Schválením žádosti projekt nekončí …… 5.12. 2013
Program semináře Popis hlavních bloků administrace projektů Podklady pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) a uzavření smlouvy o podpoře Monitorování, Závěrečné vyhodnocení akce (ZVA) – z pohledu projektového manažera přestávka, občerstvení Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Financování, předkládání žádostí o platbu
Cílová skupina projektů PRIORITNÍ OSA 1 Zlepšování vodohospodářské infrastruktury Oblasti podpory 1.1 – Snížení znečištění vod 1.2 – Zlepšení jakosti pitné vody Projekty podané v rámci: 39.výzvy 34.výzvy – „opozdilci“ 53.výzvy – „šprti“
Popis hlavních bloků administrace projektů Příjem žádostí Posuzování a hodnocení žádostí Rozhodnutí Řídícího orgánu schválení / zamítnutí žádosti (zásobník projektů) – Registrační list/Rozhodnutí ministra Smluvní zajištění – vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace a Smlouvy o podpoře Závěrečné vyhodnocení akce Následný monitoring
Nejdůležitější dokumenty, zdroje informací www.opzp.cz Implementační dokument (způsobilost výdajů), verze 20.06.2013 Konsolidovaná verze směrnice MŽP č. 12/2012 ve znění dodatku č. 2 Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory, aktuální verze platná od 28.11.2013 Metodika pro žadatele rozvádějící podmínky přílohy č. 7 Programového dokumentu OPŽP a dokumenty k administraci žádostí podle této Metodiky, verze 3.5 ze 03.07.2012 Informační systém BENE-FILL
Dokumenty k poskytnutí podpory na akce Příslib financování - Registrační list (RL) – dotace z FS - Rozhodnutí ministra (RM)– podpora ze SFŽP Poskytnutí finančních prostředků - Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) - FS - Smlouva o podpoře (SM) - SFŽP
Harmonogram projektů Způsobilost nákladů do 31.12.2015 Termín dokončení stavebních a montážních prací (tj.dokončení přejímacího řízení díla): nejdéle do 30.9.2015 Financování projektů bude možné max. do 11/2015 !!! tzn. předložení poslední žádosti o platbu v 11/2015 termín ukončení projektu (tj. vydání kolaudačního rozhodnutí/souhlasu): předpoklad do 03-04/2016 termín ZVA (3 měs. po termínu ukončení): nejdéle do 06/2016
Popis hlavních bloků administrace projektu po vydání RL/RM Výběrová řízení na zhotovitele stavby, technický dozor investora Příprava podkladů pro vydání RoPD a SM Vlastní realizace, financování stavby Výběr provozovatele stavby Závěrečné vyhodnocení akce (ZVA) Následný monitoring
Příprava podkladů pro vydání RoPD Seznámit se s podmínkami Registračního listu (RL) a Rozhodnutí ministra (RM) Podklady je nutné doložit do: - 12 měsíců od vydání RL/RM - 34V, 39V - 8. měsíců od vydání RL/RM – zásobník 39V - ?. měsíců – 53V –předpoklad výrazného zkrácení! Uvedené lhůty nebude možné prodlužovat
Příprava podkladů pro RoPD - Zadávací řízení Zadávací řízení na vlastní realizaci – 2 fázová kontrola Posuzování zadávací dokumentace a oznámení o zakázce (hodnotící a kvalifikační kritéria, rozsah stavby) před vyhlášením zakázky Kontrola úkonů zadavatele včetně zapracování podmínek zadávacího řízení do smlouvy o dílo Zadávací řízení na podpůrné činnosti (příprava žádosti, projektová dokumentace, technický dozor) Jednorázová kontrola – ex post
Příprava podkladů pro RoPD - Zadávací řízení Zadávací řízení na zhotovitele stavby Novela zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách účinná od 01.04.2012 Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory Prováděcí vyhlášky: č. 133 o uveřejňování vyhlášení veřejné zakázky, č. 230 stanovující obsah zadávací dokumentace na stavební práce, č. 231 stanovující obchodní podmínky zakázek na stavební práce, č. 232 vymezující rozsah odůvodnění účelnosti zakázky
Příprava podkladů pro RoPD - Zadávací řízení Zadávací řízení na technický dozor investora Předpokládaná hodnota zakázky do 1 000 000 Kč – zakázka malého rozsahu mimo režim zákona, dle Závazných pokynů Kvalifikační požadavky Smluvní podmínky
Příprava podkladů pro RoPD - Zadávací řízení Na ustavující schůzi vyjádřila Poslanecká sněmovna ČR vyjádřila souhlas se zákonným opatřením senátu, kterým se s účinností od 01.01.2014 mění zákon o veřejných zakázkách. Změny obsaženy v novele povedou ke zjednodušení zadávacího procesu a jeho urychlení.
Příprava podkladů pro RoPD - Zadávací řízení Mezi zásadní změny od 1.1.2014 patří především: • zavedení mechanismu, který umožní pokračování v opakovaném zadávacím řízení i v případě, že byla doručena nebo zbyla pouze jedna nabídka • zvýšení limitů pro povinný postup podle ZVZ z 1 mil. Kč na 2 mil. Kč u VZ na dodávky a služby z 3 mil. Kč na 6 mil. Kč u VZ na stavební práce Limity se tak vrátí na úroveň, před novelou z 1.4.2012
Podklady pro vydání RoPD Výčet podkladů uveden v příloze č. 1 směrnice 12/2012 Do IS BENE-FILL zanést všechna výběrová řízení spojená s realizací opatření, definici objektů pro jednotlivé zakázky a finanční harmonogram Nutné pečlivě vyplnit přílohy rozhodnutí v IS BENE-FILL Poté je zaslat na SFŽP ke kontrole jak v elektronické tak tištěné podobě Údaje uvedené v elektronické podobě se musí shodovat s tištěnou podobou Veškeré dokumenty musí být aktuální, kompletní a podané k odsouhlasení
Nejdůležitější podklady pro vydání RoPD Stavební povolení na celý rozsah stavby s nabytím právní moci, včetně povolení části kanalizačních přípojek na veřejném prostranství ČOV - povolení k nakládání s vodami, posouzení nejlepších dostupných technik Smlouvy o dílo na realizaci stavby, včetně položkového rozpočtu a finančního harmonogramu Doklady k zadávacímu řízení na realizaci opatření Doklad o technickém dozoru stavby (správci stavby), smluvní doklady, doklady k zadávacímu řízení Příprava žádosti, projektová příprava – smluvní podklady, zadávací řízení Podklady k provozování – dle RL specifické pro odlišný způsob provozování Aktualizace finanční analýzy: aktuální náklady dle SoD, způsobilost výdajů, plátcovství DPH, termíny realizace, ceny za vodné/stočné, (provozní situace) → výše podpory + vlastní zdroje
Příprava podkladů pro RoPD – největší problémy Vleklý proces schvalování zadávacích dokumentací (formální a věcné nedostatky, nerespektování specifických podmínek pro administraci OPŽP) Předložení nekompletních podkladů k průběhu výběrového řízení ( na realizaci, na podpůrné činnosti) Předložení nekompletních nebo neplatných podkladů k RoPD dle směrnice Změny stavby v průběhu přípravy akce s dopadem na splnění účelu dotace Prodlevy při získávání stavebního povolení a ostatních povolení souvisejících s vlastní realizací Rozsah stavby daný zadávací dokumentací koliduje s rozsahem stavebního povolení
Monitorování Průběžné monitorovací zprávy v IS BENE- FILL Četnost 1x za 4 měsíce od vydání RL Před vydáním RoPD – monitorování veřejných zakázek, finanční řízení OPŽP Po vydání RoPD – sledování parametrů a indikátorů projektu, financování projektu
Monitorování – realizace stavby Kontroly na místě projektovými manažery Kontrola realizace (soulad se stavebním povolením, zadávacími podmínkami) Kontrola fakturace (věcné plnění na místě stavby, zanesení do IS BENE-FILL)
Monitorování – realizace stavby problematické oblasti Změny stavby oproti zadávací dokumentaci – změnové listy - hledisko způsobilosti výdajů na vícepráce a čerpání rezervy - nepředvídatelnost - dopady na výsledky zadávacího řízení (nelze měnit zadávací podmínky) Náležitosti fakturace - fakturace dle výkazu výměr, popř. změnových listů - fakturace skutečně provedených prací Kontrola výstupu činnosti technického dozoru stavby
ZVA Podklady k ZVA podle přílohy č. 2 směrnice 12/2012 Podklady v tištěné podobě, zaneseni do IS Benefill Závěrečná monitorovací zpráva Plnění indikátorů a parametrů projektů Závaznost – ISPROFIN „minimální“ Plnění smluvních podmínek Obsah a způsob uzavření nových smluv na provozovatele
Monitorování – následný monitoring Plnění podmínek pro provozování (finanční nástroje, výkonové ukazatele) Kontrola stálosti a udržitelnosti operací (udržitelnost projektu, vlastnictví předmětu podpory po dobu min. 10 let, cíl a účel projektu)
Ing. Daniela Floriánková Děkuji za pozornost Ing. Daniela Floriánková Odbor ochrany vod daniela.floriankova@sfzp.cz Státní fond životního prostředí České republiky, Kaplanova 1931/1, 148 00 Praha 11, korespondenční a kontaktní adresa: Olbrachtova 2006/9, 140 00 Praha 4, tel.: 267 994 300 n www.opzp.cz n zelená linka 800 260 500 n dotazy@sfzp.cz 23