Principy testování a měření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADY EKONOMETRIE 6. cvičení Autokorelace
Advertisements

Některé přístupy v Evropě k metodologii měření i standardům osobnostních charakteristik a manažerských typologií Miloslav Šolc, viceprezident Unie psychologických.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Monte Carlo permutační testy & Postupný výběr
Odhady parametrů základního souboru
CZ.1.07/2.3.00/ Excelence doktorského studia na AF MENDELU pro navazující evropskou vědecko-výzkumnou kariéru Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Cvičení 6 – 25. října 2010 Heteroskedasticita
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
1 KURZ ŘÍZENÍ VÝZKUMU A VÝVOJE A VYUŽITÍ JEJICH VÝSLEDKŮ V PRAXI Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Sociologický výzkum.
Základy ekonometrie Cvičení října 2010.
Biostatistika 10. přednáška
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Analytické metody výzkumu
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
MOTORICKÉ TESTY A TESTOVÉ SESTAVY
Některé aspekty predikce úspěšnosti jedinců ve sportovních hrách s míčem Katedra kinantropologie a základů humanitních věd FTVS UK Praha Šárka Honsová.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Koncipování empirického výzkumu
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
Lineární regrese.
Praktické využití regresní analýzy Struktura národního hospodářství a znečištění ovzduší v tranzitivních ekonomikách: Případ České republiky Gabriela Jandová.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 3 Evropský sociální fond
Lineární regresní analýza
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Kvalita diagnostiky z pohledu (klasické) teorie testů
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií PSY252 Statistická analýza dat II Seminář 7 - Reliabilita.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
TALENT ..
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Kvalita dat. Existují kultury v kterých lidé věří, že některé objekty mají magickou moc. Antropologové nazývají tyto objekty fetiše. V naší společnosti.
Validita jako integrace výzkumného poznání PSY401 Metodologie psychologie Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc. Jan Širůček, PhD.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Učení, praktické aplikace principů učení
- váhy jednotlivých studií
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Praktický návod při vyhodnocování
Pohybové schopnosti a dovednosti
Rutinní zdravotnická statistika
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Název: Chyby měření Autor: Petr Hart, DiS.
PSY252 Statistická analýza dat v psychologii II Seminář 9
Úvod do psychometriky Validita psychodiagnostických metod
Metody pedagogiky.
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Transkript prezentace:

Principy testování a měření Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

- diagnostické metodiky ne-nutně-vědecké, Diagnostické metodiky – nutno rozlišovat: - diagnostické metodiky ne-nutně-vědecké, pro praxi klinickou a pedagogickou - diagnostické metodiky vědecko-výzkumné pro zjišťování dat v empirickém výzkumu = prostředky vědecké metody „pozorování“

přímo pozorovatelná proměnná Druhy proměnných: přímo pozorovatelná proměnná Příklady - měření systolického krevního tlaku, - otázka v dotazníku, - čas na 110 m překážek - teoreticko-konceptuální proměnná, slangově tzv. “teoretický konstrukt” Příklady - pohybové schopnosti - extroverze, sebepojetí, kvalita života, IQ - množství tuku v těle

Příklad z klinické lékařské oblasti: - inidikátor: symptom, příznak : horečka, zvětšená játra, nález v krvi, ... - koncept: syndrom, “obraz” nemoci : tyfus (salmonely či rickettsie a jejich toxiny jsou příčinou i symptomem tyfu, nikoli však chorobou samou, “celkovým onemocněním zvaným tyfus”)

Jakákoli výzkumná diagnostická metodika je “test” Jak k problému přistupuje klasická teorie testů ? Jakákoli výzkumná diagnostická metodika je “test” Cíl teorie testů: zkvalitnění diagnostiky pomocí modelových vztahů mezi vlastnostmi testu

“Psychometrické” vlastnosti testu: reliabilita, validita objektivita, homogenita, obtížnost, konzistence, délka, ekvivalence, čas, specifičnost, rychlost, generalizabilita dimenzionalita,

Postup při konstrukci testů Vytvoření 1. verze testu na základě konzultací s experty Ověření srozumitelnosti testu a struktury testu na základě pilotní studie Upravení testu (redukce položek nebo naopak přidání položek) Standardizace testu – ověření validity a reliability, stanovení norem

Příklady obvyklých praktických úkolů: a selekci uchazečů  maximalizace predikční validity pro přijímání a selekci uchazečů  optimální redukce a úspornost diagnostiky “test equating” - zajištění srovnatelnosti výsledků různých verzí testu atd.

změřená hodnota = přesná hodnota + chyba Indikátor = “test” Koncept = “to, co má test měřit” .. laická „definice“ validity Jak matematicky tento problém modeluje klasická teorie testů? Analogie Gaussova modelu chyb měření: změřená hodnota = přesná hodnota + chyba

x   observed score x = true score  + discrepancy  Terminologie teorie testů: pozorovaná hodnota = skutečná hodnota + diskrepance observed score x = true score  + discrepancy  x =  +  x   Empirický indikátor Nepozorovatelný koncept Diskrepance známá neznámá neznámá Ve výzkumné diagnostické praxi se případ absolutně nulové diagnostické diskrepance  téměř nikdy nevyskytuje.

Koeficient diagnostické reliability (“spolehlivosti”) Rel x = S2 / Sx2 tj. podíl, proporce neznámého rozptylu skutečných hodnot ku rozptylu pozorovaných možno jen zhruba odhadnout jako korelaci dvou paralelních x , x´, - buď různých paralelních testů x , x´ - nebo paralelních měření x , x´ týmž testem

- metodou “stability, test-retest” (u paralelních testů) Odhad reliability pro testy paralelně a tau-ekvivalentní - metodou “stability, test-retest” (u paralelních testů) - dělením, “split-half “ (paralelně - ekvivalentní části, “metoda konzistence”, nezaměňovat s konzistencí testu!!) - metodou “obsahové ekvivalence”- dva různé testy paralelně - ekvivalentní - metodou “dolní meze” (u tau-ekvivalentních testů): - přímo: Cronbachův koeficient ALFA - z faktorového modelu: McDonaldův OMEGA - vnitrotřídní korelací z ANOVA s nejméně dvojrozměrným designem a modelem typu „mixed s replikacemi“

Validita: ne-psychometrická - expertízně posuzovaná - obsahová (logická, věcná) teoreticko-konceptuální čili “konstruktová” a homogenita - “zřejmá” neboli “face” psychometrická - formálně vyčíslená - tradiční statistické metody: korelace, regrese - netradiční: stochastické modely, teorie informace aj.

Druhy psychometrické validity faktorová (Strukturální modely) diskriminační síla (v modelech IRT), konvergentní / diskriminantní (MTMM) vnitřní - vnější jednoduchá - složená přímá - “čistá” - inkrementální souběžná - predikční …………………..atd.