařství Člověk spoléhá na rozum Námořní cesty a objevy
Leonardo da Vinci Leonardo da Vinci
malířství studium perspektivy a kompozice obrazu, anatomická přesnost pohybu a výrazu tváře, realistická barevnost Leonardo da Vinci, Rafael Santi, Michelangelo Buonarotti, Sandro Boticelli
Autor? Leonardo da vINCI
Leonardo da vINCI Mona Lisa
Michelangelo buonarotti Sixtinská kaple Kde můžeš uvidět?
Michelangelo buonarotti Sixtinská kaple V Sixtinské kapli ve Vatikánu
Literatura Milostná tématika Smysl pro humor Giovanni Bocaccio, William Shakespeare, Miguel de Cervantes
Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha Kdo je autorem románu?
Miguel de Cervantes y Saavedra V tom shlédli třicet nebo čtyřicet větrných mlýnů, jež na oněch polích stály. Jakmile Don Quijote je spatřil, pravil svému zbrojnoši: Osud naši záležitost lépe řídí, než si přáti můžeme, nebo hle! tamto, příteli Sancho Panzo, je vidět třicet anebo více ještě velikánských obrů, s kterými já bitvu svésti a jež všecky pobíti hodlám, abychom jejich kořistí se obohatili. Jeť to spravedlivý boj a skutek bohulibý, takové zlé símě s obličeje země sníti. Jaké pak obry? pravil Sancho. Ti tam s těma dlouhatýma rukama, odpověděl pán jeho; někteří je mají skoro na dvě míle. Vždyť, Vaše Milosti, odpověděl Sancho, to, co se vám zdá, nejsou žádní obři, nýbrž větrné mlýny a, co za ruce máte, jsou jejich lopaty, kteréžto jsouce větrem otáčeny žernovem točí.
Hudba Rozvoj vícehlasé kompozice - polyfonie Kánon, mše, moteto, chanson Rozvoj svébytné instrumentální hudby Taneční hudba, sonáta Umění náboženské i světské Varhany, virginal, loutna, viola, harfa, flétna,cink…
Orlando di Lasso 1532-1594 Vlámský skladatel Vrcholná vokální polyfonie ukázka: Echo Orlando di Lasso - Eco - YouTube
Giovanni Pierluigi da Palestrina 1525-1594 Vokální polyfonie a cappella Chrámová hudba Ukázka: Kyrie - Missa Papae Marcelli - Palestrina - YouTube Chrám sv. Petra v Římě
Giovanni Gabrielli ?1554-?1613 Chrám sv. Marka v Benátkách Concerto grosso Ukázka: Sonate e canzoni Giovanni Gabrieli (c.1553-1612) - Sonate e Canzoni - YouTube
Vytvoř správné dvojice A italský skladatel B skladba a capella C vokální polyfonie D kánon, mše, moteto E concerto grosso F chrámová hudba 1 Orlando di Lasso 2 Echo 3 Missa papae Marcelli 4 Giovanni da Palestrina 5 Giovanni Gabrielli 6 hudební formy
A 4,5; B 2,3; C 2,3; D 6; E 5; F 1,3,4,5 A italský skladatel B skladba a capella C vokální polyfonie D kánon, mše, moteto E concerto grosso F chrámová hudba 1 Orlando di Lasso 2 Echo 3 Missa papae Marcelli 4 Giovanni da Palestrina 5 Giovanni Gabrielli 6 hudební formy
Použitá literatura a zdroje: CHARALAMBIDIS, Alexandros; CÍSAŘ, Zbyněk; HURNÍK, Lukáš. Hudební výchova 1 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003, ISBN 80-7235-211-3. CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN, 2002, ISBN 80-7235-041-2. De CERVANTES, Miguel .Wikizdroje [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikisource.org/wiki/Don_Quijote_de_la_Mancha/D%C3%ADl_prvn%C3%AD/Kapitola_osm%C3%A1 Citace obrázků: DA VINCI, Leonardo. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ALeonardo_helicopter.JPG DA VINCI, Leonardo. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMona_Lisa.jpg BUONARROTI, Michelangelo. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMichelangelo_-_Creation_of_Adam.jpg DAUMIER , Honoré.commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AHonor%C3%A9_Daumier_017_(Don_Quixote).jpg OD PHROOD (ARCHIVE.ORG) [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AOrlando_di_Lasso.jpg OD KARELJ (VLASTNÍ DÍLO) [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASv_Petr_interier_11.jpg ANNIBALE CARRACCI [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 9.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGiovanni_Gabrieli.jpg
Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření této prezentace: http://www.youtube.com/watch?v=-foB75466zY http://www.youtube.com/watch?v=oeLIgzAe5sI http://www.youtube.com/watch?v=tHSpsHcpRp8 Klipart obrázky jsou součástí galerie Microsoft Office volně dostupné na adrese www.office.microsoft.com