Celoživotní vzdělávání v akčním plánu Strategie hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje
Akční plán Strategie hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje 9. 1. 2017: vláda schválila strategický rámec 10. července 2017: schválený 1. akční plán 15. září 2017: ukončení sběru podnětů do dalšího akčního plánu na roky 2019 - 2020 Leden 2018: schválení II. akčního plánu Akční plán výrazně priorizuje témata vzdělávání a zaměstnanost, a zabývá se jejich vzájemným vztahem www.restartregionu.cz Vracím se na začátek konference Důležitost restrukturalizace: známá fakta, nová energie Půjde z velké části o představení Paktu jako partnera pro řadu nových aktivit nad rámec duálního vzdělávání 2
MS pakt zaměstnanosti je zodpovědný za rozvoj tohoto opatření D 2. 1: Komplex opatření rozvíjející kariérové poradenství a celoživotní vzdělávání v krajích I. Informace o potřebách trhu práce Predikce trhu práce prostřednictvím Kompasu, barometru trhu práce ´ Monitoring trhu práce prostřednictvím ÚP ČR II. Kariérové poradenství Nově: Kariérové poradenství na úrovni kraje Kariérové poradenství na úřadech práce Kariérové poradenství ve školách Nově: Vytvoření provázaného systému III. Vzdělávání pro uplatnění Nově: Rozvoj segmentu neformálního a celoživotního vzdělávání Vdělávání ve školách Vzdělávání uchazečů a zájemců o zaměstnání Vzdělávání zaměstnanců u zaměstnavatele MS pakt zaměstnanosti je zodpovědný za rozvoj tohoto opatření Prezentace bude mít obecnější ráz, ale popisuje první kroky čerstvě schválené strategie
D 2. 1: Na jaké problémy opatřením kraj reaguje? Nedostatečná vazba vzdělávání na trh práce Nepřehlednost celkové situace podporovaná dotačními pravidly Nestabilita financování Nejednotné vyhodnocování úspěšnosti projektů v oblasti kariérového poradenství a celoživotního vzdělávání Nedostatečná motivace ke kariérnímu růstu Málo odvahy ke změně Málo orientace na trhu práce a v možnostech celoživotního vzdělávání Předsudky vůči některým druhům prací Analýza současného stavu fungování dalšího vzdělávání v ČR ukázala, že nelze mluvit o uceleném systému, ale stále spíše o stavu volného trhu nabídky a poptávky (NÚV 2013, str. 6)
Pilíř I: Predikce trhu práce Základní strategie: Základní strategií pro naplnění cíle je podpora a rozvoj již zahájeného projektu „Predikce trhu práce“ (Kompas) na regionální úrovni, vytvoření, využívání a udržení predikčního modelu. Spolupráce s ÚP: Součinnost při výměně a využití dat v rámci „Kompasu“, spolupráce v rámci projektu „PIPS“ Predikční model bude představený v polovině roku 2018 Připravujeme návazný projekt na monitoring kompetencí Máme připravené v úzké spolupráci s odborem školství KÚ MSK nástroje, jak operativně trh práce představit školám
Pilíř 2: Kariérové poradenství Základní strategie: Vypracování programu kariérového poradenství pro celoživotní vzdělávání Vytvoření spolupracující sítě kariérového poradenství v rámci regionu Spolupráce s ÚP: Úzká spolupráce při rozvoji projektu PIPS Rozvoj programu kariérového poradenství (3 etapy) Spolupráce s Evropskou federací kariérového poradenství a bilance kompetencí a dalšími národními i mezinárodními platformami Příprava pilotních projektů
Kariérové poradenství pro celoživotní vzdělávání Pro koho? Zájemci (o změnu) zaměstnání a kariérní rozvoj Proč? Uvedený segment poradenství je v ČR nedostatečně rozvinutý (Zpráva OECD , Evropské komise, vlastní zkušenost): Nedostatečné povědomí o individuálních předpokladech a možnostech budoucího uplatnění na trhu práce je příčinou neefektivního využívání zdrojů na rozvoj lidských kapacit v rámci počátečního i dalšího vzdělávání. Co? Usnadnit obyvatelům kraje identifikaci vlastního nadání a podpořit jejich včasné navedení na odpovídající dráhu profesního uplatnění a osobního rozvoje prostřednictvím dalšího vzdělávání Vytvoření podmínek pro profesní rozvoj a kariérní postup Zvýšení dlouhodobé uplatnitelnosti dospělé populace prostřednictvím vhodného nasměrování a nabídky dalšího vzdělávání
Kariérové poradenství pro celož. vzdělávání: Jak na to? Základní strategie: Strategické kariérové poradenství bude objednávat Moravskoslezský kraj Koordinátor procesu bude Pakt zaměstnanosti Kariérové poradenství samotné bude zajišťovat síť certifikovaných poskytovatelů (profesionálové kariérové poradenství) Poskytování přímého poradenství zájemcům o změnu zaměstnání Podpora kariérového poradenství ve školách Financování prostřednictvím dotovaných voucherů kraje nebo podle zákona o zaměstnanosti
Podpora celoživotního vzdělávání Pozn.: Nejslabší stránkou dalšího vzdělávání v ČR je, že není rozvinuta systémotvorná a koordinační funkce na národní a regionální úrovni (NÚV 2013) Základní strategie: Podpora systematizace prostřednictvím MS kraje (AP hosp. restrukturalizace) Podpora se bude vztahovat na vzdělávací zařízení s důrazem na kritérium kvality služeb a prokázanou dlouhodobou spolupráci se zaměstnavateli a vazbu na predikci trhu práce Služba bude finančně podporována z programu dotovaných voucherů pro poradenství a vzdělávání nebo prostřednictvím jinak nastavených dotací
Podpora celoživotního vzdělávání Systematizace (AP hospodářské restrukturalizace): Kurzy rozvíjející profesní dovednosti podporovaného dalšího vzdělávání (DPV) budou definovány v souladu s výstupy monitoringu a prognóz potřeb místního trhu práce (KOMPAS) – slaďování vzdělávací nabídky s trhem práce Obecné kurzy se budou zaměřovat na rozvoj klíčových (přenositelných) dovedností jazykových dovedností digitálních kompetencí Podpora poptávky po celoživotním vzdělávání (AP KAP, AP Práce 4.0): Marketingová podpora DV Vznik analýzy a akčního plánu podpory DV (vouchery, dovolené, daňové úlevy) Marketingová podpora systému uznávání kvalifikací (NSK) a rozvoj tohoto systému Informační služba pro možné klienty celoživotního vzdělávání (projekt TPZ) Motivace občanů se zaměřením na osoby znevýhodněné na trhu práce Motivačně by mělo působit i sledování a informování o kvalitě kurzů, lektorů a institucí dalšího vzdělávání, které klientům umožní lepší orientaci při výběru kurzů K následujícím typům podpory vybízí KAP, Akční plán průmyslu 4.0, Koncepce rozvoje dalšího vzdělávání
Podpora celoživotního vzdělávání (DPV) Podpora DVP prostřednictvím kraje: Tvorba či aktualizace vzdělávacích materiálů pro výuku i lektory, příp. realizace vzdělávání dospělých s využitím vytvořených vzdělávacích materiálů. Tvorba zadání pro zkoušku z profesní kvalifikace. Propojení kvalifikací NSK do ŠVP. Odborné vzdělávání PP jako lektorů (např. technologie, obsluha strojů) +PP získá profesní kvalifikaci „Lektor dalšího vzdělávání“. Finanční prostředky na kvalitní materiál (spotřební materiál pro výuku). Systematizace a rozvoj spolupráce s podporu Paktu zaměstnanosti: Nastavení systému komunikace a setkávání, síťování škol, např. pro sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe. Spolupráce v oblasti zaměření a obsahu odborného vzdělávání dospělých. Zapojení odborníků z praxe (mimoškolního prostředí) jako lektorů. Stáže lektorů (PP) ve firmách Od roku 2011 došlo ke skokovému nárůstu dalšího profesního vzdělávání díky dotacím z ESF (srov. KAP, str. 36), ale celý segment se nechová jako systém, ale jako trh s volnou nabídkou a poptávkou. Předpokládá se další nárůst nejméně na 15%.
Martin Navrátil 725 736 355 mnavratil@msunion.cz