Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DRUHY NÁŘADÍ METR ROZKLÁDACÍ měří s přesností na 1mm METR SVINOVACÍ
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
R U Č N Í Ř E Z Á N Í D Ř E V A.
Didaktická pomůcka Určeno jako pomůcka pro učitele Odborného výcviku žáků 1. ročníku oboru Truhlář a Tesař jako součást tématu konstrukční spoje.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Autor výukového materiálu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Řezání na hrubou délku Krácení řeziva na požadovanou délku + nadmíra. Odstranění vadných míst (suky, trhliny). Přeřezávací kotoučové pily. Posuv na zub.
Pč_142_Dřevo_Spojování dřeva plátováním, čepy a kolíkováním
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Řezání na kotoučových pilách
FRÉZOVÁNÍ VÝŘEZŮ Název školy
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
FRÉZOVÁNÍ SPOJENÝCH PLOCH
Řezání – pily Druhy pil Řezání patří k základním truhlářským úkonům.
Upínání nástrojů a obrobků na frézkách
Řezání na pásových pilách
Nářadí pro ruční opracování dřeva - pily Člověk a svět práce Technické materiály Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Autor:Chaloupka Jiří Název:Úhelník Tematická oblast:Ruční zpracování kovů Ročník:1. r očník obor automechanik.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_644_ŘEZÁNÍ MATERIÁLU Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Šrejtrová Marie Název: VY_32_INOVACE_11B_12_PRACOVNÍ ČINNOSTI Téma:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_10_1_13.
Pilování.
Upínání nástrojů a obrobků na frézkách
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název: Výroba stahováku ložisek Autor: Pavel Moravec
Frézy, upínání nástrojů a obrobků - test
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výroba špalíku na broušení
Výroba špalíku na broušení
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výroba špalíku na broušení
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Zpracování drátu II Háček na tabuli
Zpracování drátu I Háček na tabuli
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zpracování plechu I Podstavec pod hrnec
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
Měření posuvným měřítkem
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Zpracování plechu I Podstavec pod hrnec
Výroba špalíku na broušení
Strojní obrábění – Praktická úloha 4
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracování plechu II Podstavec pod hrnec
Ruční obrábění plastu I
Strojní obrábění – Praktická úloha 1
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Ruční obrábění plastu II
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Měření délky.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Technické činnosti Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_288 Ročník: 6. Sada: Druh: Učební materiál Autor: Mgr. Jakub Machel Název: Základní pracovní operace 1 Anotace: Výukový materiál seznámí žáky s postupy při základních pracovních operací u opracování dřeva. Informuje o zásadách a pravidlech při měření a orýsování, upínání a řezání materiálu. Datum vytvoření: 2. 11. 2013 Datum ověření: 4. 11. 2013

Základní pracovní operace Měření, orýsování, Řezání

Měření materiálu Měření je základní pracovní operací, při které zjišťujeme požadované rozměry, jako jsou délka, výška, šířka nebo tloušťka. V opačném případě slouží k tomu, aby se podle výkresu nebo náčrtu mohla vyrobit požadovaná věc. Obr. 1

Zásady při měření materiálu Zásady zhotovení výrobku podle technického výkresu: 1) Umístění výrobků vkládáme na materiál s ohledem na ekonomičnost a snažíme se pracovat bez zbytečných ztrát. 2) Rozměry výrobků se udávají v milimetrech, měříme s milimetrovou přesností. Rozměry přenášíme pečlivě a s největší přesností.   Zásady pro rozměřování výrobku: 1) Ryska měřidla musí být přesně nastavena na začátek měřeného materiálu. 2) Měřidlo pokládáme ve směru měření délky. 3) Při odečítání naměřené hodnoty díváme se kolmo na stupnici 4) K značení materiálu použijeme ostře zastrouhanou tužku nebo hlubič s ostrým hrotem.

Zásady při měření materiálu Při orýsování čáry rýsujeme přesně podle pravítka nebo úhelníku. Chybně zaznačenou čáru přeškrtneme vlnovkou, správnou čáru označíme ležatým křížkem. Obr. 2 Obr. 3

Upínání a řezání materiálu Prvním krokem řezání materiálu musí být jeho správné upnutí. Vždy se snažíme zajistit pohyb pracovního nástroje a znehybnit obráběný materiál. Tím se mimo jiné zajistí i větší bezpečnost práce. Nejpoužívanějším pracovním stolem pro obrábění dřeva je hoblice. K u pevnění je možno využít také truhlářské ztužidlo nebo svěrák, musíme však materiál podložit z obou stran tak, aby nedošlo k jeho znehodnocení. Obr. 4

Zásady pro upínání Zásady upínání materiálu 1) Materiál upínáme s ohledem na co nejlepší provádění zamýšlené pracovní operace. 2) Místo upnutí volíme co nejblíže k místu obrábění. 3) Upnutí je prováděno tak, aby nedošlo při provádění operace k poškození nástroje nebo opracovaného materiálu. 4) Měkké materiály chráníme před poškozením při upnutí ochrannými vložkami. (Sololit).

Řezání – Používané pily Druh pily pro řezání dřeva volíme vždy podle dřeva, které budeme řezat, podle požadavků na šířku řezné rýhy a přesnost řezání a také podle způsobu řezání. (Tvary apod.) Čepovka – Řezání kratších dílů z drobného řeziva a překližky. Zanechávají tenčí a čistý řez Ocaska – Univerzální pila, dobře řeže podélně i příčně, složí spíše pro řezání tvrdšího dřeva. Zanechává širší rýhu a je méně přesná než čepovka. Děrovka – Používají se k řezání v těžko dostupných místech, k řezání děr a ohybů. Lupénková pila – Vhodné pro řezání zakřivených a nepravidelných tvarů v překližkách, dýhách a sololitu.

Zásady při řezání Zásady pro řezání materiálu 1) Pilu nasazujeme k vzdálenější hraně opracovávaného materiálu, řežeme v mírném sklonu, ne rovně 2) Konec pilového listu přiložíme k vnější straně a orýsování tak, aby orýsování zůstalo na opracovávaném materiálu. 3) Při zářezu zajistíme pohyb listu dřevěným odřezkem nebo palcem a tahy k sobě vytvoříme mělký a přesný zářez. 4) Při samotném řezání řežeme plynule pohyby tam i zpět a snažíme se využít co největší část listu. Neustále sledujeme průběh řezu 5) Při dořezávání přidržujeme odřezávaný materiál, zpomalíme a zkrátíme pohyb. Zvýšíme sklon. Tyto kroky provádíme, aby nedošlo k odštípnutí odřezávaného materiálu. 6) Při řezání stojíme vždy ve správném postoji, řežeme jednou rukou, volnou rukou přidržujeme materiál. 7) Nikdy nepracujeme s poškozenou pilou

Řezání Obr. 5

Zdroje: Mošna, František a kol. Praktické činnosti - Práce s technickými materiály. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-755-3. Obr. 1, 3, 4, 5 - Mošna, František a kol. Praktické činnosti - Práce s technickými materiály. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-755-3. Obr. 2 – Vytvořen autorem Archiv autora Fotografie pořízeny autorem