KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Objednatel Cíl projektu Dokumentace Technologie Aktualizace a správa dat Publikace dat DIGITÁLNÍ MAPA PRAHY Petr Šebesta.
Advertisements

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
TVAROVÉ A ROZMĚROVÉ PARAMETRY V OBRAZOVÉ DOKUMENTACI
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
8 Průseková metoda - nejstarší fotogrammetrická metoda
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Plošná interpolace (aproximace)
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
DIGITÁLNÍ KATASTRÁLNÍ MAPA (DKM)
Marta Toušková Útvar rozvoje hl. m. Prahy Setkání geodetů 2013 Ukončení projektu Digitální mapa Prahy a zadání Digitální mapy veřejné správy hl. m. Prahy.
2005 Šablona eVŠKP - titulní list ÚVOD  Definice doporučené šablony  Soubor s přednastavenými styly, strukturou, designem  NEREÁLNÉ problémy.
Relační databáze.
Schémata Druhy a typy schémat
Mapa.
TEXTOVÝ EDITOR.
Kartografie.
CSS styly Kaskádové styly (CSS – Cascading Style Sheets) jsou prostředkem, který zajišťuje jednotný vzhled publikovaných stránek. Technologii CSS podporují.
Přesnost rozměrů..
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Kartografická generalizace
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
4.3 Geometrické tolerance
VÝKRES V GIS Univerzita Karlova v Praze Přírodovědecká fakulta Pavel Břichnáč Prezentaci naleznete na:
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Vedoucí projektu: Doc. Ing. Petr Rapant CSc. G 562 Petr Svoboda
Autor: Jakub Černek jakub(zavináč)cernek.cz µŠkolení Efektivnějšího využívání PowerPointu 2003.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Základy zpracování geologických dat
InstantAtlas dynamické webové interaktivní atlasy.
švýcarský vektorový program pro kresbu map
Atlasová díla Bc. Jindřich Poledňák.
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
Kartografie v ArcGIS.
Technická grafika a konstruování
Mapování a kartografie
Typografie a zpracování textů
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Tvorba značky. Značka Hodnota Investice Přínosy Systém hodnot.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE PROSTOR: koncepce a kompozice Dr. Lucie Friedmannová 2015.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE OpenJUMP – základní nástroje export vybraných prvků do nové vrstvy –Replicate Selected Items – Replicate to new Layer.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE PRINCIPY KARTOGRAFICKÉ VIZUALIZACE Řešení grafických konfliktů v mapovém poli Dr. Lucie Friedmannová 2015.
KÓTOVÁNÍ určení rozměrů nebo polohy předmětu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Geografická kartografie
Geografická kartografie
WordArt, SmartArt, Tvary
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Digitální učební materiál
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Informatika pro ekonomy přednáška 4
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Analýza informačního systému
Transkript prezentace:

KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE Principy definice, tvorby a používání značkových klíčů (legendy) Dr. Lucie Friedmannová 2012

Značkový klíč - legenda Je soubor kartografických vyjadřovacích prostředků („mapových značek, znaků“) stanovených pro určité mapové dílo s vysvětlením jejich významu Legenda podává VÝKLAD Sestavování legendy = zpracování soustavy kartografických znaků mapy = (kartografické kódování) Legenda tvoří otevřený grafický systém Legenda je hierarchický systém Základem zpracování znakové soustavy je OBSAH mapy Zásady tvorby legendy a jejich uplatňování nesmí být závislé na technologických prostředcích použitých k sestavování kartografického díla

Legenda jako otevřený grafický systém Optické vlastnosti znaku Tvar Barva Intenzita Textura Velikost Orientace (poloha) Typ znaku Bodový Liniový (pravé, nepravé) Plošný (plné, prázdné) (text) bodový liniový plošný text Tvar Barva Intenzita Textura Velikost Orientace poloha nepoužitelné obtížně použitelné většinou nevhodné vhodné

Zásady tvorby 1 - úplnost Legenda má obsahovat všechny vyjadřovací prostředky použité v mapové kresbě a právě jen ty. „Co je v mapě, je v legendě; co je v legendě, je v mapě“ V legendě musí být všechny znaky potřebné k dekódování interpretované informace Legenda může, ale nemusí nutně obsahovat prvky topografického obsahu (záleží na účelu a uživateli) K legendě v úzkém slova smyslu neobsahuje matematické, pomocné a doplňkové prvky obsahu mapy Ve smyslu vymezování prvků kartografického designu do legendy patří i hodnotová měřítka

Zásady tvorby 2 - jednoznačnost Prvek obsahu mapy může být interpretován vždy jen jako jeden prvek legendy strom x listnatý strom -> ŠPATNĚ jehličnatý strom x listnatý strom -> SPRÁVNĚ V souladu s mapovým polem = grafická podoba znaku v legendě musí být totožná s grafickou podobou znaku v mapovém poli. Platí to i pro velikost znaku!

Zásady tvorby 3 - uspořádanost Znaky jsou sdruženy do logických skupin Znaky jsou v rámci skupin uspořádány Optimální počet znaků v legendě je 25-30 (B. Šimák), počet znaků ve skupině cca 7 (L. Ratajski)

Zásady tvorby 4 - srozumitelnost zpracovává se s ohledem na předpokládaný okruh uživatelů - musí být Čitelná Zapamatovatelná

Proces tvorby legendy 1 Stanovení obsahu mapy sestavení úplného výčtu prvků mapy Navržení prvotních vyjadřovacích prostředků v souladu se stylem díla Strukturalizace obsahu Stanovení hierarchických skupin Pokud možno nepřekročení doporučeného počtu prvků v legendě i ve skupinách Uspořádání legendy Jednotlivé hierarchické skupiny se stejným stupněm obecnosti seřadit podle zvolené logické posloupnosti Respektovat zásadu: Účel mapy – téma – název – hlavní vyjadřovací prostředek – legenda

Proces tvorby legendy 2 Upřesnění zvolených kartografických vyjadřovacích prostředků Určení konkrétních parametrů znaků (velikost, barva, typ písma) Uvěření souladu mezi zvolenými kartografickými vyjadřovacími prostředky (interakce překrytu) Kontrola formou nátisku ukázkové mapy Recenze a opravy Tento proces je možné několikrát opakovat Generalizace legendy Provádí se v případě změny měřítka, účelu, koncepce nebo rozsahu obsahu pro hlavní prvky se vybírají nejvýraznější grafické prostředky Zevšeobecňování – zvětšením intervalů, sdružování prvků do skupin Sestavení definitivní podoby legendy, grafické provedení Hierarchické úrovně je potřeba odlišit (typem nebo velikostí písma a odsazením) Legendu pokud možno umístit v blízkosti mapového pole Vyjadřuje-li znak jeden jev, popis je v jednotném čísle, zastupuje-li více objektů/jevů, použijeme množné číslo Každá skupina musí být popsána