Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Advertisements

Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Kariérové poradenství
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Organizační struktura
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Pedagogická diagnostika
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kariérové poradenství v českém středním školství
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Pedagogická Psychologie
Pedagogická diagnostika
Seminář ke speciální pedagogice 1
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Organizační struktura
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie Školní poradenství Poradenský a podpůrný systém. Školní psychologie

Oblast poradenství Poradenský systém v ČR je založen na dvou pilířích Činnost školních poradenských pracovníků na školách je někdy označována termínem „školní poradenské pracoviště“, nejedná se však o samostatnou organizační formu nebo o jednotku v rámci školy, která má nebo by měla mít právní subjektivitu. Školní poradenské pracoviště je v základní formě tvořeno činností školního metodika prevence a výchovného poradce. V rozšířené verzi školního poradenského pracoviště je činnost metodika prevence a výchovného poradce, kterého musí mít každá škola, doplněna také činností školního speciálního pedagoga anebo školního psychologa. Některé školy dokonce zaměstnávají oba školní poradenské specialisty (školního psychologa a speciálního pedagoga), a to buď z vlastních zdrojů, nebo z různých grantů a dotací EU. 2) Druhým pilířem poradenského systému ve školství jsou tzv. školská poradenská zařízení. Tvoří je pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato zařízení zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy a školská zařízení. Řadíme sem poradny a centra: speciálně pedagogické pedagogicko-psychologické preventivně-výchovné informační diagnostické poradenské metodické napomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů Spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj. zdroj: MŠMT. Oblast poradenství. Dostupné z www http://www.msmt.cz/socialni-programy/oblast-poradenstvi

Teoretický rámec Vzdělávání jako nástroj změny Zdroj Zapletalová, 2010 Koncept rovných příležitostí (equal educational opportunity) vychází ze snahy vyrovnávat podmínky pro vzdělávání (různé sociální složení třídy, různá kognitivní úroveň x stejní učitelé) a poskytovat stejnou péči. Současně se škola snaží dosahovat tzv. „funkčního minima“ žáků a vyrovnávat jejich dosahované výsledky. Klíčovou figurou v tomto procesu integrace je učitel. Plní roli zprostředkovatele v procesu učení, rozlišuje odlišnosti v průběhu vzdělávání u jednotlivých žáků při zachování kvality procesu vzdělávání. Umí pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Umí komunikovat s rodiči těchto žáků. Umí pracovat s odbornými doporučeními pro práci se žákem, zavádí je do praxe - vytvoření IVP. Dokáže využívat podpůrné poradenské služby (asistenti, ŠP, ŠSP, PPP, SPC…). Zvládá práci s předsudky. Zdroj Zapletalová, 2010

Poradenství a diagnostika Otázka zadavatele Učitel, rodič, pediatr, OPD… Jedna z etických otázek Informace o symptomech a jejich možných spouštěčích Model žáka (představa o fungování žáka) Nabídnutý problém a jeho vztah k reálným obtížím Diagnostická otázka Vlastní proces hodnocení Závěry a doporučení (kdo je uživatelem)

Řada otázek a problémových okruhů Podle věku a typu obtíží Předškolní věk Zdravotní (somatické, psychiatrické…) ADD, ADHD Vstup do školy Připravenost na vstup do školy První ročníky studia SPU… Základní škola Individuální poradenství Skupinové poradenství Kariérní poradenství… Střední škola Vysoká škola Podle zdavatele Pedagogové Didaktické testy Testy schopností a studijních předpokladů Psychologové Psychologické testy (…)

Literatura HRABAL, Vladimír ml a Vladimír st HRABAL. Diagnostika :pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80- 246-0319-5. Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa; Širůček, Jan. Psychometrika. Praha: Portál 2011.

Vztah mezi pedagogickou a školní psychologií Pedagogická psychologie – angl. Educational Psychology a školní psychologie – angl. School Psychology) Pomezí dvou vědních oborů: pedagogiky a psychologie. Americká psychologická asociace (APA, 2012a) definuje v rámci rozdělení svých divizí pedagogickou psychologii jako výzkumný a aplikační obor zabývající se otázkami vzdělávání a výuky lidí všech věkových kategorií v závislosti na jejich psychologických charakteristikách.

Školní psychologie je definována především svým užším spektrem zájmu soustředěným na školní prostředí, děti a rodiny, na aplikaci psychologických poznatků v těchto prostředích a na podporu vzniku vhodné legislativy pro daná školní prostředí a věkové skupiny (APA, 2012). Americká asociace školních psychologů také zdůrazňuje primárně aplikační charakter školní psychologie, disciplíny, která pomáhá dětem a mládeži školně, emočně, sociálně a behaviorálně uspět. Školní psychologové pomáhají vytvořit bezpečné, zdravé a pomáhající vzdělávací prostředí, které posiluje vazby mezi domovem, školou a komunitou (NASP, 2012). Školní psychologie je tedy aplikovaným oborem, který do praxe přejímá poznatky mimo jiné z pedagogicko – psychologického výzkumu. Současná pedagogická a školní psychologie pokrývá široké spektrum témat: např. sociální a osobnostní vývoj žáků, kognitivní, sociální a afektivní motivy a aspekty učení, prostředí vzdělávacího zařízení a třídy, metody hodnocení žáků, učební proces a strategie, speciální vzdělávací nároky a interpersonální rozdíly mezi žáky, zvládání školní zátěže aj. (Čáp, Mareš, 2001; Fontana, 2010; Seifert, 2011).

ŠP jako odborná kvalifikace Školní psycholog musí být absolventem akreditovaného magisterského studijního programu psychologie, Může absolvovat i rozšiřující (celoživotní) studium pro školní psychology (u nás akreditováno na PedF UK Praha a FF UP Olomouc). Po ukončení studia působí školní psycholog jako psycholog ve školním zařízení, resp. především v základních, středních a speciálních školách. Jedna ze čtyř základních specializací v minimálních požadavcích na studium psychologie v EU („EROPSY“)

ŠP literatura Časopisy School Psychology International (http://spi.sagepub.com/content/by/year ), Journal of School Psychology (http://www.journals.elsevier.com/journal-of-school-psychology/ ), Psychology in the Schools (http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1520- 6807;jsessionid=5BD6C033D26C7339CBD655111BFACDC0.d01t03 ), School Psychology Quarterly (http://www.apa.org/pubs/journals/spq/index.aspx ). V České republice vycházejí odborné články z oblasti školní a pedagogické psychologie především v časopisech Pedagogika a Československá psychologie. K dalšímu studiu APA. (2012a). Educational Psychology. (online). Retrieved on 23/11/2012 from http://www.apadiv15.org APA. (2012b). School Psychology. (online). Retrieved on 23/11/2012 from http://www.apa.org/about/division/div16.aspx Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. NASP. (2012). What is a School Psychologist? (online). Retrieved on 23/11/2012 from http://www.nasponline.org/about_sp/whatis.aspx Seifert, K. (2011). Educational Psychology. Houston, Texas: Connexions, Rice University. Retrieved on 20/11/2012 from http://cnx.org/content/col11302/1.2/