Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Genetické zákony.
Genetika.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 MENDELOVY ZÁKONY

Základní informace Škola: Gymnázium Dr. Emila Holuba, Na Mušce 1110, 53401 Holice Autor: Mgr. Marek Janů Předmět: Biologie Anotace: Materiál obsahuje elementární informace o zákonech dědičnosti. Slouží jako základní a nezbytný základ pro další výuku genetiky. Každý ze tří Mendelových zákonů je stručně popsán pomocí Mendelových čtverců. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024

Metodický pokyn Popis práce s materiálem Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a TABLETY. Vyučující postupně studentům promítá jednotlivé snímky a komentuje jejich obsah. Přechod na následující snímek provádí DOTYKEM prstu na TABLETU. Průběžně kontroluje, zda žáci problematice rozumí. K tomu používá vhodně zvolené otevřené a uzavřené otázky. Didaktická příprava Autor prezentace předpokládá, že vyučující, který prezentaci využije ve výuce je aprobovaný profesionál. To znamená, že je s probíranou problematikou natolik obeznámen, že je schopen studentům vysvětlit podstatu věci a s pomocí vhodně zvolených příkladů demonstrovat funkčnost základních pouček. Prezentace slouží pouze jako nástroj k úspoře času při výuce. Hlavní podstatou výukového procesu i přes zapojení moderních DOTYKOVÝCH zařízení zůstává i nadále interakce mezi vyučujícím a vyučovaným. TABLET jako takový sám o sobě kvalitní výuku nezajistí. Očekávání a cíle Primárním cílem prezentace je přispět k osvojení základních informací o Mendelových zákonech. Sekundární cíl je úspora času, který je možné věnovat praktickým příkladům mendelistické dědičnosti, která patří mezi základní pilíře genetiky a moderní vědy vůbec.

MENDELOVY ZÁKONY DĚDIČNOSTI Gregor Johann Mendel (1822 – 1884) přírodovědec, zakladatel genetiky a objevitel základních zákonů dědičnosti mnich a později opat augustiniánského kláštera v Brně …NA ZAČÁTKU BYLO SLOVO…

MEIÓZA

MEIÓZA Mendel o tom nevěděl ani zbla. Pochopení základních principů je ale potřeba pro pochopení Mendelových zákonů. Důležité pojmy: redukční dělení, gameta, zygota, haploidie, diploidie, recesivita, dominance, alela, gen, heterozygot, homozygot.

1.MENDELŮV ZÁKON KŘÍŽÍME DVA ROZDÍLNÉ HOMOZYGOTY KŘÍŽENCI ROZDÍLNĚ HOMOZYGOTNÍCH RODIČŮ JSOU VŽDY HETEROZYGOTNÍ

ZÁKON O STEJNORODOSTI PRVNÍ GENERACE KŘÍŽENCŮ

2.MENDELŮV ZÁKON KŘÍŽÍME DVA HETEROZYGOTY ( F1 ) KŘÍŽENCI HETEROZYGOTNÍCH RODIČŮ JSOU RŮZNÍ

ZÁKON O NESTEJNORODOSTI DRUHÉ GENERACE KŘÍŽENCŮ GENOTYPOVÝ POMĚR 1:2:1 FENOTYPOVÝ POMĚR 3:1

3.MENDELŮV ZÁKON DIHYBRID – SLEDUJEME DVA ZNAKY, DVA PÁRY ALEL PŘÍKLAD: HETEROZYGOTNÍ DIHYBRIDI

ZÁKON O VOLNÉ KOMBINOVATELNOSTI ALEL

GENOTYPOVÝ POMĚR 1:2:1:2:4:2:1:2:1 FENOTYPOVÝ POMĚR 9:3:3:1 OBA PÁRY ALEL SE KOMBINUJÍ NEZÁVISLE, MOHOU NASTAT VŠECHNY MOŽNÉ KOMBINACE 1AABB:2AABb:1AAbb:2AaBB:4AaBb:2Aabb:1aaBB:2aaBb:1aabb GENOTYPOVÝ POMĚR 1:2:1:2:4:2:1:2:1 FENOTYPOVÝ POMĚR 9:3:3:1

„úhlopříčka heterozygotů“ „úhlopříčka homozygotů“

Zdroje Žádné zdroje jsem nepoužíval. Informace obsažené v prezentaci znám již dlouhou dobu a nepamatuji si, kde jsem je četl, či kdo mi problematiku vysvětloval. Jednu věc však vím zcela jistě. Johann Gregor Mendel to určitě nebyl.