Vektorové a rastrové grafické programy Počítačová grafika Vektorové a rastrové grafické programy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Vektorové a rastrové grafické programy Grafické programy dělíme na: software pro rastrovou grafiku software pro vektorovou grafiku
Vektorová grafika Základním kamenem vektorových objektů jsou čáry a křivky. Jednotlivé objekty se mohou vzájemně prolínat, překrývat, můžeme s nimi kdykoliv manipulovat.
Vektorová grafika Původní obrázek Oddělení skupiny Přebarvené objekty
Výhody vektorové grafiky Můžeme objekty bez problému zvětšovat, nedojde k poškození obrázku. Vektorová grafika je přesná, protože vektor je definován matematicky. Kdykoli v průběhu práce můžeme objekt vyjmout.
Rastrová grafika Obrázek v rastrové grafice je uložen bod po bodu. U každého bodu musí být uložena jeho barva, jas a kontrast. To znamená, že kapacitní nároky na uložení rastrového obrázku jsou vysoké.
Původní obrázek Pixelizace obrázku Vyrovnání histogramu
Výhody rastrového obrázku Opticky věrné uchování snímku. Možnost provádět různé grafické efekty, fotomontáže, koláže. Archivace a následné zpracování klasických fotografií, které v digitální podobě nepodléhají stárnutí a zničení.
Použitá literatura: ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z http://www.callisto.cz. Autorem všech fotografií a obrázků v této prezentaci je Růžena Hynková.