Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo VY_32_INOVACE_3124 Název Úvod k nejnovějším dějinám Téma hodiny Uspořádání učebnice, časová přímka , prameny Předmět Dějepis Ročník/y/ 9 Anotace Žák si zopakuje již známé učivo o rozdělení dějin ,o zaznamenávání na časovou osu, o získávání historických poznatků. Očekávaný výstup Umí zařadit událost do určitého historického období, dokáže samostatně zpracovat získaný materiál, srovnávat různé prameny, označit citát apod. Druh učebního materiálu Prezentace
Úvodní hodina dějepisu Uspořádání učebnice Časová osa Prameny 9. ročník
Uspořádání učebnice 9.ročníku Podle obrázků v učebnici na str. 5 si připomeňme učivo předchozích ročníků. Pokuste se zařadit časově obsah látky jednotlivých ročníků. Nyní si ověříme své odpovědi a svou paměť-viz. str. 9 : Periodizace dějin /informace a obrázky v barevném pruhu /
Obsah učebnice Mezi světovými válkami 1919 – 1939 Druhá světová válka 1939 – 1945 Poválečné dějiny 1945 – 1991
Časová osa Zobrazování na časové ose ovládáme od 6. roč. Zopakuj si: Zapiš do sešitu: Událost Století Desetiletí Zač. války 1939 ------------ ------------- Karibs. krize1962 ------------ ------------- Charta 1977 ------------ ------------- Mnichovs. dohoda 1938 ------------- --------------
Pokračuj v určování Povstání v Maďarsku 1956 --------- ----------- Krach na burze/USA/ 1929 -------- ----------- Konec 2. svět. války 1945 --------- ----------- 1. člověk na Měsíci 1969 --------- ----------- Nástup M. Gorbačova 1985 ---------- ---------- Zlatá bula sicilská 1212 ---------- ---------- Bitva u Lipan 1434 ----------- --------- Smrt sv. Václava 835 ----------- ---------
Prameny a sdělovací prostředky Opakujeme: Které druhy pramenů známe? Kde se uchovávají ? Ve 20. století k nim přibyly i sdělovací prostředky /neboli média/ :FILM, ROZHLAS, TELEVIZE, INTERNET
Správná odpověď: prameny písemné, hmotné a obrazové písemné: archívy a knihovny hmotné: muzea/expozice a depozitáře / přírodovědné sbírky obrazové: galerie
Pamatuj ! a/ při zpracování tématu je třeba srovnávat více textů s danou tematikou b/ na konci např. referátu uvedeme použitou literaturu aj. prameny c/ text opsaný doslova označíme jako citát / do uvozovek a s uvedením autora /
Zdroje: Učebnice pro 9. ročník ZŠ : VÁLKOVÁ,V. „Nejnovější dějiny“, 1. vyd. Praha: SPN 2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Havel http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chaplin_The_Kid.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dalimilova_kronika_parizsky_fragment.jpg