MARKETINGOVÝ MIX
Marketingový mix Představuje soubor úkolů a dílčích opatření, které pomáhají uspokojit požadavky zákazníků a firmě dosáhnout svých cílů. Všechny ovlivnitelné faktory, které nějakým způsobem mohou ovlivnit poptávku po výrobku a které rozhodují o jeho úspěchu.
V průběhu času byly utříděny Produkt (Product) Cena (Price) Místo (Place) Komunikace (Promotion)
Marketingový mix (Cost to the Customer) Čtyři P Čtyři C PRODUKT (Product) HODNOTA Z HLEDISKA ZÁKAZNÍKA (Customer Value) CENA (Price) NÁKLADY PRO ZÁKAZNÍKA (Cost to the Customer) MÍSTO (Place) POHODLÍ (Convenience) KOMUNIKACE (Promotion) KOMUNIKACE (Communication)
9P 6P Packing Partnership Programming 6P 4P People Process
Výrobek Je jakýkoliv hmotný statek, služba nebo myšlenka, které se stávají předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení lidské potřeby.
Pět úrovní výrobku
Výrobky
Výrobková řada Je skupina výrobků, které spolu těsně souvisí, protože plní podobnou funkci, jsou prodávány stejným skupinám zákazníků, prochází stejnými distribučními cestami a vytváří shodný cenový rozsah.
Výrobkový mix Je soubor všech výrobkových řad a položek, které jednotliví výrobci nabízejí ke koupi zákazníků. (Výrobní sortiment) Šíře výrobkového mixu Sanitární výrobky Obkladové prvky Vany umyvadla poličky obkladačky,podlahová dlažba 150cm 20x20 160cm 40x40 rohová
Nestlé čokoláda bonbony zmrzlina cereálie krmivo nápoje Orion Lentilky Chocapic Grako Deli Jojo Corn Flakes Nesquik Margot Lipo Nescafé Kaštany Hašlerky Caro Kofila Delisa Milena Kit Kat
Značka Odlišit zboží, služby určitého výrobce od podobné nabídky konkurence. Usnadňuje vyřizování objednávek. Zabezpečuje právní ochranu jedinečných vlastností, které by konkurenti mohli okopírovat. Pomáhá při segmentaci trhu, při budování firemní image, přilákat soubor věrných a zisk přinášejících zákazníků.
Značka výrobce Značka zprostředkovatele Značka kmenová Značka individuální Značka: jméno, barva, písmena, číslice, symbol,znak
Silná značka-strategie přítomnosti Značky, které se vyplatí pěstovat a podporovat (velikost, síla, růstový potenciál) Značky pro více výrobků – vytvořeny na základě myšlenky Lépe zní „Péče o šaty než prací prášek“ „Zářivý úsměv než zubní pasta“
Ochranné známky 3.12. 2003 byl vydán zákon č. 441/2003 Sb. O ochranných známkách - vymezuje pojem ochranné známky - jmenuje důvody pro odmítnutí och.známky - upravuje účinky ochranné známky - je majetkem vlastníka nejcennější značka??
Nejhodnotnější globální značky 2015 Značka Obor Hodnota 1. Apple Technologie 247 mld. USD 2. Google 173,7 mld. USD 3. Microsoft 115,5 mld. USD 4. IBM 94 mld. USD 5. Visa Platební služby 92 mld. USD 8. Coca-Cola Nápoje 83,8 mld. USD 9. McDonald´s Fast food 81,2 mld. USD 10. Marlboro Tabák 80,4 mld. USD 12. Facebook 71,1 mld. USD 14. Amazon.com Obchod 62,3 mld. USD 15. China Mobile Telekomunikace 59,9 mld. USD 17. GE Více oborů 59,3 mld. USD 18. UPS Logistika 51,8 mld. USD 19. Disney Zábava 43 mld. USD 20. MasterCard 40,2 mld.USD
Maloobchodní značky Vlastněné maloobchodními řetězci, pod jejichž jménem se prodává ve vlastní síti - omezují vliv značkových výrobců - prodejci se nemusí dělit o zisk - mají možnost odlišit se od konkurence - vybudovat loajalitu zákazníků k vlastním produktům
Výhody pro výrobce Posílí vztah s daným řetězcem Lépe využije svou výrobní kapacitu Posílí svou vyjednávací schopnost při zalistování položek svého sortimentu v daném řetězci Umožňuje proniknout na zahraniční trhy
Vlastní MO značky Hypernova, Albert ---Euro Shopper (2003) (nahradila značku Koruna) Makro ----Aro (1998 – 450 položek) Tesco ---Tesco výhodný nákup(1999- 800 položek Delvita --- 365 (2005 -50výrobků), Delvita Interspar---Spar, Despar(1997-390položek)
Kaufland --- vlastní MO, Best Farm-(maso) Tesco --- Tesco (2000) Albert ---Albert (2000) Hypernova---Hypernova (2001) prémiová značka Selský Dvůr Track and Field (pro volný čas) Actuals (textil) Rossmann---Rossmann(400 položek)
Značky české kvality Ze 60% tvořeny českými surovinami (platilo pouze do jara) země EU mohou požádat Jakékoliv kvalitní výrobky Výrobce je registrován v ČR Výrobce podniká bez zahraniční majetkové účasti Výrobek vznikl opravdu u nás (kvalita, nezávadnost, bezpečnost) české sur.alespoň 50%) (prohlášení výrobce) Nejvíce české –regionální značky
Obal Fce komunikační Odlišení výrobku od výrobků konkurenčních Ochrana výrobku při dopravě, skladování a prodeji před poškozením Vytváří image výrobce
Trendy obalů Inteligentní obaly (spojují informační technologie a nové materiály) Inteligentní etikety ukazují čerstvost výrobku změnou barvy Termální obaly