Tolerance k národnostním menšinám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín LIDSKÉ RASY 1 1.
Advertisements

LIDSKÁ PLEMENA Mgr. Helena Tlapáková.
LIDSKÉ RASY.
Europoidní rasa Bílá rasa (také běloši, europoidní rasa) je jedna z lidských ras, která se vyznačuje světlým zbarvením kůže. Často se tak označují lidé.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Lidské rasy VY_52_INOVACE_05 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
EVROPA OBYVATELSTVO VLASTIVĚDA 5.ročník Gabriela Mikulková 2013.
vytvořený v projektu OP VK
MULTIKULTURa.
Národnostní menšiny a etnika
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Lidské rasy Název školy
VY_52_INOVACE_ZE.8.61 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
AMERIKA OBYVATELSTVO.
Europoidní Negroidní Mongoloidní
Lidské rasy.
Rasy Národy Jazyky Náboženství
Lidské rasy.
Společenské a hospodářské prostředí
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_05_Lidské rasy
LIDSKÉ RASY (PLEMENA) 8. ročník.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Lidské rasy, národy, jazyky
Bytosti kolem nás. Jak je vnímáme.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Lidské rasy 2 Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Severní Amerika Obyvatelstvo a sídla.
LIDSKÉ RASY.
Lidské rasy 1 Název školy
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Menšina většinou znamená menší část z nějakého celku. Ve státě většinou žije jeden hlavní národ. Mezi námi žijí i příslušníci národnostních menšin. MAJORITA.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_LIDSKÉ RASY ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
LIDSKÉ RASY.
LIDSKÉ RASY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lidské rasy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Digitální učební materiál
Rasismus Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Porušování lidských práv
Národ VY_32_INOVACE_03-46 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Hradec Králové
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Rasy, národy a náboženství
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tolerance k národnostním menšinám Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Název výstupu: VY_32_INOVACE_7.8 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Diskriminace, rasismus, xenofobie Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 7. ročník Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011

Základní druhy lidských ras Bílá (europoidní) 1 - běloši, lidé typově podobní původnímu obyvatelstvu Evropy, dále lidé pocházející z Blízkého východu, střední Asie, severní Afriky a severozápadní části Indie. Jako typické znaky se udávají: světlé zbarvení kůže, úzký nos; úzký nebo středně široký obličej, úzké rty, mírně vlnité vlasy… 2

Černá (negroidní) – černoši, lidé podobní původnímu obyvatelstvu střední a jižní Afriky. Jako typické znaky se udávají: tmavá barva kůže na celém těle, plné velké rty, plochý široký nos, černé a kudrnaté vlasy, řídké a slabé vousy a ochlupení… 3

Žlutá (mongoloidní) – Asiaté, Indiáni, obyvatelé podobní původnímu obyvatelstvu Ameriky a východní Asie. Jako typické znaky se udává: rovné černé vlasy, šikmé tmavé oči, světlá až snědá pleť, malý vzrůst, řídké a slabé vousy a ochlupení… Takto nejčastěji označujeme Japonce, Vietnamce, Číňany, Korejce, Mongoly, původní obyvatele Polynézského poloostrova, Eskymáky a Indiány. Jsou nejpočetnější rasou na Zemi. 4

Národnostní menšiny Menšina je skupina lidí, která se od ostatní většinové skupině v něčem liší (etnická – jazykem a kulturou, náboženská – náboženskou příslušností, národnostní – podobně jako etnická, jen je úředně uznána) Nejčastěji takto označujeme skupinu cizinců, kteří k nám přijeli za prací, manželstvím, studiem, lepšími životními podmínkami a delší dobu zde žijí. Mezi nejznámější menšiny v ČR patří: Poláci, Němci, Rakušané, Slováci, Maďaři, Romové, Bulhaři, Francouzi, Řekové, Ukrajinci, Vietnamci, Židé. 5

Pojmy, vztahující se k toleranci k menšinám Předsudek – negativní postoj vůči skupině lidí, často bez závažného důvodu, týkající se např. etnik, vzhledu, pohlaví, věku, náboženského vyznání… Tolerance – snášenlivost, schopnost pochopit druhého a vcítit se do jeho problémů. Opakem je intolerance. Rasismus – nepřátelské postoje, pocity a chování vůči příslušníkům jiné rasy. Xenofobie – chorobný strach z cizinců. Antisemitismus – negativní a nepřátelský postoj vůči Židům a jejich menšinám.

Test k zamyšlení Jaké základní druhy lidských ras rozlišujeme? Co je to „národnostní menšina“? Jaké národnostní menšiny v ČR žijí? Co znamená slovo „předsudek“? Co znamená pojem „ tolerance a intolerance“? Definuj pojem „rasismus“. Definuj pojem „xenofobie“. Co označujeme jako „antisemitismus“? Co označujeme jako „vlastenectví“? Zamysli se nad označením „vlastenectví“ v souvislosti s heslem některých skupin lidí „Čechy – bílým!“

Řešení testu Ad1) Bílá (europoidní), černá (negroidní), žlutá (mongoloidní) Ad2) Skupina lidí, lišící se od většiny např. jazykem, kulturou, náboženskou příslušností… Ad3) Poláci, Němci, Rakušané, Slováci, Maďaři, Romové, Ukrajinci, Vietnamci, Židé, Francouzi, Řekové Ad4) Negativní postoj vůči skupině lidí bez závažného důvodu Ad5) Snášenlivost a nesnášenlivost vůči druhým Ad6) Nepřátelský postoj a chování vůči příslušníkům jiné rasy Ad7) Chorobný strach z cizinců Ad8) Negativní a nepřátelský postoj vůči Židům a jejich menšinám Ad9) Láska k národu, vlasti, ochota za ně bojovat, čestně je bránit proti pomluvám i každému nepříteli

Prameny a literatura Přispěvatelé Wikipedie, Lidská rasa [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 28. 03. 2013, 06:56 UTC, [citováno 11. 05. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Lidsk%C3%A1_rasa&oldid=10030302 Přispěvatelé Wikipedie, Europoidní rasa [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 5. 05. 2013, 13:35 UTC, [citováno 11. 05. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Europoidn%C3%AD_rasa&oldid=10283943 Přispěvatelé Wikipedie, Mongoloidní rasa [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 15. 03. 2013, 07:51 UTC, [citováno 11. 05. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Mongoloidn%C3%AD_rasa&oldid=9935487 Přispěvatelé Wikipedie, Negroidní rasa [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 5. 05. 2013, 21:13 UTC, [citováno 11. 05. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Negroidn%C3%AD_rasa&oldid=10285697 Přispěvatelé Wikipedie, Menšina [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 17. 03. 2013, 16:58 UTC, [citováno 11. 05. 2013] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Men%C5%A1ina&oldid=9952624>

Anotace Tato prezentace je určena k výkladu o toleranci k národnostním menšinám pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí se základním rozdělením lidských ras, s pojmy rasismus, xenofobie, tolerance, vlastenectví a budou se zamýšlet nad problémem soužití některých extremistických skupin obyvatel s národnostními menšinami jak v ČR, tak i ve světě. Své znalosti si mohou vyzkoušet v testu a porovnat je s uvedeným řešením.