Taktická příprava Michal Lehnert
Osnova přednášky Taktická příprava jako složka sportovního tréninku. Strategie a taktika ve sportu. Řešení soutěžních situací – taktické jednání a jeho fáze. Složky ovlivňující průběh soutěžní situace. Nácvik taktického jednání. Strategický plán a jeho tvorba.
TAP Složka sportovního tréninku zaměřená na přípravu sportovce k promyšlenému a účinnému vedení sportovního boje v podmínkách soutěží. Optimální řešení proměnlivých soutěžních situací je podmínkou vysoké sportovní výkonnosti v mnoha sportovních odvětvích.
Průběh TAP Osvojování a zdokonalování taktických vědomostí, dovedností, schopností a postupů, které umožní sportovci vybírat v každé sportovní situaci optimální řešení a úspěšně jej realizovat. V mnoha odvětvích je taktické řešení soutěžních situací součástí osvojování a zdokonalování sportovních dovedností - technicko-taktická příprava.
Cíl TAP Naučit sportovce řešit soutěžní situace způsobem, který umožňuje vítězit nebo se co nejlépe umísťovat v soutěžích. Úkoly TAP získání taktických znalostí a jejich proměňování ve zkušenosti nácvik a zdokonalování taktických dovedností rozvoj taktických schopností.
Taktika Původně vojenský termín, byla se vznikem a rozvojem moderního sportu včleněna do sportovních bojů.
Sportovní TA Předem naučený soubor řešení soutěžních situací v souladu s pravidly. Způsob vedení sportovního boje s cílem dosáhnout nejlepšího (plánovaného) výsledku v soutěži. Vychází ze strategie - předem připraveného plánu, který určuje základní rámec řešení soutěžních situací.
Sportovní TA Volba optimálního způsobu vedení sportovního boje v soutěžích je závislá na připravenosti a zvláštnostech sportovce, soupeřů, na vývoji situace v průběhu soutěže…
Sportovní TA TA se uplatňuje v soutěžích rozdílně, proto je nutné rozpracovávat její obsah s ohledem na konkrétní charakter sportu. TA má největší význam ve sportovních hrách a v úpolových sportech, v nichž tvoří podstatnou část výkonu jednotlivce či družstva.
Uplatnění TA u různých typů sportovních výkonů Minimální (gymnastika, sprint…) Taktizování (vzpírání, skok vysoký…) Rozdělení sil (běhy na dlouhé a střední tratě…) Plné uplatnění (sportovní hry, úpoly). Je možné až při dosažení jisté úrovně kondiční a technické připravenosti. Taktické dovednosti se proto uplatňují v plné míře až na vrcholové úrovni.
Předpoklady využití taktiky Nácvik a zvládnutí v tréninku (zejména složitější řešení konfliktních situací - např. varianta útoku ve sportovních hrách). Improvizace - uplatňuje se při řešení konfliktních situací pokud situace není nacvičena.
Soutěžní (konfliktní) situace Každá situace, kde se střetávají zájmy sportovních soupeřů.
TAKTICKÉ JEDNÁNÍ Konkrétní řešení soutěžní situace jednotlivcem, skupinou, týmem. Soutěžní situace: řeší se v tréninku naučenými myšlenkovými a pohybovými stereotypy (automatizace řešení). Při řešení soutěžní situace, resp. v taktickém jednání lze rozlišit 3 fáze.
FÁZE TAKTICKÉHO JEDNÁNÍ
Vnímání a analýza obsahu situace (vznik a rozpoznání situace) Výsledkem je pochopení obsahu situace a stanovení podstatných charakteristik.
2. Myšlenkové řešení situace (rozbor situace a výběr řešení) Proces výběru optimálního řešení dané situace. Sportovec: 1. Situaci analyzuje a stanovuje si subjektivně nejlepší výsledek, jakého v situaci chce dosáhnout. 2. Soustředí se na různé varianty řešení, zejména již úspěšně prověřené.
2. Myšlenkové řešení situace (rozbor situace a výběr řešení) 3. Rozhoduje se a vybírá řešení, o němž si myslí, že pomocí něho dosáhne nejspíše nejlepšího výsledku. 4. Výsledkem je představa o optimálním řešení situace (o individuálním nebo kolektivním taktickém jednání).
3. Pohybové řešení Realizace vybraného řešení prostřednictvím sportovních dovedností (uplatňují se i psychické schopnosti). Celý proces se uzavírá zpětnou vazbou ve formě konečného výsledku (úspěšného či neúspěšného). Pozn.: uvedené 3 fáze se prolínají a vzájemně ovlivňují!
Řešení již známých soutěžních situací Neprobíhají všechny fáze taktického jednání. Řeší se na základě zkušenosti s obdobnými situacemi nebo anticipace. To je typické i pro řešení situací pod časovým tlakem (např. reakce na rychle letící míč).
Vnější a vnitřní složky ovlivňující průběh soutěžní (konfliktní) situace I. Vnější složky: 1) Podmínky dané situace a) stálé (rozměry, povrch sportoviště) b) měnící se (sportoviště, přírodní podmínky). 2) Sportovní nářadí a náčiní (raketa, kolo) – poznat jejich možnosti a využití. 3) Strategický plán – někdy zásadně ovlivní řešení soutěžní situace. 4) Spoluhráči a soupeři – dokonale poznat.
II. Vnitřní složky 1) Procesy vnímání Vnímání prostoru a objektů v něm (stálé a měnící se), rytmu… V jednotlivých disciplínách se specificky rozvíjí a zdokonaluje. 2) Procesy myšlení a rozhodování Myšlenkové procesy – analýza, syntéza, srovnávání, klasifikace, zobecňování… Rozhodování – na základě znalostí, zkušeností, intelektuálních schopností, intuice. Soutěžní (herní) inteligence – schopnost dokonalého myšlenkového řešení soutěžní situace.
II. Vnitřní složky - pokračování 3) Taktické znalosti zkušenosti Součást taktických dovedností, výrazně ovlivňují jejich úroveň a umožňují výrazně zkracovat dobu potřebnou k řešení soutěžní situace.
II.Vnitřní složky - pokračování 4) Kondice sportovce Vyšší úroveň může významně ovlivnit rychlost, kvalitu a spektrum řešení soutěžních situací. . 5) Psychika sportovce Záleží především na vlastní sebedůvěře (např. před závodem, zápasem nebo utkáním). Ve vypjatých situacích (např. finále, penalta) je jedním z nejdůležitějších prvků. 6) Úroveň techniky Může ovlivnit rychlost a kvalitu řešení soutěžní situace.
NÁCVIK TAKTICKÉHO JEDNÁNÍ Dlouhodobý proces zahrnující: 1. Osvojování taktických znalostí 2. Nácvik taktických dovedností 3. Rozvoj taktických schopností
1. Osvojování taktických znalostí Základní předpoklad taktického jednání, součást taktických dovedností. Umožní pochopit a analyzovat soutěžní situaci. Jejich rozsah rozšiřovat postupně a přiměřeně vzhledem k věku a úrovni.
Základní taktické znalosti: Pravidel Organizace vedení sportovního boje - znalosti systémů, kombinací, typických soutěžních situací, soupeřů a jejich vedení boje... Zásad taktického jednání v konkrétních soutěžních situacích (nepředbíhat v zatáčkách, volit způsob hry proti konkrétnímu typu obrany...).
2. Nácvik taktických dovedností Taktické dovednosti (TD) - tréninkem osvojené modely řešení soutěžních situací. V TD se uplatňují znalosti, sportovní dovednosti a zkušenosti.
TD Předpokládají především: Úroveň vědomostí (pravidla, základní principy a postupy taktického jednání v disciplíně, poznatky o soupeřích…). Intelektové schopnosti (pohotová orientace ve složitých situacích, rychlé rozhodování, schopnost kombinovat a tvořit…).
Metodické aspekty nácviku TD Cílem je osvojit si komplexy jednání v situacích, které se v utkání často vyskytují. Využívá se podmínek: 1. Zjednodušených (bez tlaku) 2. blížících se soutěžním (aktivita soupeře je předem stanovena) 3. Soutěžních (pod vysokým tlakem).
Metodické aspekty nácviku TD Není možné, aby všechny taktické úkoly byly zautomatizované→nacvičují se jen typická řešení soutěžních situací jednotlivcem (HČJ), skupinami (kombinace), celým družstvem (systémy)... Před vlastním nácvikem TD provést teoretickou přípravu, ve které se vysvětlí cíl a podstata nacvičované dovednosti.
3. Rozvoj taktických schopností (TS) Podmíněn: -celkovými možnostmi sportovce -úrovní techniky -specifickými intelektuálními schopnostmi: vnímat složité a měnící se soutěžní situace ukládat a vybavovat si v paměti taktické vědomosti koncentrovat se na hl. úkoly taktického plánu rychle a správně se rozhodovat…
Metodické aspekty rozvoje TS Metody rozvoje TS: osvojování vědomostí (výklad, ukázka, vysvětlování…) zobecňování zkušeností rozboru činnosti vlastní i jiných sportovců praktické činnosti (zaměřená na rozvoj vnímání, hodnocení a analýzu situací, rozhodování…)
STRATEGIE Předem promyšlený plán (koncepce) sportovního boje - návod na jednání v konkrétní soutěži.
Tvorba strategického plánu SP je jednou z důležitých součástí přípravy na sportovní soutěž. Jeho úroveň může výrazně ovlivnit očekávaný výsledek utkání a rozhodování v jeho průběhu.
Tvorba strategického plánu Především na vrcholové úrovni se výrazně daná strategie promítá do řešení konfliktních situací a tím ovlivňuje i míru taktiky v nich.
Východiska tvorby SP 1. Cíl v soutěži – první místo, vyzkoušení aktuální výkonnosti sportovců (družstva)… 2. Strategie soupeře – je snahou získat informace o jeho očekávané strategii, obvyklé strategii, jeho aktuální výkonnosti. 3. Výkonnost soupeře – má-li soupeř vyšší výkonnost - spíše „obranná“strategie, v opačném případě strategie „útočná“.
Východiska tvorby SP 4. Vlastní výkonnost – zhodnotit silné stránky a slabiny svěřenců, družstva, zvážit aktuální zdravotní stav….(trenér - snaha výkonnost určit pravdivě a objektivně). 5. Informace o prostředí a podmínkách – stadion, hala, povrch, počet diváků a jejich obvyklé chování, rozhodčí apod..
Kontrolní otázky Charakterizujte TAP jako složku tréninku. Co je to taktika a jak se uplatňuje v různých typech sportovních výkonů? Objasněte průběh taktického jednání v soutěžních situacích. Popište složky ovlivňující průběh soutěžní situace. Uveďte aplikace ve zvoleném sportu. Jak probíhá nácvik taktického jednání? Co je to strategický plán a jak se vytváří?