Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 MENDELOVY ZÁKONY
Základní informace Škola: Gymnázium Dr. Emila Holuba, Na Mušce 1110, 53401 Holice Autor: Mgr. Marek Janů Předmět: Biologie Anotace: Materiál obsahuje elementární informace o zákonech dědičnosti. Slouží jako základní a nezbytný základ pro další výuku genetiky. Každý ze tří Mendelových zákonů je stručně popsán pomocí Mendelových čtverců. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
Metodický pokyn Popis práce s materiálem Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a TABLETY. Vyučující postupně studentům promítá jednotlivé snímky a komentuje jejich obsah. Přechod na následující snímek provádí DOTYKEM prstu na TABLETU. Průběžně kontroluje, zda žáci problematice rozumí. K tomu používá vhodně zvolené otevřené a uzavřené otázky. Didaktická příprava Autor prezentace předpokládá, že vyučující, který prezentaci využije ve výuce je aprobovaný profesionál. To znamená, že je s probíranou problematikou natolik obeznámen, že je schopen studentům vysvětlit podstatu věci a s pomocí vhodně zvolených příkladů demonstrovat funkčnost základních pouček. Prezentace slouží pouze jako nástroj k úspoře času při výuce. Hlavní podstatou výukového procesu i přes zapojení moderních DOTYKOVÝCH zařízení zůstává i nadále interakce mezi vyučujícím a vyučovaným. TABLET jako takový sám o sobě kvalitní výuku nezajistí. Očekávání a cíle Primárním cílem prezentace je přispět k osvojení základních informací o Mendelových zákonech. Sekundární cíl je úspora času, který je možné věnovat praktickým příkladům mendelistické dědičnosti, která patří mezi základní pilíře genetiky a moderní vědy vůbec.
MENDELOVY ZÁKONY DĚDIČNOSTI Gregor Johann Mendel (1822 – 1884) přírodovědec, zakladatel genetiky a objevitel základních zákonů dědičnosti mnich a později opat augustiniánského kláštera v Brně …NA ZAČÁTKU BYLO SLOVO…
MEIÓZA
MEIÓZA Mendel o tom nevěděl ani zbla. Pochopení základních principů je ale potřeba pro pochopení Mendelových zákonů. Důležité pojmy: redukční dělení, gameta, zygota, haploidie, diploidie, recesivita, dominance, alela, gen, heterozygot, homozygot.
1.MENDELŮV ZÁKON KŘÍŽÍME DVA ROZDÍLNÉ HOMOZYGOTY KŘÍŽENCI ROZDÍLNĚ HOMOZYGOTNÍCH RODIČŮ JSOU VŽDY HETEROZYGOTNÍ
ZÁKON O STEJNORODOSTI PRVNÍ GENERACE KŘÍŽENCŮ
2.MENDELŮV ZÁKON KŘÍŽÍME DVA HETEROZYGOTY ( F1 ) KŘÍŽENCI HETEROZYGOTNÍCH RODIČŮ JSOU RŮZNÍ
ZÁKON O NESTEJNORODOSTI DRUHÉ GENERACE KŘÍŽENCŮ GENOTYPOVÝ POMĚR 1:2:1 FENOTYPOVÝ POMĚR 3:1
3.MENDELŮV ZÁKON DIHYBRID – SLEDUJEME DVA ZNAKY, DVA PÁRY ALEL PŘÍKLAD: HETEROZYGOTNÍ DIHYBRIDI
ZÁKON O VOLNÉ KOMBINOVATELNOSTI ALEL
GENOTYPOVÝ POMĚR 1:2:1:2:4:2:1:2:1 FENOTYPOVÝ POMĚR 9:3:3:1 OBA PÁRY ALEL SE KOMBINUJÍ NEZÁVISLE, MOHOU NASTAT VŠECHNY MOŽNÉ KOMBINACE 1AABB:2AABb:1AAbb:2AaBB:4AaBb:2Aabb:1aaBB:2aaBb:1aabb GENOTYPOVÝ POMĚR 1:2:1:2:4:2:1:2:1 FENOTYPOVÝ POMĚR 9:3:3:1
„úhlopříčka heterozygotů“ „úhlopříčka homozygotů“
Zdroje Žádné zdroje jsem nepoužíval. Informace obsažené v prezentaci znám již dlouhou dobu a nepamatuji si, kde jsem je četl, či kdo mi problematiku vysvětloval. Jednu věc však vím zcela jistě. Johann Gregor Mendel to určitě nebyl.