Kolikátého je dnes? Co je dnes? Co si dáte o Díkůvzdání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orientace ve městě.
Advertisements

Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Velká Británie školní zájezd 24/9- 29/ Část třetí.
VY_22_INOVACE_J-A-25 Aj pro 4.r./ snímek 1-7 /, 5. r. T I M E - ČAS Základní škola Ostrava, Gebauerova8, příspěvková organizace Autorka: Mgr. Daniela.
Unscramble & Translate Unscramble the following sentences and translate into English. Vzor: jít že domů psali nechtějí Psali, že nechtějí jít domů. They.
Linking Words and phrases
LIDÉ A ČAS KALENDÁŘNÍ ROK.
Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Že jsem se na to krasobruslení vůbec dívala. I wish I hadn't watched the figure skating.
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Základní škola a Mateřská škola Chlebičov DUM 57. Březen 2012 Jarní a letní měsíce.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Už sněží několik hodin. It's been snowing for hours.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Practising Present perfect Been/gone. Choose been or gone I am sorry I´m late. I´ve been/gone to the bank. Where is Jim? He´s been/gone home. I´ve been/gone.
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Roční období Název školy:
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_11_Měsíce AUTOR: Bc. Petra Baťová ROČNÍK, DATUM: 4., 2. 2.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Present perfect X past simple
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Past simple / present simple / present perfect
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovní zásoba Time words VY_22_INOVACE_33 Sada 3 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_Měsíce v roce AUTOR: Mgr. Zdeňka Buchtelová ROČNÍK, DATUM:
5. lekce.
Jaro Test pro 1.roč. obd.duben. Jaro Test pro 1.roč. obd.duben.
Prepositions of TimePrepositions of TimePrepositions of TimePrepositions of Time.
Slovesa v minulém čase 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
Feminine Nouns, Adjectives, and Demonstratives Czech 403.
USED TO. 1.Mívali jsme psa. 2.Ulice nebývaly tak špinavé. 3.Každý rok jsme jezdívali do Londýna. 4.Před deseti lety jsem nepracoval tak pilně. 5.Tady.
Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Koblížek, slavná postava v českých pohádkách. donut.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
AUTOR : Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV : VY_32_INOVACE_01_03_A6_Bartonkova TÉMA : Time expressions OBSAH : Time expressions ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
VY_22_INOVACE_45.AJ.8 ČASOVÉ PŘEDLOŽKY (Time prepositions) Ročník:8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk (Anglický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Because it was fun! Why did he sleep in the tent?
Čeština: 8. lekce Czech language: 8 th lesson TEST 3. Communicative Competency: My daily routine. University city Brno. Grammar:. Where do you go versus.
Co je dnes? Kolikátého je dnes?
Kolikátého je dnes? Jak se vám líbí tento obraz?
Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
DUM I. / 10. měsíce Bc. Zdeněk Klíma.
What do you have to think about when planning something?
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Autor: Mgr. Radana Marelová
Instrumentál singuláru
Prepositions + at home AUTOR: Miroslava Jarkulišová
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
S heslem roku: Dohnat a předehnat Ameriku
Předmět: prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Čas 2.část
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Dative in singular.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
OBSAH: The names of the months
Translation 05/05 Tančila někdy Deborah s Dannym? Has Deborah ever danced with Danny? Ano, tančila. Yes, she has. Kolik si zaplatil za to jídlo včera? How.
Transkript prezentace:

Kolikátého je dnes? Co je dnes? Co si dáte o Díkůvzdání Čeština Obecní dům Municipal house S kavárnou Obrazy Alfonse Muchy Kolikátého je dnes? Co je dnes? Co si dáte o Díkůvzdání

agenda Měsíce – months Lokál singuláru Genitiv singuláru Carrying verbs (on foot vs. on a vehicle) Před + instrumentál to express time

Měsíc month pl. měsíce leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

Měsíc month pl. měsíce únor březen duben květen červen srpen září prosinec

Měsíc month pl. měsíce únor duben červen srpen prosinec

Měsíc month pl. měsíce únor červen srpen

Měsíc - čaj-type pl. měsíce

Soft vs. hard masc. 1 lokál singuláru Měsíc - month ......... máte narozeniny? Ve kterém měsíce Ve kterém měsíci ......... bydlí pan prezident? ve kterém hradě Ve kterém hradi Tady je pěkná sukně .... (skirt) v kataloge v kataloze v katalogu Observe LOC SG hard –ě/u (hard) vs. Soft i (soft) Diskutovali jsme … O panu prezidentě O panu prezidentovi O panu prezidenti Diskutovali jsme…. O hloupém Miloše O hloupém Milošovi Diskutovali jsme… O neznámém muže O neznámém muži. Observe LOG SG u/ovi (hard) vs. Soft i (-ovi for names)

Soft vs. hard neut. and fem. loc sg. Někdo sedí v novém autu V novém auti V novém autě Můj kamarád žije V Německu V Němecce Pole - field Někdo pracuje na vzdáleném pole (far-away field) na vzdáleném poli na vzdáleném polu Observe LOC SG e/ě/u (hard neut loc sg) vs. -i (soft) menza Zuzka obědvá … V nové menze V nové menzu V nové menzi zahrada Katka pracuje… Na velké zahradu Na velké zahradi Na velké zahradě práce Zuzka je v práce v práci ObserveOOC SG e/ě (mutation of k, g-h, ch) vs. -i (soft)

Fem. acc sg. soft vs. hard Koupím si .. Koupím ti polskou vodky polskou vodku polskou vodci Koupím ti moravskou slivovice moravskou slivovicu moravskou slivovici Observe: –u (hard) vs. -i (sort) Mám . velkou radost velkou radosti velkou radostu Zazpívám ti pěknou písnu pěknou písni pěknou píseň Consonant-ending fem. Nom=acc

Fem. Gen. sg. hard vs. soft Sklenička Láhev … karlovarské becherovka Karlovarské becherovky Láhev … Dobrá slivovice Dobré slivovice Observe: Gen sg. –y (hard) vs. -e (soft) Hodně … (mrkev fem. Carrot) čersvé mrkvy fresh čerstvé mrkve čerstvé mrkvi Přeju vám …. hodně radost hodně radosti Observe: -i or e/ě (consonant-ending fem, for consonant-ending fem, check in the dictionary)

Gen. soft declension masc. anim and neut Jsme na návštěvě .. U dobrého kamaráda U dobrého kamarádu U dobrého kamaráde U Tomáša U Tomáše U Tomášu Observe –a (hard) vs. e (soft) Stojíme .. U nového auta U nového autu U nového aute Bydlíme .. U modrého mořa U modrého mořu U modrého moře Observe –a (hard) vs. e (soft)

Destinace vs. místo Jsem (home) Vracím se Sedím (downstairs) Spěchám … doma domů Vracím se somů Sedím (downstairs) dole dolů Spěchám … Spím… (upstairs) nahoře nahoru Uedu … Jsme venku ven Šli jsme Stojím (center) uprostřed doprostřed Jdu Bydlím (on the right) vpravo doprava Plavu Ležím (on the left) (in a lying position) vlevo doleva Sednu si (I will sit down)

Prepozice přes Zuzka se dívala, jak jede dlouhý vlak přes most. Jdeme přes ulici Přes den bylo sluníčko, ale přes noc pršelo. Co znamená “přes”? Přes + pád? (case)

Nést vs. vézt Co veze ruský konvoj na Ukrajinu? Nesem(e) vám noviny (news), poslouchejte, z betlémské krajiny (Betlehem region) pozor dejte. (Pay attention) Slyšte je pilně a neomylně, Hear them diligently, without error slyšte je pilně a neomylně, rozjímejte. contemplate Co znamená “neseme” a “veze”? Verb types?

Prepozice Před … Turisté stojí před Obecním domem. Teď je devět hodin. V osm hodin jsme měli schůzku s kamarádkou. meeting/get together Před hodinou jsme měli schůzku. Co znamená před hodinou?

…. ago (time expression) Kdy jsme měli svátek? před měsíc před měsícem před měsící Observe: před + instrumentál (the numerals also decline) Write down when Josef and Marie did things. You will hear rokem (year)/… léty (years), ….. týdny (weeks), ….. Měsíci (there are all instr. Pl) Vzali jsme se ….. We took oneself (got married) Jeli jsme do Betlému…. Našli jsme nocleh …. We found overnight stay Měli jsme dítě…. Měli jsme návštěvu tří klálů … of three kings. Jeli jsme pryč …. Write down when Josef and Marie did things Vzali jsme se ….. před pěti léty Jeli jsme do Betlému…. před rokem Našli jsme nocleh …. Před deseti měsíci Měli jsme dítě…. Před šesti měsíci Měli jsme návštěvu tří klálů … před dvěma týdny Jeli jsme pryč před týdnem

Dialog 4 Pavel: Kde je Láďa? Neviděl jsem ho skoro celý měsíc. Eva: Není doma. Včera přes den pršelo. Láďa seděl doma celý den, četl si noviny a poslouchal rádio. Dnes chtěl jít ven. Teď je ve městě. Táta ho tam vezl před hodinou autem. Šel do Obecního domu. Má tam schůzku s kamarádkou. P: Kdo je to, jestli se můžu ptát? (jestli se smím zeptat) E: Američanka, jmenuje se Sylvia. Láďa ji učí česky.

Slovní zásoba Neviděl/a jsem ho skoro celý měsíc. přes den chtěl jít ven. Táta ho tam vezl před hodinou autem. Obecní dům. Mít schůzku s kamarádkou. Kdo je to, jestli se smím zeptat.

Recall ways to express source of motion …… jste? (from where) Odkud Jsem z New Englandu. Jsem … (from here) odsud od tady Jsem z Prahy. Jsem … (from there) od tam odtud, odtamtud