Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052 Číslo sady 13 Číslo DUM 3.2_13_2 Předmět Společenské vědy, Tělesná výchova Tematický okruh Zdravý životní styl Název materiálu Zdraví a prevence nemocí Autor Mgr. Hana Topičová Datum tvorby 30. březen 2013 Ročník 1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k všeobecnému seznámení žáků s problematikou péče o zdraví a jejich prevencí. Materiál je možné použít jak ve výkladové tak opakovací části hodiny. Součástí materiálu jsou otázky podchycující všeobecné povědomí žáků o problematice péče o zdraví a jejich prevenci. Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky péče o zdraví a prevenci nemocí. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Zdraví Ústava světové zdravotnické organizace (WHO) definuje zdraví jako „stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, a ne jen pouhou nepřítomnost nemoci či slabosti.“ [1]. „Zdraví je schopnost vést sociální a ekonomicky produktivní život.“[1]. Obr. 1: Vlajka WHO [2]. Zdraví vyžaduje fyzickou, psychickou i sociální rovnováhu. Zdraví je ovlivněno životním stylem a podmíněno sociálními vztahy.
Zdraví Fyzické, duševní a sociální zdraví je největší hodnotou našeho života. Být zdravý je prvním předpokladem ke štěstí a k úspěchu. Zdravý člověk má větší šanci uskutečňovat to, po čem v životě touží. Roste individuální zodpovědnost člověka za své zdraví. S dobrým vztahem ke svému zdraví se člověk nerodí – postoj ke zdraví nezískává zcela automaticky.
Zdraví Vztah ke zdraví si člověk vytváří postupně v průběhu života tím, jak si je schopen uvědomit rozdíly mezi zdravím a nemocí, a posoudit výhody zdraví oproti nevýhodám nemoci. Čím dříve je schopen tuto souvislost pochopit: tím je šance na prožitý život ve zdraví vyšší tím se zvyšuje význam pocitu osobní spokojenosti a životní pohody tím si člověk vytváří daleko větší prostor jak po profesní, tak osobní stránce
Rizika pro zdraví Pro své zdraví je potřeba znát vlastní zdravotní stav a nevystavovat se rizikům, které zdraví ohrožují: závislosti – kouření, alkohol, drogy obezita - (BMI – hmotnost vyjádřená v kilogramech dělená druhou mocninou výšky udané v metrech = u žen by měla být nižší než 23, u mužů než 25; vyšší než 18) vysoký krevní tlak - (normální 140/90) vysoký stav cholesterolu a cukru v krvi stres
Zodpovědný postoj ke zdraví Řadě zdravotních rizik se nedá zcela spolehlivě vyhnout (genetické dispozice, nepříznivé sociální podmínky apod.) Některá rizika vedoucí k onemocnění můžeme omezit, snížit, potlačit; některá rizika naopak zvýšit. Nejúčinější, nejsnazší a nejlevnější způsob jak předcházet rizikům je: z d r a v ý ž i v o t n í s t y l
Životní styl a zdraví Životní styl určuje a ovlivňuje naše zdraví až z 80%. Zbylých 20% je dáno dědičností, zdravotnickou péčí, případně jinými vlivy. Zdravý životní styl představuje péči o naše tělo: po stránce tělesné (dostatek vhodných pohybových aktivit) po stránce příjmu vyvážené stravy (aby tělo dostávalo dostatek vitamínů, bílkovin a vláknin) po stránce psychické (psychika s onemocněním úzce souvisí) po stránce sociální
Péče o zdraví Nejdůležitější pro zdraví je správná životospráva, a to nejen fyzická, ale i psychická. Psychika s onemocněním úzce souvisí. Člověk, který se příliš nerozčiluje, žije bez strachu, věří sám sobě, nepropadá pocitům beznaděje má lepší zdravotní stav a i případné zdravotní komplikace zvládá snáze. Aktivní zájem o vlastní zdraví umožní člověku si uchovat co nejlepší zdravotní stav co nejdéle
Neexistuje jednotný návod pro všechny lidi jak pečovat o své zdraví Péče o zdraví Neexistuje jednotný návod pro všechny lidi jak pečovat o své zdraví Kvalitu zdraví ovlivňuje: psychický stav fyzický stav zdravotní stav věk
Prevence Proti nemocem se dá bojovat dvojím způsobem: a) jejich léčbou b) jejich předcházením – prevencí. Prevence = předcházení nemocem a jejich následkům
Prevence D r u h y p r e v e n c e: 1) primární = opatření, která vedou k odvrácení nemoci (poruch). Je založena na aktivitách samotného jedince - na jeho životním stylu, tedy jeho chování a jeho volbách, rozhodnutích. 2) sekundární = opatření, kterými se předchází komplikacím nemoci a zhoršením projevů nemoci 3) terciální = předcházení následkům nemoci
Otázky a úkoly 1. Co je pro vás zdraví? 2. Můžete ovlivnit své zdraví - jak? 3. Jaká existují rizika pro zdraví? 4. Lze rizikům ovlivňujících zdraví předcházet – jak? 5. Co je to prevence? 6. Jak dělíme prevenci?
Použité zdroje [1] Světová zdravotnická oraganizace. Http://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C4%9Btov%C3%A1_zdravotnick%C3%A1_organizace [online]. 25.2.2013 [cit. 2013-04-14]. Dostupné z: wiki/Sv%C4%9Btov%C3%A1_zdravotnick%C3%A1_organizace [2] Vlajka WHO. Soubor:WHO.png [online]. 12. 3. 2005 [cit. 2013-04-14]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:WHO.png