ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.:472731819, 472731253 Tel.řed./fax:472731480, e-mail:skola@zsmojzir.cz VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor:Mgr.Miroslava Kunzová Vytvořeno: 25.2.2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Anotace: Větné členy - prezentace
Základní a rozvíjející Větné členy Základní a rozvíjející
Slova se spojují do vět: Každé slovo má ve větě jinou úlohu. Některé slovo uvádí čas – včera. Jiné slovo místo – doma. Úlohou slova ve větě slovo plní funkci větného členu.
Větné členy VČ Základní: Tvoří základní skladební dvojici (podmět a přísudek). Mohou být rozvity jinými VČ (rozvíjejícími). Rozvíjející: Závisí na jiných větných členech. Můžeme se na ně zeptat pomocí jiného VČ.
Základní skladební dvojice PODMĚT + PŘÍSUDEK PODMĚT - Po KDO, CO? MŮŽE BÝT NEVYJÁDŘENÝ. PŘÍSUDEK - Př CO DĚLÁ PODMĚT? Po + Př - ZSD
Rozvíjející větné členy Jsou závislé na jiném VČ. Rozvíjí jiné VČ. Tvoří skladební dvojici: Jedním ze slov se mohu na druhé zeptat, např. malý chlapec: Jaký chlapec? Malý.
Druhy rozvíjejících větných členů Přívlastek Předmět Příslovečná určení (místa, času, způsobu,…) Doplněk
Přívlastek Pk Ptáme se na něj: Jaký, který, čí? Rozvíjí podstatná jména. Podstatná jména mohou být rozvita pouze přívlastkem. Příklad: lesní cesta – jaká cesta? lesní cesta lesem – jaká cesta? lesem
Předmět Pt Ptáme se na něj pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu). Příklad: Psal dopis. Koho, co psal? Dopis – Pt ve 4. pádě
Příslovečné určení Pu Mnoho druhů Pu místa - kde? venku Pu času - kdy? ráno Pu způsobu - jak? dobře Pu má přednost před předmětem.
Přehled větných členů