Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Advertisements

TVARY I. VY_32_INOVACE_5C_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Usazování a krystalizace VY_32_INOVACE_1A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Tísňová volání VY_32_INOVACE_1B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Elektrické napětí VY_32_INOVACE_2A_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
LEDEN VY_32_INOVACE_4A_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Zvířata v ZOO VY_32_INOVACE_2B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Voda VY_32_INOVACE_1A_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Povolání II. VY_32_INOVACE_3A_03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Obrázkové čtení VY_32_INOVACE_5B_20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Čtení Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Popis domu VY_32_INOVACE_2B_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
U lékaře VY_32_INOVACE_1B_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Drahé kovy VY_32_INOVACE_1A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Náš byt I. VY_32_INOVACE_3A_19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Manželství VY_32_INOVACE_1B_14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sloveso can VY_32_INOVACE_2B_12 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce VY_32_INOVACE_1B_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rodina VY_32_INOVACE_3A_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Kostel VY_32_INOVACE_1B_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Slované VY_32_INOVACE_3C_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hláska Š VY_32_INOVACE_3B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny Chemické pokusy VY_32_INOVACE_1A_20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1101 Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny

Identifikátor materiálu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT, 20 Anotace Jedná se o ucelený soubor jednoduchých a relativně bezpečných pokusů, které názorně demonstrují jevy, které mohou probíhat. Pokud to bylo jen trochu možné, jsou pokusy odkazovány na konkrétní ukázková videa. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Miroslav Kruba červen 2012 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a příroda Chemie Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Očekávaný výstup Žáci by se měli naučit provádět jednoduché pokusy jen s nepatrným dohledem vyučujícího. Druh interaktivity Využití interaktivní tabule, hypertextových odkazů a práce s PC. Materiál je použitelný pro výuku v online prostředí sdíleném žáky i rodiči. Možnost dopisovat rukopisné poznámky přes skrytá tlačítka v rámci nového softwaru. Cílová skupina  Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 14 – 16 let, 9. ročník

Chemické pokusy Jsou zajímavým zpestřením problematiky chemických dějů Při práci pečlivě sledujeme průběh pokusu a co nejpřesněji zaznamenáváme sledované události Pracujeme s ochrannými pomůckami a děláme přesně to, co nám bylo řečeno Důležitá je bezpečnost!!!

Vezmi si jakoukoliv čirou plastovou láhev Napusť ji vodou Pokus 1 – (Usazování) Vezmi si jakoukoliv čirou plastovou láhev Napusť ji vodou Do láhve s vodou nasyp jemný písek, nebo hlínu (vše protřep) Sleduj co se bude dít po nějaké chvíli Zdroj fotografie: http://www.topolwater.com/servis-ukony-01.htm

Pokus 2 – (Krystalizace) Rozpusť větší množství soli ve vroucí vodě Nalij roztok do zkumavky (skleničky) Přes okraj zavěs bavlnku Sleduj co se bude dít po několika dnech cca 34 s Obměna Rozpusťte stejným způsobem modrou skalici a postupujte stejně jako v předešlém případě Po nějaké době se objeví krásné modré krystaly modré skalice Čím pomaleji se odpařuje voda, tím větší se krystaly objevují cca 2:25 min

Pokus 3 – (Hoření kyslíku) Do zkumavky se dá peroxid vodíku, do něj se nasype černý prášek z baterie Pak jen stačí vložit k hrdlu, či dovnitř zkumavky žhavou špejli Kyslík ji zapálí cca 33 s

Pokus 4 – (Výroba vodíku) Do zkumavky nalejeme menší množství HCl, do ní vhodíme kousky zinku (obal z tužkové baterie je dostačující). Okamžitě dochází k reakci a vzniku vodíku. Ten jímáme do zkumavky. Po přiblížení k plamenu dojde k výbuchu (jakémusi štěknutí) Obměna Pokus funguje stejně i s hliníkem (kousky alobalu) cca 45 s Jímání vodíku do zkumavky Jímání vodíku do balonku cca 3,5 min

Jednoduchý pokus (důkaz, že oxid uhličitý nepodporuje hoření) Pokus 5 – (Výroba CO2 a hasící vlastnosti) Do větší sklenice nalejeme ocet a nasypeme jedlou sodu Dojde k reakci a uvolňování oxidu uhličitého Když vložíme do sklenice zapálenou špejli vidíme, že dojde (ještě nad hladinou) k uhašení ohně Oxid uhličitý vytlačil všechen kyslík z láhve, a proto uvnitř nemůže docházet k hoření. cca 1,56 min Přelévání CO2 a zhasínání svíček Důkaz, že CO2 je těžší než vzduch cca 18 s Jednoduchý pokus (důkaz, že oxid uhličitý nepodporuje hoření)

Jak dokázat, že vzduch je směs? Pokus 6 – (Důkaz, že vzduch je směs) Do větší sklenice, misky nebo akvária napustíme pár cm vody obarvenou tuší nebo indikátorem Ph Zapálenou (čajovou) svíčku položíme na hladinu a zapálíme (může být i vata namočená v lihu a vsunutá do ořechové skořápky) Svíčku přiklopíme odměrným válcem s tenkým průřezem nebo jen skleničkou a sledujeme co se děje po dohoření svíčky s hladinou vody Kyslík byl spálen a nahrazen CO2 , který se rozpouští ve vodě a má podstatně menší objem než kyslík Podtlak, který vzniká natáhne vodu mnohem výše, než v prvním případě. Vzduch Dusík s CO2 Voda

Pokus 7 – (Neutralizace HCl) Do zkumavky dáme kyselinu chlorovodíkovou Poté vhodíme malé množství peciček hydroxidu sodného Reakce je velmi bouřlivá, proto není vhodné vhazovat pecičky víc jak po jedné Reakce je doprovázena vysokou teplotou, proto raději používáme držák zkumavky Chemická rovnice vypadá takto HCl + NaOH NaCl + H2O Víme, že NaCl je kuchyňská sůl a H2O je voda NaOH cca 1:45 min Příprava NaCl neutralizací HCl

Pokus 8 – (Rekce draslíku s vodou) Do větší mísy, akvária dáme vodu Malý kousek draslíku vhodíme do vody a sledujeme z bezpečné vzdálenosti co se bude dít Pozor!!! Tento pokus může být nebezpečný a může způsobit popáleniny cca 0:37 s Reakce draslíku s vodou Plamen Draslík Voda

Zdroje http://office.microsoft.com/klipart