OSOBNOST SPOTŘEBITELE - 2 PSYCHOLOGIE SPOTŘEBNÍHO CHOVÁNÍ OSOBNOST SPOTŘEBITELE - 2
OSOBNOST SPOTŘEBITELE - ZÁKAZNÍKA Osobnost – vymezíme pro odlišení jednotlivých typů spotřebitelů v závislosti na některých charakteristikách. TŘÍDÍCÍ KRITÉRIA – např. příslušnost k nějaké sociodemografické skupině: MLADÍ LIDÉ (jak ji vidí statistika) - vyšší požadavky na módnost zboží - nižší finanční možnosti - nakupují v buticích a na tržnicích x málo vidět samostatně v potravinářských hypermarketech nebo luxusních obchodních domech ZÁJEM: nejmodernější oblečení a módní doplňky, spotřební elektronika, CD, málo knihy ( v Evropě knihy tvoří velkou část nákladů)
STAŘÍ LIDÉ - pomalost v rozhodování, často potřebují poradit - bývají netrpěliví, mrzutí STŘEDNÍ GENERACE zahrnuje široké spektrum spotřebitelů – vzdělání, postavení, …. shodné znaky u mužů spotřebitelů : - nakupují méně než ženy - nejsou informováni o cenách - neradi stojí ve frontách shodné znaky u žen spotřebitelek : - nakupují častěji než muži - jsou zpravidla skvěle informovány o cenách - trpělivost, nerady nakupují technické zboží
svá specifika mají i DĚTI - bez problémů zpravidla nakupují cukrovinky - hůře se orientují ve velkých obchodech - nedovedou si poradit s velkým nákupem ROZDÍLY můžeme dále definovat např. z těchto pohledů: lidé z venkova x lidé z města rozdíly mezi lidmi určitých profesí rozdíly mezi lidmi určitých sociálních vrstev rozdíly mezi národnostmi rozdíly mezi etnickými skupinami Sledování těchto rozdílů umožňuje vhodně nasměrovat jednání se spotřebiteli, nelze je však generalizovat.
TYPOLOGIE ZÁKAZNÍKA REJMÁNEK (1968) jistý x nejistý klidný x neklidný povídavý x mlčenlivý GRETZ a DROZDECKA 1992