Autorem fotografií, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Luboš Veselý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proudění vzduchu v atmosféře
Advertisements

POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tepelná výměna prouděním
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Podnebné oblasti v České republice
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:V/2č. materiálu: VY_52_INOVACE_57.
ENERGIÍ NABITÁ ATMOSFÉRA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem atmosféry, jejím složením.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Počasí.
PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Podmíněn především vnitřními činiteli Země pohyby litosferických desek
Problematika lavin Lavinu lze definovat jako každý náhlý a rychlý sesuv sněhové hmoty na dráze delší jak 50m. Sesuvy na kratší vzdálenosti se nazývají.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
DEN a NOC.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HORY A VELEHORY Vznik, vývoj a zánik.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
BEZPEČNOST PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Podnebí, podnebné pásy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_13_Nebezpečí hor TÉMA SADY:
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz, Kamenný Přívoz 53, Kamenný Přívoz Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vylučovací soustava II.
VESMÍR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Podnebí typické střídání čtyř ročních období Co ovlivňuje podnebí? a)
Zařízení na tepelnou úpravu pokrmů- 2. část
Pracovní list k procvičení znalostí o vnějších geologických dějích.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
EU_32_sada 2_07_PV_Počasí-koloběh vody_Duch
LYŽAŘSKÁ A SNOWBOARDOVÁ VÝSTROJ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Příjemce podpory – škola:
Témata: Všeobecná cirkulace atmosféry Místní větry
Vlastnosti střídavého proudu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Příjemce podpory – škola:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autorem fotografií, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Luboš Veselý. Nebezpečí hor Mgr. Luboš Veselý Autorem fotografií, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Luboš Veselý.

Popis výukového materiálu Název: Nebezpečí hor Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/34.0963 Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TV_S3_01 Popis výukového materiálu   Název: Nebezpečí hor Autor: Mgr. Luboš Veselý Datum: 1.3.2013 Obor: 65-51-H/01 Kuchař, kuchařka; 65-51-H/01 Číšník, servírka; 66-41-L/01 Obchodník; 65-41-L/01 Gastronomie; 65-41-L/504 Společné stravování Ročník: 1. - 4. ročník; 1. roč. nástavbového studia Předmět: TV Anotace výukového materiálu Metodický materiál slouží k přednáškám na lyžařském a snowboardovém kurzu. Cílem je získat teoretické znalosti o pobytu na horách, které lze využít v běžném životě. Materiál vždy tvoří powerpointová prezentace, ověření probíhá pomocí aplikace Smart notebook nebo Powerpointu.

Nebezpečí na horách hory lákají svou krásou, ale často umějí být zrádné a neúprosné vůči těm, kteří nerespektují jejich zákony často podceňujeme nebezpečí hor a přeceňujeme vlastní síly

Příčiny úrazů na horách nebezpečí v horách: subjektivní (člověk si ho zaviní sám) objektivní (hrozí bez jeho přičinění) podle statistik dochází k většině nehod z příčin ovlivnitelných člověkem výjimkou jsou sněhové laviny a padání kamenů, které není možno předpokládat

Neznalost terénu volba nepřiměřené túry nevhodný počet a nerovnoměrná úroveň účastníků neinformovanost o obtížnosti trasy ztráta orientace na hřebenech a vrcholech sestup neznámým směrem postup bez časové a  technické rezervy, chybějící záznam o túře na chatě

Nedostatečná výstroj a výzbroj nevhodná obuv bez vibramu a oblečení nedostatečné množství tekutin a potravin chybějící lékárnička

Podcenění vývoje povětrnostních podmínek náhlé ochlazení, mlha, déšť, déšť se sněhem nebo vánice, kroupy, náledí a námraza, letní bouřka, silný vítr a lavinové nebezpečí je nutné sledovat vývoj oblačnosti a větru a v případě změny počasí se rozhodnout pro urychlené dokončení trasy nebo její přerušení a návrat zhoršení počasí ovlivňuje: schůdnost terénu ubírá síly snižuje výkon, pozornost zpomaluje rozhodování a může vyvolávat paniku

Pravidla Horské služby vybírat túry úměrné vaší zdatnosti cíl a předpokládaný návrat oznámit ubytovateli na túru vyrážíme ráno a nikdy ne sami !

Počasí Kdy čekat pěkné počasí? roste atmosférický tlak, kouř stoupá kolmo vzhůru pokud vane vítr, je spíš východních směrů jasná (i když třeba chladná) noc, rosa, ranní mlha klesá a  rozpouští se při zemi Slunce při východu a západu je zbarveno do žluta viditelnost je dobrá, ale vzdálenější obzory jsou v oparu …a kdy čekat počasí zhoršené? tlak vzduchu klesá, kouř se různě kroutí, nebo jde vodorovnými směry větry přicházejí ze západních směrů oblačnost, tvořící se přes den, je nízká - věští déšť ve dne je viditelnost do dálky nápadně dobrá, i vzdálené obzory jsou zcela jasné

Hlavní zásady při bouřce neutíkat dlouhými kroky, tím vzniká tzv. "krokové napětí", které nás vystavuje nebezpečí elektrického šoku snažit se izolovat od velké, pevné skály, ta vede proud vyvarovat se vyvýšených míst, ale i úpatí skalních stěn kovové předměty jako např. řetězy, kovové žebříky působí jako bleskosvod

Omyly při pádu lavin laviny se uvolňují spontánně za velkého mrazu laviny nepadají les chrání před lavinami stopy po lyžařích a zvířatech jsou bezpečné z tohoto svahu ještě nikdy žádná lavina nespadla laviny padají jen za špatného počasí zabodnutím lyžařské hole do sněhu se zjistí kvalita sněhu a stabilita svahu

Použitá literatura Simm, Otokar. Počasí v horách. 1997. Alpy Vydavatelství horské literatury Lysá nad Labem. 47 str. Charvát, Jaromír; Bureš, Ladislav. Laviny + Vysokohorské lyžování a skialpinismus. 2000. Alpy Vydavatelství horské literatury Lysá nad Labem. 70 str. Hejl, Ivo. Nebezpečí v horách. Alpy Vydavatelství horské literatury Lysá nad Labem. 1995. 54 str.