ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.12 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem nahosemenných rostlin, zástupci evropských jehličnanů. Vzdělávací oblast: Semenné rostliny.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození rostlin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Rozmnožování rostlin Opylení
BiO Kategorie C,D 2014/15.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
Opakování 7. ročníku 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Plod Bohumil Bareš.
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Listy, květy a plody rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Krytosemenné rostliny
Oddělení: Semenné rostliny
Co jsou nahosemenné rostliny?
Základní třídění podle způsobu rozmnožování
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
SEMENNÉ ROSTLINY.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Přírodopis VI..
Květ a květenství autor: David Hainall.
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
Morfologie rostlin – plod
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TŘÍDĚNÍ ROSTLIN.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
Vojtěch Čuba. Co obecně jsou? jsou to kmenem tvořící mezistupně mezi kapraďorosty a krytosemennými rostlinami u nás se s nimi setkáváme hlavně v podobě.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna druhohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Člověk a jeho svět 4. ročník
Rostliny.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Flóra prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Semenné rostliny 1.Rostliny dělíme na výtrusné a semenné. Jaký je mezi nimi rozdíl? Píšu!!!!!!!!
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Nahosemenné rostliny Pětilístek: plody
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY rozmnožují se semeny, která nejsou ukryta v plodu
Krytosemenné rostliny – semena v plodech
Nahosemenné rostliny I
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Semenné rostliny. Rodozměna – gametofyt versus sporofyt.
Škola:. Základní škola Kladruby
Krytosemenné rostliny
JEHLIČNANY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
VY_32_INOVACE_5/04_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Botanika.
SEMENNÉ ROSTLINY PŘÍRODOPIS 7.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Flóra druhohor – opakování Název sady: Přírodopis – geologie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 - VY_32_Inovace_11.3.13 Anotace: Žáci zopakují základní poznatky o flóře druhohor

flóra druhohor – opakování Druhohory flóra druhohor – opakování

Legenda postupuj dle otázek symbol znamená nápovědu k možnosti symbol se objeví po zodpovězení správné odpovědi a objasní, proč právě tato je správná symbol Tě vrátí k poslední otázce symbol Tě posune k další otázce

1) Na konci prvohor se objevily rostliny, které potom dominovaly celému období druhohor. Jednalo se o … nahosemenné rostliny krytosemenné rostliny výtrusné rostliny lipnicovité rostliny

2) Nahosemenné rostliny mají v rozmnožování výhodu v oproti výtrusným, že rozšiřování jejich semen se děje větrem jejich oplození není vázáno na vodní prostředí při rozšiřování semen jim pomáhá hmyz tvoří mnohonásobně větší množství semen, než výtrusné rostliny výtrusů

3) V průběhu druhohor se objevily ještě dokonalejší rostliny, než byly nahosemenné. Jednalo se o … lipnicovité rostliny jednoděložné rostliny dvouděložné rostliny krytosemenné rostliny

4) Krytosemenné rostliny mají další zdokonalení oproti nahosemenným. jejich kořeny jsou ukryty hluboko v zemi mají semena umístěna v plodu rozmnožují se bez ohledu na podmínky okolí přežijí i několik let bez výživy

5) Z následujících pojmů vybírej ty, které patří ke kryto- či nahosemenným rostlinám květy nemají obaly květy mají často barevné obaly krytosemenné nahosemenné opylení pomocí hmyzu či větrem opylení probíhá větrem pouze dřeviny dřeviny i byliny tvoří plod netvoří plod

Rozmnožování nahosemenných r. je zcela nezávislé na vodním prostředí opylení probíhá větrem oplození probíhá na samičí šištici také na souši rozšiřování semen probíhá také větrem

Výtrusné rostliny nejstaršími cévnatými a zároveň výtrusnými rostlinami byly Rhyniofyta žijící výtrusné rostliny jsou mechorosty a kapraďorosty oplození u těchto rostlin je možné pouze ve vodě samčí pohlavní buňka (spermatozoid) je pohyblivá a pohybuje se právě pouze ve vodě

Druhohorní rostliny ve druhohorách dominovaly nahosemenné rostliny výtrusné rostliny byly na ústupu od konce prvohor, protože se změnilo klima (sucho) výtrusné rostliny měly méně dokonalé rozmnožování nahosemenné se rozšiřují větrem - jak semena, tak pyl

Plod specifický orgán krytosemenných rostlin vzniká z květu dělí se na: suché (oříšek, lusk, tobolka atd.) dužnaté (malvice, peckovice, bobule) chrání semena rostliny

Oplození je splynutí samčí a samičí pohlavní buňky např.: spermie + vajíčko (živočichové) pylové zrno + vajíčko (semenné rostliny) spermatozoid + vaječná buňka (výtrusné r.)

Ústup výtrusných rostlin co dodat, asi to tak opravdu bylo na konci devonu/karbonu se ochladilo a klima se stalo celosvětově sušší oplození u těchto rostlin je možné pouze ve vodě – samčí pohlavní buňka (spermatozoid) je pohyblivá a pohybuje se právě pouze ve vodě naopak semenné rostliny jsou schopné se rozmnožit i na souši (opylení větrem)

Jedno- a dvouděložné rostliny jsou podtřídy krytosemenných rostlin rozlišují se podle toho, jak zárodek ze semínka vyklíčí, buď 1 nebo 2 částmi (dělohami)

Nahosemenné rostliny rostliny, které tvoří semena jejich semena jsou „nahá“ – jsou vidět na šišticích v současné době existují pouze v podobě dřevin patří sem jehličnany, cykasy a jinany

Krytosemenné rostliny jejich semena jsou ukrytá v plodech objevily se již ve druhohorách po celém světě se rozšířily až v průběhu třetihor dnes existují ve formě bylin i dřevin

Výtrusné rostliny tyto rostliny se rozmnožují pomocí výtrusů žijící výtrusné rostliny jsou mechorosty a kapraďorosty

Lipnicovité rostliny jsou krytosemenné jednoděložné rostliny trávy, obilniny atp.

Konec

Zdroje veškeré obrázky použité v prezentaci pochází ze sady Clipartů Office.com