Materiálně-technické podmínky železniční dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Materiálně-technické podmínky železniční tratě dynamické závěsné prostředky trakční dopravní prostředky prostředky oznamovací a zabezpečovací techniky
Železniční tratě síť dopravních cest větší část železničních tratí u nás: ve vlastnictví státu část regionálních drah: ve vlastnictví jiných vlastníků „Správa železniční dopravní cesty“ (SŽDC ) vykonává funkci vlastníka dráhy pro stát a zároveň funkci provozovatele dráhy metro Praha: status speciální železniční dráhy tramvajové, lanové, důlní a průmyslové dráhy se za železniční dráhy nepovažují
struktura tratí podle počtu kolejí: jednokolejná dvoukolejná vícekolejná
Dnešní síť veřejných železnic v ČR
Železniční koridor označení pro hlavní, moderní železniční trať určen pro dálkovou a tranzitní osobní i nákladní dopravu parametry v ČR: elektrifikovaná dvoukolejná trať možnost použití dálkového řízení dopravy díky modernímu elektronickému traťovému zabezpečovacímu zařízení s automatickým blokem traťová rychlost 160 km/h stanice s mimoúrovňovými přechody minimální počet úrovňových křížení se silnicemi (přejezdů) dosažení těchto parametrů vyžaduje mnoho úprav: pozvolnější oblouky, nové tunely apod.
První železniční koridor: Děčín st. hr První železniční koridor: Děčín st. hr. – Praha-Holešovice – Pardubice – Brno – Břeclav st. hr.
Druhý železniční koridor: Petrovice u Karviné st. hr Druhý železniční koridor: Petrovice u Karviné st. hr. – Ostrava – Přerov – Břeclav st. hr.
Třetí železniční koridor: Mosty u Jablunkova st. hr Třetí železniční koridor: Mosty u Jablunkova st. hr. – Ostrava – Přerov – Praha – Plzeň – Cheb st. hr.
Čtvrtý železniční koridor: Děčín st. hr Čtvrtý železniční koridor: Děčín st. hr. – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště
Dynamické závěsné prostředky železniční osobní vozy probíhá modernizace většího počtu rychlíkových a nákupy starších zahraničních rychlíkových vozů typy osobních železničních vozů: a) vozy z vagónky v Bautzenu: zastaralá konstrukce, není možné je efektivně modernizovat b) vozy pro osobní vlaky a rychlíky z Vagónky Studénka z přelomu 80. a 90. let: modernější, mohou dosahovat rychlosti 160 km/h, interiér je třeba obnovit
c). konec 90. let a začátek 21. století: firma Siemens: c) konec 90. let a začátek 21. století: firma Siemens: několik desítek nových vozů pro vlaky vyšší kvality s podvozky pro 200 km/h včetně ubytovacích a jídelních vozů
Vozový park vozy 1. třídy „A“ vozy 2. třídy „B“ kombinované vozy 1. a 2. třídy „AB“ lůžkové vozy „WL“ lehátkové vozy „BC“, „BCM“ rozdíl mezi lehátkovým a lůžkovým vozem: lehátkový vůz: lehátko + přikrývka, v lehátkovém oddíle se nerozlišuje oddíl pro muže a pro ženy, není určen pro 1. třídu
lůžkový vůz: větší komfort, lůžko s přikrývkou a polštářem, v první třídě i malá koupelnička, lůžkové oddíly jsou rozděleny zvlášť pro muže a ženy, muži a ženy mohou cestovat společně pouze v případě, že je zakoupen celý oddíl, žádný lůžkový vůz není pouze pro 1. nebo 2. třídu, ale vozy jsou půlené, tzn. že normální lůžkový vůz má označení WLAB, existují ještě vozy nadstandardní a od 10. 12. 2006 i luxusní jídelní vozy „WR“, „WRM“, „SR“ bufetové vozy „BRMC“
Trakční dopravní prostředky lokomotivy v průměru vysoké stáří mezi 25 a 30 lety způsobené minimálními nákupy nových vozidel od 90. let nejrozšířenější: dieselelektrické lokomotivy, elektrické lokomotivy a motorové vozy obnova parku hnacích vozidel: spočívá v modernizaci, přestavbě i nových nákupech zakoupeny sedmivozové expresní elektrické jednotky s naklápěcí technikou – Pendolino
ve zkušebním provozu s cestujícími nové rychlíkové lokomotivy v současnosti: dodávky 83 nových patrových elektrických jednotek pro osobní vlaky v okolí Prahy a Ostravy ve zkušebním provozu s cestujícími nové rychlíkové lokomotivy nákup nízkopodlažních elektrických i motorových jednotek a motorových vozů
Prostředky oznamovací a zabezpečovací techniky technické prostředky a vazby mezi nimi přispívají k bezpečnosti železničního provozu kontrolují, případně nahrazují činnost dopravních zaměstnanců při řízení železniční dopravy
Kontrolní otázky: Vyjmenujte materiálně-technické podmínky železniční dopravy. železniční tratě, dynamické závěsné prostředky, trakční dopravní prostředky, prostředky oznamovací a zabezpečovací techniky Charakterizujte železniční koridor. označení pro hlavní, moderní železniční trať, určen pro dálkovou a tranzitní osobní i nákladní dopravu
Co tvoří vozový park železniční dopravy? vozy 1. třídy, vozy 2. třídy, kombinované vozy 1. a 2. třídy, lůžkové vozy, lehátkové vozy, jídelní vozy, bufetové vozy Co jsou prostředky oznamovací a zabezpečovací techniky? technické prostředky a vazby mezi nimi, přispívají k bezpečnosti železničního provozu, kontrolují nebo nahrazují činnost dopravních zaměstnanců při řízení železniční dopravy
Zdroje: ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, 1999. IBSN 80-85970-27-9. ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, 2010. Map of Czech raiways.gif: Czech railway company: České dráhy, a. s., Ing. Pavel Krýže, Ph. D., Ing. Tomáš Pošta. derivative work: Kubiik (talk). [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Map_of_Czech_railways.svg> Honza Groh. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prvni_zeleznicni_koridor.svg> Honza Groh. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Druhy_zeleznicni_koridor.svg&pag e=1> Honza Groh. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Treti_zeleznicni_koridor.svg> Honza Groh. [cit. 2013-01-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ctvrty_zeleznicni_koridor.svg>