Dějiny hudby a její osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název Renesance v Čechách
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
RENESANCE A HUMANISMUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Hudební renesance v Čechách
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Renesance 14. – 16. století.
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA 30. a 40. léta 20. století TEST.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Test k ověření znalostí z HV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Joseph Haydn.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Dějiny hudby a její osobnosti
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Renesance v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Dějiny hudby a její osobnosti 1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti

RENESANCE Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_12_INOVACE_04_Renesance Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2506 Anotace: Žák bude seznámen s renesančním hudebním uměním a s jeho osobnostmi a hudebními nástroji. Očekávaný výstup: Žák bude schopen postihnout základní znaky renesančního umění. Žák bude znát pojem „kánon“ a dokáže zazpívat kánon renesanční Viva la musica. Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.

RENESANCE Úkol: Vytvořte co nejvíce českých slov, která budou obsahovat písmena slova RENESANCE. V každém slově můžete použít libovolný počet písmen (písmena nemusí být využita všechna). Co do slovních druhů, smíte vytvořit nejen podstatná a přídavná jména v jednotném i množném čísle, zájmena, číslovky (vše jen v 1. pádě), ale i slovesa (různě časovaná), předložky, spojky, částice a citoslovce. Žák s nejvyšším počtem správně vytvořených slov obdrží jedničku! Pozor: SLOVA MUSÍ BÝT SPISOVNÁ! Doba činnosti: max. 5 minut.

Za doby renesance se rozvíjel obchod, řemesla, lékařství a mořeplavba. Slovo renesance znamená v překladu obrození, znovuzrození. Umělci chtěli znovu oživit ideály antického Řecka a Říma. Středem zájmu se stává člověk, který si tvoří svůj vlastní svět. Tento člověk se chce dotýkat věcí i svými smysly a rozumem. Jsou zobrazovány krásy života a jeho harmonie. Renesanční člověk začal zkoumat přírodu, spoléhal na svůj rozum, na to, co si mohl ověřit, co šlo dokázat. Za doby renesance se rozvíjel obchod, řemesla, lékařství a mořeplavba.

Hudební renesanci klademe do doby 14.–16. století. RENESANCE Hudební renesanci klademe do doby 14.–16. století. Hudební vývoj navazoval na předchozí etapu. Rozvíjely se především vícehlasé kompozice. To znamená, že se vytvářela se díla pro šest, dvanáct nebo i třicet šest hlasů. To však neznamená, že bylo potřeba 36 zpěváků, ale skladba měla 36 různých melodií zpívaných současně. V tomto umění vynikali tvůrci jako Orlando di Lasso či Giovanni Pierluigi da Palestrina. Zvolená ukázka je z dílny G. da Palestriny a nazývá se Missa papae Marcelli. http://www.youtube.com/watch?v=IIcrgNtyX0U

RENESANCE Orlando di Lasso Giovanni da Palestrina

RENESANCE Hudba renesance je výrazně drsnější, temnější a komplikovanější. Hlavní zájem se upírá k hudbě vokální. Úkol: Vysvětli pojem „vokální hudba“. Existuje však také hudba instrumentální. Jaká to je a co při ní oproti vokální hudbě používáme? Dalším rysem renesanční muziky bylo jakési osamostatnění nástrojových skladeb. V předešlé době totiž každé nástroje doprovázely zpěv. Nyní se ale začaly psát skladby určené jen pro nástroj. Co se týká samotných nástrojů, psaly se kompozice převážně pro varhany a virginal, což je obdoba cembala.

RENESANCE Cembalo Virginal

Oblíbenou formou renesanční hudby byl kánon. RENESANCE Co do chrámové hudby, tak ta se rozpadla do dvou velkých skupin dle křesťanského vyznání, a to na katolickou a protestantskou. Katolíci si libovali ve velkých chrámových dílech, protestanti v kostele odmítali nástrojovou hudbu a kladli důraz na zpěv lidu. Oblíbenou formou renesanční hudby byl kánon. Úkol: Nácvik a zpěv známého renesančního kánonu zvaného Viva la musica (Ať žije hudba). Nejdříve si jej ale poslechneme. http://www.youtube.com/watch?v=jldlOO-T-Ps

RENESANCE Představitelé české renesance: Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Jan Campanus Vodňanský KANCIONÁLY = bohatě zdobené zpěvníky

RENESANCE Donatello: David

RENESANCE Leonardo da Vinci: Dáma s hranostajem

RENESANCE Sandro Botticelli: Zrození Venuše

RENESANCE Filippo Brunelleschi: Dóm Santa Maria del Fiore, Florencie

1. Jak se nazývá oblíbená renesanční hudební forma? 2. Jmenujte umělce, jenž napsal skladbu Missa papae Marcelli. 3. Jak se jmenuje 2. renesanční hudební umělec, o němž jsme mluvili? 4. Jak se nazývá nástroj, který je obdobou cembala? 5. Jaké kompozice se v renesanční době rozvíjely? 6. Do kterého století spadá hudební renesance? 7. Co znamená v překladu slovo „renesance“? 8. Jak se jmenuje kánon, který jsme se učili? Jmenujte český i latinský název. 9. Co se rozvíjelo za doby renesance? 10. Jak se jmenoval umělec, který namaloval obraz Dáma s hranostajem? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.

RENESANCE Řešení: 1. kánon 2. Giovanni da Palestrina 3. Orlando di Lasso 4. virginal 5. vícehlasé 6. 14.–16. století 7. znovuzrození, obnovení 8. Viva la musica, Ať žije hudba 9. obchod, řemesla, lékařství, mořeplavba 10. Leonarda da Vinci

RENESANCE Dostupné pod licencí Google na www: Obrázky: Dostupné pod licencí Google na www: <http://camarine.wordpress.com/2010/03/25/musikuppsats/>. <http://www.baroque-music.com/instruments/harpsichord.html>. <http://www.flickr.com/photos/12152206@N03/2207198154/>. <http://klearchosguidetothegalaxy.blogspot.com/2009/09/dama-con-lermellino.html>. <http://www.paintinghere.com/painting/The_Birth_of_Venus_871.html>. <http://www.flickr.com/photos/ghazzog/2935279988/>. Videa: Dostupná na Youtube na www: <http://www.youtube.com/watch?v=IIcrgNtyX0U>. <http://www.youtube.com/watch?v=jldlOO-T-Ps>.