3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Medializace a popularizace ve vědě a odborné činnosti Tomáš Doseděl
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Na internetu: Karel Šimek říjen 2006.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Mechanismy evaluace kulturních služeb
S TIPENDIJNÍ PROGRAMY P D F MU. A SISTENTSKÉ ODBORNÉ ČINNOSTI NA KATEDRÁCH rozvoj odborných kompetencí studenta, které jsou součástí teoretického, ale.
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Muzejní pedagogika.
Doprovodné programy I. běh ŠMP – Muzejní výstavnictví Mgr. Dagmar Fialová.
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Zdravá škola.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
Environmentální výchova a
web: tel.: ředitelka školy: Mgr. Milada Němcová KONTAKT:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
nová on-line prezentace muzejních a galerijních sbírek Mgr. Jakub Hauser, Národní muzeum.
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr
Masarykova Univerzita Pedagogická Fakulta
Závěrečné setkání Nové Dvory, 26. – Bc. Lucie Chládková Bc. Kristýna Juhová Mgr. Lenka Karbanová Bc. Markéta Kovářová Bc. Jana Vavříková.
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ARTETERAPIE.
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 5. a
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces. BcA. Martina Lišková
Bezpečně v kyberprostoru Jihlava 19. – projekt zaměřený na omezení rozšiřování nebezpečných počítačových jevů.
Téma: Podpora zdravého životního stylu ve školách v Kraji Vysočina.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Galerie umění Karlovy Vary PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE – květen 2016 Edukátorem snadno a rychle? Mgr. Lenka Tóthová.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
1)O projektu Můj dům, moje město Organizátoři Organizátoři Obsah projektu, aktivity Obsah projektu, aktivity Časový harmonogram Časový harmonogram Výstupy.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Muzeum jako místo setkávání – prožitek jinak. Regionální muzeum v Litomyšli a jeho aktivity směrem k veřejnosti. Renata Kmošková, programová produkční.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky Hana Drnovská,
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vzdělávání zaměstnanců v UniCredit Bank, a.s. Autor bakalářské práce:
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
poslání národního pedagogického muzea a knihovny j. a. komenského
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Igor Zhoř , Brno , Brno.
MIKULOVSKÉ OZVĚNY 58. ZLÍN FILM FESTIVALU 8.–
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Katedra historie Filozofická fakulta UP Olomouc
Transkript prezentace:

3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní instituce GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky Markéta Selveková jaro 2013 vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D.

Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění Galerijní animace jsou v současné době dynamickou, rychle se rozvíjející oblastí galerijní a muzejní pedagogiky, využívané stále větším množstvím muzeí a galerií. účastníci animací kreslí, malují, píší či diskutují a vyjadřují se pohybem vlastního těla  Použití nových médií, Využití moderních technologií, dramatický přístup, hudba,…

Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění Foto: Markéta Selveková Špilberk, 2013

Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění „Zprostředkovávání umění je vždy formou komunikace, kdy lektor či animátor napomáhá zintenzivnění kontaktu návštěvníků s vystavenými exponáty“ (Horáček, Galerijní animace a zprostředkování umění, 1998, s. 63). Podle míry přednášených teoretických poznatků a podle rozsahu praktických činností dělíme muzejní programy do tří skupin. – teoretické programy (komentované prohlídky a besedy) – praktické programy (praktické kurzy, ateliéry a tvůrčí dílny) – smíšené programy (animace) (Typologie podle Horáčka, Galerijní animace a zprostředkování umění, 1998, str. 63)

Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění Mimo předání teoretických poznatků jde také o zprostředkování estetického prožitku. Tomu odpovídá výběr vhodných postupů pro konkrétní skupinu účastníků. MENŠÍ DĚTI uvítají více hry, program by měl být založen na pestrém střídání činností, aby praktická práce převažovala nad výkladem. Děti ocení také hravost a zprostředkovávání založené na větší vizuálnosti, příp. na zapojení více smyslů. U STARŠÍCH DĚTÍ a dospělých můžeme dát větší prostor odbornému , teoretickému výkladu

Úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, poslání muzea výchovně-vzdělávací činnost Umožňují dětem , široké veřejnosti seznámit se s významnými vynálezy , objevy, výtvarnými díly… Zprostředkovává umění skrze zážitky… Součástí  různorodé přednášky, besedy, exkurze, doprovodné vzdělávací programy, komentované prohlídky, výtvarné dílny apod. má zábavnou a hravou formou přiblížit dětem moderní umění „Zážitkem je pro nás … to, co si ze situace odnášíme jako vzpomínky...”(SLAVÍK, 2001, s. 64, 65)

Vztah školy a výstavní instituce Závisí na dobrém vztahu galerie a školy, založeného na oboustranné profesionalitě a vstřícnosti a na vytváření nových strategií vzájemné spolupráce Hlavní odlišnost galerijních animací oproti výuce ve škole spočívá v tom, že veškeré aktivity i diskuze probíhají před vystavenými originálními díly (příp. velice kvalitními reprodukcemi) přímo v expozici. = PŘÍMÝ KONTAKT S DÍLEM Studenti tak mají možnost během jednotlivých úkolů, z díla vycházejících, s ním být neustále konfrontováni. Nabízí se jim příležitost z velké blízkosti nahlédnout na povrch a materiál, ze kterého je dílo vyrobeno. Mají možnost zkoumat jeho strukturu i plasticitu. Dochází tak ke zprostředkování zážitků

Vztah školy a výstavní instituce Různé mezipředmětové vazby, jež galerijní animace ve zprostředkování umění uplatňují, (český jazyk, hudební výchova) dovolují tento typ programu navštívit i školám bez výtvarného zaměření Galerijní lektoři jsou schopni ve většině případů připravit animace, jež navazují na RVP či ŠVP různých škol, které o animaci projeví zájem. z takových galerií je např. Dům umění města Brna, přístupné všem lidem od mateřských škol až po školy vysoké a také zájmovým skupinám bez věkového omezení.

Účinnou spolupráci mezi galerií a školou je potřebné, aby: „- škola objevila a rozpoznala vzdělávací a výchovnou hodnotu muzea pro své vzdělávací záměry - se v galerii odehrávaly aktivity, které škola nemůže nabídnout nebo zajistit - návštěva muzea byla zahrnuta do výukového programu každé školy (zatím se zpravidla nachází v kategorii školních výletů) - návštěva galerie byla ve spolupráci s galerií předem koncepčně připravena tak, aby mohla být co nejefektivněji využita - škola pomohla vybrat adekvátní část expozice nebo výstavy (návštěva celé galerie nebo příliš rozsáhlé výstavy se mine účinkem) - po návštěvě galerie následovaly aktivity ve škole, zamyšlení nad smyslem předmětu návštěvy - škola poskytla navštívené galerii zpětnou vazbu…“ BRABCOVÁ, 2008, s. 28

Literatura HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7 SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, 1. díl, Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8 BRABCOVÁ, A. Brána muzea otevřená, Náchod: Juko, 2008. ISBN 80-86213-28-5 ŠOBÁŇOVÁ, Petra.Škola muzejní pedagogiky 1 : Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7. HORÁČEK, Martin. Škola muzejní pedagogiky 2, Dějepis umění v současnosti 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 77 s.ISBN 978-80-244-1867-4

Elektronické zdroje RÉMIŠOVÁ, Eva. DĚTI V MUZEU: DOPROVODNÝ PROGRAM V GALERII MODERNÍHO UMĚNÍ. Brno, 2006. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/109073/ff_b/BakalarskaPrace..txt. Bakalářská práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně. STROUHAL, Josef. Brno, 2009. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/104373/pedf_m/TEXT.pdf. Diplomová práce. Masarykova univerzita.