BVD005K Právní postavení znalců a právní úprava jejich činnosti I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

ZNALEC-ODHADCE-Makléř
Podmínky dlouhodobého pobytu na území jiného státu EU
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Organizace soudnictví v ČR
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_ŽIVNOSTENSKÉ.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
ZÁKON 360/1992 Sb. o výkonu povolání
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Exekuční řád po novelách
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
O BČANSKÉ SOUDNÍ ŘÍZENÍ I. - obecné náležitosti každého podání soudu - soudní poplatky - ustanovení zástupce a) soudem b) Českou advokátní komorou.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Subjekty trestního řízení
Občanské právo procesní
Správa místních poplatků
Petra Marušáková Dita Pelantová VSRR, 1.ročník
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
1 Exekuční právo-modelové řízení II. část JUDr. Ing. Radovan Dávid, Ph.D.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Předsoudní stadium trestního řízení
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Správa sociálního zabezpečení
Jednání podnikatele Fyzická osoba - sama
Správní řád -vybrané instituty
ODPOVĚDNOST ZNALCŮ AKTUÁLNÍ PRÁVNÍ ÚPRAVA ODPOVĚDNOSTI ZNALCŮ Mgr. Kateřina Maršálková legislativní odbor Ministerstva spravedlnosti ČR.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Živnost Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Právní aspekty provozování nestátního zdravotnického zařízení.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Ing. Veronika Vindemanová
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Služební poměr státních zaměstnanců
Rozhodčí řízení Přednáška 8 VŠFS 2016.
Miroslav Frýdek 13. prosince 2016
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Občanské soudní řízení I.
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

BVD005K Právní postavení znalců a právní úprava jejich činnosti I BVD005K Právní postavení znalců a právní úprava jejich činnosti I. blok Zákonné a podzákonné právní předpisy, které upravují výkon znalecké činnosti. Vznik a zánik oprávnění vykonávat znaleckou činnost Miroslav Frýdek

Kdo je to znalec? Kdy je znalec zapotřebí? Co je jeho úkolem? Kde a jak je regulována činnost znalců? Jak se stát znalcem?

Zákon č. 36/1967 Sb. o znalcích a tlumočnících, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 37/19 provedení zákona o znalcích a tlumočnících. Instrukce Ministerstva spravedlnosti ČR ze dne 30. 4. 2012, č. j. 90/2012-OSD-ZN, o správním řízení ve věcech znalců a tlumočníků, a o některých dalších otázkách. Sdělení č. 73/87-org. Přezkoumání jmenování nebo odvolání znalce (tlumočníka).

33 Odo 324/2005 Podle § 127 odst. 1 o. s. ř. závisí-li rozhodnutí na posouzení skutečností, k nimž je třeba odborných znalostí, ustanoví soud po slyšení účastníků znalce. Soud znalce vyslechne; znalci může také uložit, aby posudek vypracoval písemně. Je-li ustanoveno několik znalců, mohou podat společný posudek. Místo výslechu znalce může se soud v odůvodněných případech spokojit s písemným posudkem znalce.

Teorie znalecké činnosti Znalec jako pomocník soudu - inkviziční proces Znalec jako svědek Posudek – samostatná forma důkazu Znalec – vědecký soudce

A) Znalec jako pomocník soudu Znalec je zvětšovací sklo v rukou soudce. Expertiza je jenom sklo, které zvětšuje předměty. Znalec je pokládán za nástroj v rukou soudce. Tato teorie byla zakotvena již v Constitutio Criminalis Carolina (r.1532)

Constitutio criminalis carolina Přibrat učence z oboru lékařství v případech, kdy je souzen lékař po lehkomyslné léčení (čl. 134). Přibrat „znalé osoby“ v případech, kdy se obžalovaný hájí stavem nutné obrany (čl. 143). Přibrat „znalé osoby“ v případě náhlých úmrtí (čl. 146). Přibrat chirurga při soudním ohledáním mrtvoly (čl. 149).

B) Znalec jako svědek „Za znalecké svědky jest pokládati ony svědky, kteří sice právě tak nahodile jako každý jiný svědek a nikoli následkem ustanovení za znalce vnímali skutečnosti nebo stavy, avšak pro odborné své vzdělání a zkušenosti nabyté v povolání, jsou schopni vnímati věcně úplněji a správněji.“ Výnos MSp z 5.ledna 1925, č. 55.476/24

c) Posudek – samostatná forma důkazu Soudce hodnotí znalecký posudek jako samostatnou formu důkazu. Koncepce platná v ČR např. in § 132 o.s.ř.: „Důkazy hodnotí soud podle své úvahy, a to každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom pečlivě přihlíží ke všemu, co vyšlo za řízení najevo, včetně toho, co uvedli účastníci.“

d) Znalec – vědecký soudce Znalec = iudex facti Znalec se má podílet na rozhodnutí soudu Východisko této teorie: soudce není schopen zhodnotit znalecký posudek a je závislý na znalci. Projev teorie v praxi: soudci znalecký posudek nehodnotí a přebírají jeho závěry.

Tradice

R1/1981, s. 24 - 25 „Soud však nemůže přezkoumávat věcnou správnost odborných závěrů znalce, neboť k tomu soudci nemají odborné znalosti anebo je nemají v takové míře, aby mohli toto přezkoumání zodpovědně učinit.“

25 cdo 583/2001 „Hodnocení důkazu znaleckým posudkem (§ 132 o. s. ř.) spočívá v posouzení, zda závěry posudku jsou náležitě odůvodněny, zda jsou podloženy obsahem nálezu, zda bylo přihlédnuto ke všem skutečnostem, s nimiž se bylo třeba vypořádat, zda závěry posudku nejsou v rozporu s výsledky ostatních důkazů a zda odůvodnění znaleckého posudku odpovídá pravidlům logického myšlení. Důkaz znaleckým posudkem tedy soud hodnotí jako každý jiný důkaz, nemůže však přezkoumávat věcnou správnost odborných závěrů.“

I. ÚS 483/01 „Důkaz znaleckým posudkem včetně případného slyšení znalce je soud oprávněn hodnotit podle § 132 o. s. ř., čili především podle zásady volného hodnocení důkazů. Hodnocení soudu však nemohou podléhat odborné znalecké závěry ve smyslu jejich správnosti, soud může hodnotit přesvědčivost posudku co do jeho úplnosti ve vztahu k zadání, logické odůvodnění znaleckého nálezu a jeho soulad s ostatními provedenými důkazy.“ „Ústavní soud opakovaně judikoval, že mu nepřísluší "přehodnocovat" hodnocení důkazů provedené obecnými soudy, pokud jím nedojde k porušení základních práv a svobod zaručených ústavními zákony nebo mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy.“

Distancování od Tradice

I. Ús 49/06 „Ponechávat bez povšimnutí věcnou správnost znaleckého posudku, slepě důvěřovat závěrům znalce, by znamenalo ve svých důsledcích popřít zásadu volného hodnocení důkazů soudem podle jeho vnitřního přesvědčení, a naopak privilegovat znalecký důkaz a přenášet odpovědnost za skutkovou správnost soudního rozhodování na znalce; takový postup nelze z ústavněprávních hledisek akceptovat. Vyvstanou-li pochybnosti o věcné správnosti znaleckého posudku, je orgán činný v trestním řízení povinen, v souladu se zásadou oficiality a zásadou vyhledávací (§ 2 odst. 4 a 5 tr. řádu), pokusit se odstranit vzniklé pochybnosti obstaráním dalších důkazů. V případě závažných skutkových rozporů a pochybností o správnosti znaleckého posudku, které se nepodaří odstranit, musí soud postupovat podle pravidla in dubio pro reo a rozhodnout ve prospěch obviněného.“

Dopad Vzniká tedy teorie vědeckého soudce? Má tedy soudce přezkoumávat věcnou správnost závěrů posudku/znalce? Pozor posudek není nadán presumpcí správnosti.

28 cdo 1568/2010 „Hodnotí-li soud znalecký posudek, nemůže přezkoumávat věcnou správnost odborných závěrů, ale především to, zda bylo splněno uložené zadání, zda znalec dospěl k určitému a srozumitelnému závěru, který není rozporný a má oporu v podkladových materiálech, zda závěry posudku nejsou v rozporu s ostatními důkazy a zda odůvodnění odpovídá pravidlům logického myšlení.“

Zákon č. 36/1964 Sb., o znalcích a tlumočnících, vzpp Účelem ZoZn je zajištění řádného výkonu znalecké a tlumočnické činnosti v řízení před orgány veřejné moci, jakož i znalecké a tlumočnické činnosti prováděné v souvislosti s právními úkony fyzických nebo právnických osob.

Zákon o znalcích reguluje podmínky výkonu znalecké činnosti, ?! práva a povinnosti znalců, podmínky činnosti znaleckých ústavů, působnost ministerstva spravedlnosti a krajských soudů při výkonu státní správy znalecké činnosti, odpovědnost za správní delikty při výkonu znalecké činnosti.

Řízení o Jmenování znalce

§ 3 odst. 1 zoZn Znalce jmenuje pro jednotlivé obory ministr spravedlnosti nebo předseda krajského soudu v rozsahu, v němž je ministrem spravedlnosti k tomu pověřen.

§ 1 vyhlášky č. 37/1967 Sb. k provedení ZoZn Ministr spravedlnosti jmenuje a odvolává pro jednotlivé obory znalecké činnosti a pro odvětví těchto oborů znalce kteří jsou pracovníky: ústředních orgánů, vysokých škol, vědeckých a výzkumných ústavů, ty, kteří jsou označení ústředními orgány, dále jmenuje znalce z oboru práva pro oblast právních vztahů k cizině, znalce, u nichž si jmenování a odvolání vyhradil. Předsedy krajských soudů pověřuje ministr spravedlnosti jmenováním a odvoláváním znalců v ostatních případech; příslušný je předseda krajského soudu, v jehož obvodu má znalec (tlumočník) bydliště.

§ 4 odst. 1 zoZn – podmínky pro jmenování je státním občanem České republiky, občanem jiného členského státu Evropské unie, kterému bylo vydáno potvrzení o přechodném pobytu nebo povolení k trvalému pobytu na území České republiky, nebo státním příslušníkem jiného než členského státu Evropské unie, kterému bylo vydáno povolení k trvalému pobytu na území České republiky, (?otázka znalosti ČJ?) je způsobilý k právním úkonům v plném rozsahu, je bezúhonný,

nebyl v posledních 3 letech vyškrtnut ze seznamu znalců pro porušení povinností podle ZoZn, má potřebné znalosti a zkušenosti z oboru, v němž má jako znalec působit, především toho, kdo absolvoval speciální výuku pro znaleckou činnost, jde-li o jmenování pro obor, v němž je taková výuka zavedena, má takové osobní vlastnosti, které dávají předpoklad pro to, že znaleckou činnost může řádně vykonávat, se jmenováním souhlasí.

33 Odo 324/2005 Znalec je osobou, která prostřednictvím svých odborných znalostí posuzuje skutečnosti, které byly soudem určeny, a ve znaleckém posudku soudu sděluje subjektivní výsledek tohoto posouzení.

Znalosti a zkušenosti z oboru Praxe Absolvování speciálních kurzů Speciální oprávnění Vzdělání určitého typu

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady, specializace nemovitosti Vzdělání získání vysokoškolského stavebního vzdělání v inženýrském (magisterském) studijním programu Za splnění této podmínky se nepovažuje vysokoškolské vzdělání v oboru geodézie a kartografie   absolvování postgraduálního specializačního (tj. zaměřeného na danou specializaci) studia v rozsahu minimálně 4 semestry Např. v Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně nebo Institutu oceňování majetku Vysoké školy ekonomické v Praze. Odborná praxe minimálně 10 let odborné stavební praxe po ukončení vysokoškolského studia Ověřování odborných znalostí úspěšné absolvování písemného testu a ústního pohovoru před příslušným poradním sborem předsedy krajského soudu

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady, specializace lesní pozemky, lesní porosty a škody na lesních porostech Vzdělání získání vysokoškolského lesnického vzdělání v inženýrském (magisterském) studijním programu   absolvování postgraduálního specializačního (tj. zaměřeného na danou specializaci) studia v rozsahu minimálně 4 semestry Např. na Lesnické a dřevařské fakultě Mendelovy univerzity v Brně. Odborná praxe minimálně 10 let odborné lesnické praxe po ukončení vysokoškolského studia Ověřování odborných znalostí úspěšné absolvování písemného testu a ústního pohovoru před příslušným poradním sborem předsedy krajského soudu

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady, specializace v oblasti movitých věcí Vzdělání získání nejvyššího vzdělání, kterého lze pro danou specializaci dosáhnout   absolvování postgraduálního specializačního (tj. zaměřeného na danou specializaci) studia v případě těch specializací, u kterých je zavedeno u těch specializací, u kterých není zavedeno specializační studium, absolvování tzv. znaleckého minima Studium, v rámci kterého žadatel získá základní znalosti právní úpravy znalecké činnosti a praktické dovednosti týkající se vypracování znaleckého posudku. Např. v Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Odborná praxe minimálně 5 let odborné praxe po dosažení nejvyššího vzdělání Ověřování odborných znalostí v kompetenci jednotlivých předsedů krajských soudů

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady, specializace motorová vozidla   Vzdělání získání vysokoškolského strojního, mechanizačního nebo dopravního vzdělání v inženýrském (magisterském) studijním programu   absolvování postgraduálního specializačního (tj. zaměřeného na danou specializaci) studia v rozsahu minimálně 4 semestry Např. v Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně nebo Vyšší odborné škole a střední průmyslové škole v Rychnově nad Kněžnou Odborná praxe minimálně 10 let odborné praxe po ukončení vysokoškolského studia Ověřování odborných znalostí úspěšné absolvování písemného testu a ústního pohovoru před příslušným poradním sborem předsedy krajského soudu

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady, specializace stroje a zařízení Vzdělání získání vysokoškolského strojního nebo mechanizačního vzdělání v inženýrském (magisterském) studijním programu   absolvování postgraduálního specializačního (tj. zaměřeného na danou specializaci) studia v rozsahu minimálně 4 semestry Např. v Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Odborná praxe minimálně 10 let odborné praxe po ukončení vysokoškolského studia Ověřování odborných znalostí úspěšné absolvování písemného testu a ústního pohovoru před příslušným poradním sborem předsedy krajského soudu

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady, specializace podniky Vzdělání získání vysokoškolského ekonomického vzdělání v inženýrském studijním programu   absolvování postgraduálního specializačního (tj. zaměřeného na danou specializaci) studia v rozsahu minimálně 4 semestry Např. v Institutu oceňování majetku Vysoké školy ekonomické v Praze. Odborná praxe minimálně 10 let odborné praxe zaměřené na podnikovou ekonomiku po ukončení vysokoškolského studia Ověřování odborných znalostí úspěšné absolvování písemného testu a ústního pohovoru před příslušným poradním sborem předsedy krajského soudu

Odborné podmínky pro jmenování znalců v oboru ekonomika, odvětví účetní evidence Vzdělání získání vysokoškolského ekonomického vzdělání v magisterském (inženýrském) studijním programu v oboru účetnictví a finance   v případě vysokoškolského ekonomického vzdělání v magisterském (inženýrském) studijním programu v jiném oboru získání certifikátu 2. stupně (účetní expert) nebo složení auditorské zkoušky absolvování tzv. znaleckého minima Odborná praxe minimálně 10 let odborné praxe v oblasti účetnictví po ukončení vysokoškolského studia bezprostředně předcházející podání žádosti o jmenování Ověřování odborných znalostí v kompetenci jednotlivých předsedů krajských soudů

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru doprava, odvětví doprava městská, doprava silniční, specializace dopravní (silniční) nehody Vzdělání získání vysokoškolského strojního, dopravního nebo mechanizačního vzdělání v magisterském (inženýrském) studijním programu   absolvování postgraduálního specializačního studia v rozsahu minimálně 4 semestry nebo doktorského studijního programu zaměřeného na analýzu silničních nehod Odborná praxe minimálně 10 let odborné praxe odpovídající dané specializaci po ukončení vysokoškolského studia bezprostředně předcházející podání žádosti o jmenování Ověřování odborných znalostí úspěšné absolvování písemného testu a ústního pohovoru před příslušným poradním sborem předsedy krajského soudu

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie Vzdělání získání vysokoškolského lékařského vzdělání v magisterském studijním programu   získání specializace II. stupně nebo specializované způsobilosti lékaře ze základního oboru odpovídajícího danému odvětví znalecké činnosti získání nástavbové specializace nebo specializované způsobilosti lékaře z nástavbového oboru odpovídajícího dané specializaci znalecké činnosti, pokud ji lze získat absolvování kurzu zaměřeného na soudní psychiatrii Odborná praxe minimálně 10 let odborné zdravotnické praxe zaměřené na dané odvětví, příp. specializaci znalecké činnosti, po ukončení vysokoškolského studia bezprostředně předcházející podání žádosti o jmenování Ověřování odborných znalostí v kompetenci jednotlivých předsedů krajských soudů

Odborné podmínky pro jmenování znalcem v oboru zdravotnictví, odvětví epidemiologie, farmakologie, genetika, hematologie, hygiena, chirurgie, interna, ortopedie, pediatrie, porodnictví, pracovní úrazy a nemoci z povolání, sexuologie, soudní lékařství, toxikologie, zdravotnická odvětví různá – podmínky pro žadatele o jmenování znalcem z řad lékařů Vzdělání získání vysokoškolského lékařského vzdělání v magisterském studijním programu   získání specializace II. stupně nebo specializované způsobilosti lékaře ze základního oboru odpovídajícího danému odvětví, příp. specializaci znalecké činnosti získání nástavbové specializace nebo specializované způsobilosti lékaře z nástavbového oboru odpovídajícího danému odvětví, příp. specializaci znalecké činnosti, pokud ji lze získat absolvování tzv. znaleckého minima Odborná praxe minimálně 10 let odborné zdravotnické praxe zaměřené na dané odvětví, příp. specializaci znalecké činnosti, po ukončení vysokoškolského studia bezprostředně předcházející podání žádosti o jmenování Ověřování odborných znalostí v kompetenci jednotlivých předsedů krajských soudů Další podmínky platné osvědčení k výkonu funkce vedoucího lékaře a primáře

Osobní vlastnosti Výpis z rejstříku trestů Vyjádření zaměstnavatele § 4 odst. 2) ZoZn Podmínku bezúhonnosti podle odstavce 1 písm. c) nesplňuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena a) za úmyslný trestný čin, nebo b) za nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti znalce , pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena. Vyjádření zaměstnavatele Vyjádření zájmového sdružení Cíl: důvěryhodnost znaleckých posudků

Souhlas znalce Znalec musí se svým jmenováním vyslovit souhlas. Záruka toho, že znalec chce vykonávat znaleckou činnost a bude provádět zadaná znalecká zkoumání. § 5 ZoZn odst. 2) Návrhy na jmenování znalce mohou podat orgány veřejné moci, vědecké instituce, vysoké školy, dále organizace, u nichž pracují osoby přicházející v úvahu, jakož i občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti nebo nadace, jestliže to vyplývá z předmětu jejich činnosti. Znalcem může být jmenován též ten, kdo sám o jmenování požádá.

Instrukce MSp č. j. 90/2012-OSD-ZN § 3 Správní řízení  Správní orgány postupují v souladu s § 180 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), ve správním řízení při a) jmenování znalců a tlumočníků, b) rozhodování o pozastavení práva vykonávat činnost znalce, c) rozhodování o zániku práva vykonávat znaleckou činnost.  

§ 4 instrukce: Otázky, jejichž řešení pro řízení je nezbytné a) příslušnost správních orgánů (§ 10 – 13 správního řádu), b) vedení řízení a úkony správních orgánů (§ 15 – 18 správního řádu), c) základní zásady činnosti správních orgánů (§ 2 – 8 správního řádu), d) účastníci řízení a zastoupení (§ 27 – 38 správního řádu), e) zahájení řízení (§ 44 – 48 správního řádu), f) podklady pro vydání rozhodnutí a dokazování (především § 49 – 53 správního řádu), g) přerušení a zastavení řízení (§ 64 – 66 správního řádu), h) obsah a forma rozhodnutí, náležitosti rozhodnutí (§ 67 – 70 správního řádu), i) oznamování rozhodnutí (§ 72 správního řádu), j) právní moc, vykonatelnost a jiné právní účinky rozhodnutí (§ 73 – 74 správního řádu), k) odvolací řízení (§ 81 – 93 správního řádu).

§ 7 Instrukce - Ověřování podmínek pro jmenování Ve správním řízení o jmenování znalců je správní orgán povinen vždy posoudit, zda osoba, o jejíž jmenování jde, splňuje podmínky pro jmenování podle § 4 ZoZN Posoudit, zda osoba, o jejíž jmenování jde, splňuje podmínky pro jmenování podle předchozího odstavce, je možné pouze po provedení šetření a zajištění písemných dokladů. Toto šetření provede a písemné doklady zajistí ve smyslu § 3 Vyhlášky Zn krajský soud, v jehož obvodu je osoba, o jejíž jmenování jde, hlášena k trvalému pobytu. V případech, kdy je ke jmenování znalce příslušný ministr spravedlnosti, krajský soud provede šetření a zajistí písemné doklady podle předchozího odstavce na základě dožádání ministra spravedlnosti. Pokud jsou v případě, kdy je ke jmenování znalce nebo příslušný ministr spravedlnosti, výsledky šetření a zajištěné písemné doklady nedostatečné, může si v zájmu urychlení řízení jejich doplnění obstarat ministr spravedlnosti sám bez součinnosti krajského soudu.

Výsledky šetření a zajištěné písemné doklady představují podklady pro vydání rozhodnutí ve smyslu § 50 správního řádu. Jde zejména o kopii potvrzení o přechodném pobytu nebo povolení k trvalému pobytu na území České republiky nebo cestovního dokladu, v němž je údaj o přechodném pobytu nebo povolení k trvalému pobytu na území České republiky uveden, kopii občanského průkazu, příp. písemné prohlášení osoby, o jejíž jmenování jde, že je způsobilá k právním úkonům v plném rozsahu, výpis z evidence Rejstříku trestů, písemné prohlášení osoby, o jejíž jmenování jde, že nebyla v posledních 3 letech vyškrtnuta ze seznamu znalců a tlumočníků pro porušení povinností podle zákona o znalcích a tlumočnících, úředně ověřené kopie dokladů o vzdělání a další odborné kvalifikaci, doklady prokazující odbornou praxi, podání osoby, o jejíž jmenování jde, obsahující souhlas se jmenováním, pokud je jmenování navrženo třetí osobou, osobní dotazník.

Správní orgán může v rámci šetření osobu, o jejíž jmenování jde, podrobit písemnému nebo ústnímu přezkoušení, příp. písemnému a současně ústnímu přezkoušení, v daném oboru, odvětví, příp. specializaci před poradním sborem předsedy krajského soudu, je-li zřízen. V řízení o jmenování znalce může být součástí tohoto přezkoušení vyžádání zkušebního znaleckého posudku. Výsledek tohoto přezkoušení je součástí podkladů pro vydání rozhodnutí.

§ 5 odst. 1 zoZn a § 3 VZn Ke jmenování znalcem dojde na základě výběru mezi osobami, které splňují podmínky pro jmenování. Ověřování podmínek Krajské soudy provedou potřebná šetření a zajistí písemnými doklady všechny podmínky pro jmenování znalcem (tlumočníkem) stanovené v § 4 ZoZn.

Ii. Ús 153/2004 „Jmenování znalců do funkce probíhá na základě výběru z okruhu osob, které splňují zákonné podmínky pro jmenování, a počet jmenovaných znalců se řídí skutečnou potřebou znalecké činnosti z jednotlivých oborů. Je tedy zřejmé, že na jmenování do funkce znalce není právní nárok. Jmenování konkrétních osob do znalecké funkce závisí na uvážení krajského soudu. Jinými slovy každému, kdo požádá o jmenování znalcem, nevzniká, ani při splnění všech zákonných podmínek, právní nárok na to, aby znalcem jmenován skutečně byl. Jmenování do funkce znalce tudíž nelze považovat za právo každého občana. Je rovněž zřejmé, že postup při jmenování a odvolávání znalců podle zákona č. 36/1967 Sb. není správním řízením a nevztahuje se na něj zákon č. 71/1967 Sb. - správní řád.“ (pozor na Instrukci MSp č. j. 90/2012-OSD-ZN)

Potřebnost dalších znalců § 8 Instrukce   Je-li správním orgánem zjištěno, že osoba, o jejíž jmenování jde, splňuje všechny podmínky pro jmenování posoudí správní orgán potřebnost jmenování dalších znalců v daném oboru, odvětví, příp. specializaci. Učinit závěr o nepotřebnosti jmenování dalších znalců nebo tlumočníků je možné pouze na základě statistických údajů alespoň za poslední 3 roky.

Zamítnutí žádosti o jmenování § 9 Instrukce Z odůvodnění rozhodnutí, kterým správní orgán zamítl žádost o jmenování (návrh na jmenování), musí být vždy patrné, které podmínky pro jmenování podle § 4 odst. 1 ZoZn osoba, o jejíž jmenování jde, splňuje a které nikoliv, na základě kterých podkladů pro vydání rozhodnutí správní orgán tento závěr učinil a jakými úvahami se při jejich hodnocení řídil. Náležitosti odůvodnění se vztahuje i na případy, kdy jediným důvodem pro zamítnutí žádosti o jmenování (návrhu na jmenování) je nepotřebnost jmenování dalších znalců

Jmenování znalce

§ 6 zoZn slib Znalec je povinen složit slib do rukou toho, kdo jej jmenoval. "Slibuji, že při své znalecké činnosti budu přesně dodržovat právní předpisy, že znaleckou činnost budu konat nestranně podle svého nejlepšího vědomí, že budu plně využívat všech svých znalostí a že zachovám mlčenlivost o skutečnostech, o nichž jsem se při výkonu znalecké činnosti dozvěděl."

Pozastavení činnosti § 20 ZoZn Ministerstvo spravedlnosti nebo předseda krajského soudu může rozhodnout o pozastavení práva vykonávat činnost znalce (tlumočníka), pokud bylo proti znalci zahájeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin bylo zahájeno řízení o způsobilosti znalce k právním úkonům má na základě pravomocného rozhodnutí nastoupit výkon nepodmíněného trestu odnětí svobody. Na žádost znalce – nejdéle však na 4 roky.

§ 11 Instrukce Správní orgán řízení o pozastavení práva vykonávat činnost znalce zahajuje z moci úřední. Správní orgán může jednat i na základě podnětu O pozastavení práva vykonávat činnost znalce zahajuje řízení správní orgán na základě jeho žádosti.

§ 13 instrukce – vážné důvody pro pozastavení Vážnými důvody pro pozastavení práva vykonávat činnost znalce se rozumí skutečnosti dlouhodobě bránící řádnému výkonu znalecké činnosti, které nastaly po jmenování znalce a které znalec nemohl předvídat.

Zánik práva vykonávat znaleckou činnost

prohlášením za mrtvého Zánik práva vykonávat znaleckou nebo tlumočnickou činnost § 20a -20c zozn Právo vykonávat znaleckou činnost zaniká znalci: smrtí, prohlášením za mrtvého zbavením způsobilosti k právním úkonům, nebo omezením způsobilosti k právním úkonům, pravomocným odsouzením za úmyslný trestný čin nebo pravomocným odsouzením za nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti znalce, pravomocným uložením sankce vyškrtnutí ze seznamu znalců podle § 25a odst. 3 ZoZn na základě písemné žádosti o vyškrtnutí ze seznamu znalců.

Ministerstvo spravedlnosti nebo předseda krajského soudu rozhodne o zániku práva vykonávat znaleckou činnost, pokud se dodatečně zjistí, že znalec nesplňuje některou z podmínek pro jeho jmenování, anebo jestliže tyto podmínky odpadly (viz 73/87-org.). Ministerstvo spravedlnosti nebo předseda krajského soudu může rozhodnout o zániku práva vykonávat znaleckou činnost, pokud znalec dlouhodobě nemůže pro zdravotní nebo jiné závažné důvody řádně vykonávat svoji činnost a nemá pozastavené právo vykonávat činnost znalce. Zanikne-li znalci právo vykonávat znaleckou činnost, vyškrtne se znalec ze seznamu znalců.

Děkuji za pozornost a buďte znalci 