Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové výzvy v cyklistické dopravě a cykloturistice
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Strategie dopravy MD ČR
II. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ KONFERENCE Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů , Luhačovice Pavel ŠVAGR „Dopravní módy a rozvoj.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Potřeby dopravní infrastruktury z pohledu krajů Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK Dopravní politika ČR, sektorové strategie a OPD2 Priority.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Konference Nová adresa pro Vaše podnikání Strategická průmyslová zóna Holešov Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínský kraj.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Strategická průmyslová zóna Holešov. lokalita v srdci Evropy.
Územní studie silnice II/380 Sokolnice - Čejč Vstupní jednání s obcemi, ORP, úřady územního plánování a stavebními úřady Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Nadřazená dopravní infrastruktura Zlínského kraje
Regionální politika EU v období
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Rozvinutá dopravní infrastruktura jako podmínka růstu ekonomiky ČR
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Hospodářská soudržnost ORP v regionu soudržnosti Střední Morava
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Moravskoslezský kraj Nová huť Ostrava. Moravskoslezský kraj Nová huť Ostrava.
Priority rozvoje dopravní infrastruktury střední a východní Moravy a Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
PREZENTACE ŘSD VIII. ročník konference MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M 1

Vznik dokumentu Dokument GEPARDI M vznikl v průběhu května až srpna 2011 z iniciativy Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě u příležitosti přípravy mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

Účel dokumentu Vytvoření strategického dokumentu mapujícího současný stav dopravní infrastruktury ve Zlínském a Olomouckém kraji Shrnutí informací o připravovaných dopravních stavbách Poskytnutí výchozí pozice pro posouzení priorit při rozvoji dopravní infrastruktury Podpora rozvoje dopravní infrastruktury v regionu Střední Moravy

Skladba dokumentu Analýza podkladů Stávající dopravní infrastruktura Analýza dopravních proudů Výhledová dopravní infrastruktura Analýza kritických míst Závěry, vyhodnocení a doporučení

Analyzované podklady Dopravní politika ČR 2007-2013 Dopravní sektorové strategie, 1. fáze Politika územního rozvoje (PÚR) Územně-plánovací podklady Mezivládní a mezistátní dohody Strategie dopravy MD ČR („Superstrategie“) Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 (Ministerstvo průmyslu a obchodu) Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost z hlediska makroekonomického (P. Zahradník) Další podklady a data z ČSÚ

Analýza statistických dat Ve většině klíčových ukazatelů zaostává region Střední Moravy za celostátním průměrem

Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost z hlediska makroekonomického Během 1. pololetí 2010 klesl objem veřejných zakázek na projekty dopravní infrastruktury meziročně o 74% Významně klesá rovněž podíl stavebnictví na HDP ČR Omezení investic do infrastruktury bude mít negativní následky na celou ekonomiku oblasti Střední Moravy: Zvýšení nezaměstnanosti v regionu i celé ČR Fiskální dopady Zpomalení růstu HDP Prohlubování nestability prostředí, utlumování provozů i ve stavebnictví i doprovodných aktivitách Doporučeno je vypracování koncepčního dokumentu vycházejícího ze státního rozpočtu a beroucího v úvahu i jiné možnosti financování, který by zohlednil naléhavost rozvoje infrastruktury z pohledu regionů, rovněž je doporučena revize stávajících projektových dokumentací za účelem nalezení levnějších řešení

Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 Dokument Ministerstva průmyslu a obchodu Základní myšlenka: pouze vyspělá infrastruktura může vytvořit předpoklady pro zvyšování konkurenceschopnosti státu Kvalita dopravní infrastruktury v ČR je v porovnání s rozvinutými státy EU podprůměrná Výstavba dopravní infrastruktury zaostává a je koncepční Základní cíle z pohledu zkvalitnění dopravní infrastruktury: Vybudovat rychlejší, spolehlivější, systémově provázané a komfortnější dopravní cesty a dopravní služby pro konkurenceschopné prostředí země, včetně nalezení nákladově efektivních metod k jeho financování a posilování účinného konkurenčního prostředí v tomto odvětví Vytvořit systém řízení kvality údržby a rekonstrukcí dopravních cest a vysokých standardů v dopravě

Politika územního rozvoje Železniční doprava Koridor vysokorychlostní železniční dopravy (VR 1), jenž zahrnuje trasu v úseku Brno – Ostrava – hranice ČR/ Polsko. Dále jsou definovány koridory konvenční železniční dopravy v úseku (C-E 40b) Hranice n/ Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Horní Lideč – hranice ČR (trať č. 280). Koridor (ŽD1) Brno – Přerov (trať č. 300) s odbočením na Kroměříž – Otrokovice – Zlín – Vizovice, dále trať č. 280 (Hranice na Moravě – Horní Lideč – hranice ČR/ SR) a dále využití úseků stávajících tratí č. 303 Kroměříž – Hulín, č. 330 Hulín – Otrokovice, č. 331 Otrokovice – Zlín – Vizovice. Silniční doprava Koridory kapacitních silnic jsou v PÚR ČR vymezeny tak, aby byla dokončena základní síť kapacitních silnic. Do koridoru kapacitních silnic na území Střední Moravy patří: Rychlostní silnice R49 v úseku Fryšták – Zlín – Vizovice – Horní Lideč – hranice ČR/ SR. Dalším koridorem je koridor rychlostní silnice R55 v úseku Olomouc – Přerov, Napajedla – Uherské Hradiště – Hodonín – Břeclav – hranice ČR/ Rakousko. Koridor S1 je vymezen v úseku Mohelnice – Mikulovice – hranice ČR/ Polsko. Dalším koridorem je koridor S2 v úseku (R48) Palačov – Lešná – Valašské Meziříčí – Vsetín – Pozděchov (R49) z důvodu propojení silnice I/35 s rychlostní silnicí R48 a propojení silnice R48 a R49. Posledním koridorem je koridor S9 v úseku Otrokovice (R55) – Zlín – (R49).

Územně plánovací podklady Výchozími podklady této části byly Zásady územního rozvoje krajů Zlínského a Olomouckého a podklady ŘSD ČR Významné plánované silniční stavby na území regionu D1 Říkovice – Lipník n/ Bečvou R35 Křelov – Slavonín, 2. etapa – dokončení obchvatu Olomouce R35 Mohelnice – hranice Pardubického kraje R48 MÚK Bělotín – Rybí R49 Hulín – hranice ČR/ SR R55 Olomouc – Přerov R55 Otrokovice - Břeclav

Mezivládní a mezistátní dohody V nedávné době začala příprava nové politiky TEN-T, k níž bylo vydáno stanovisko České republiky a rovněž společné stanovisko zemí V-4. V daném dokumentu jsou uvedeny návrhy aktualizované sítě TEN-T pro různé druhy dopravy. Prioritní projekty jsou zvýrazněny červenou barvou. Je mezi nimi například úsek dálnice D1 ležící na území Střední Moravy nebo rychlostní silnice R49. Další dohody mající vliv na region Střední Moravy Mezivládní dohoda R49/ R6 – řeší napojení R49 na slovenskou R6 Mezivládní dohoda D1/ A1 – řeší napojení D1 na rakouskou A1 Region Střední Moravy v současnosti protíná jeden prioritní železniční projekt. č. 23, který je veden z Gdaňsku přes Katovice do Ostravy, odtud směřují větve přes Brno do Vídně a přes Břeclav do Bratislavy. Přes území Střední Moravy vede rovněž i prioritní silniční projekt č. 25. Jedná se o dálniční spojení z Gdaňsku přes Katovice a Brno do Vídně. Jedna z větví tohoto projektu vede do Žiliny Transevropská dopravní síť

Analýza dopravních proudů Na základě matematických modelů silniční dopravy Mott MacDonald, průzkumů dopravy a CSD Sledovány nejzatíženější úseky silniční a dálniční sítě, tranzitní vazby a vztahy mezi významnými regionálními centry Základní analýza provedena rovněž pro dopravu železniční

Analýza dopravních proudů Silnice s nejvyšší celkovou intenzitou dopravy ve sledované oblasti: R46 22 až 38 tis voz. I/49 Otrokovice – Zlín, 15 až 29 tis. voz. R35 Olomouc – Lipník nad Bečvou, 22 až 27 tis. voz. R35 Olomouc – Mohelnice, 13 až 24 tis. voz. D1 Lipník nad Bečvou – Bělotín, 16 až 23 tis. voz.

Hlavní dopravní proudy Šumperk 9-11 tis I/44 10 tis Mohelnice I/35 R35 I/46 12-15 tis 13-24 tis Olomouc 22-27 tis 16-23 tis D1 I/55 22-38 tis Prostějov 9-13 tis 12-15 tis R46 Přerov I/35 9-10 tis 9-11 tis D1 I/57 R55 Vsetín Kroměříž 10-14 tis I/49 Otrokovice I/55 Zlín 15-29 tis 7-12 tis 9-13 tis Uh. Hradiště I/50 10 tis

Analýza kritických míst Problémy spojené s tvorbou dopravních strategií a koncepcí České republiky Problémy spojené s územním plánováním Problémy spojené s posuzováním vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí (EIA a SEA) Výkupy pozemků Technické normy - v oblasti technických norem se vyskytují možnosti, které ve svém důsledku mohou stavby zlevňovat i při zachování požadovaných parametrů, je jen otázkou, zda tyto možnosti budou využity Objektová skladba - v etapě přípravy je každá dopravní stavba vystavena tlakům na doplnění budovaného díla o celou řadu objektů, které s provozem dálnice nebo rychlostní silnice fakticky nesouvisejí, případně na rozšíření navrhovaných objektů nad dimenze plynoucí z platných právních předpisů či norem Problémy spojené se správními řízeními a správními procesy, které podmiňují přípustnost výstavby silnic a dálnic

Zhodnocení vztahu mezi plánovanými stavbami a analytickými podklady Zhodnocení vztahu jednotlivých plánovaných staveb k analyzovaným podkladům V následující tabulce byly souhrnně vyhodnoceny veškeré připravované stavby. Posuzováno např. bylo ve kterých dokumentech je stavba zahrnuta, jaký je její obecný dopravní význam a jak je tato významná z pohledu regionu Střední Morava.

Závěry, vyhodnocení a doporučení Na území Střední Moravy se nenachází dostatečně kvalitní dopravní spojení a propojení se sousedními kraji v ose východ – západ a v ose sever – jih Rovněž není vybudovaná kvalitní dopravní infrastruktura napojující sousední regiony Slovenska Na území Střední Moravy chybí dopravní infrastruktura navazující na dopravní propojení evropských zemí v ose sever – jih. (tzv. Baltsko-Jaderský dopravní koridor)

Závěry, vyhodnocení a doporučení Problematika stavu dopravní infrastruktury Střední Moravy je dlouhodobě neřešená Důsledky neřešení situace se projevují především ve zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti regionu s dopady na celou ČR Neefektivní dopravní infrastruktura má za následek rovněž zvyšování míry nezaměstnanosti v regionu i v celé ČR Z pohledu místních obyvatel dochází také k neustálému zhoršování jejich životního prostředí vlivem neúměrného zatížení dopravou vedenou po nevyhovující síti

Závěry, vyhodnocení a doporučení Řešení: Realizace klíčových dopravních staveb Posoudit potřebnost jednotlivých plánovaných staveb pomocí multikriteriální analýzy (MKA) Urychleně dokončit dopravní síť v regionu pro zamezení negativních vlivů a podpoření rozvoje regionu, zejména: Zvýšení konkurenceschopnosti regionu, zvýšení ekonomického růstu, přilákání nových investorů Snížení nezaměstnanosti, lepší dostupnost kvalifikované pracovní síly Zlepšení dostupnosti jednotlivých cílů v regionu Zlepšení kvality života v lokalitách postižených tranzitní dopravou

Priority dopravní infrastruktury dle dokumentu GEPARDI M Nejvyšší priority Priority k přípravě a realizaci Další významné plánované komunikace Komunikace stav

Priority v oblasti dopravní infrastruktury Nejvyšší priority: D1 D137 Přerov – Lipník R49 Hulín – Fryšták R55 jihovýchodní obchvat Otrokovic I/44 Vlachov – Rájec I/55 Přerov průtah vč. MÚK Předmostí Modernizace trati Otrokovice - Zlín

Priority v oblasti dopravní infrastruktury Priority k přípravě a realizaci: D1 D136 Říkovice – Přerov R49 Fryšták – Lípa R55 Otrokovice – Uherské Hradiště R55 Olomouc – Kokory – Přerov I/46 Olomouc východní tangenta I/44 Červenohorské sedlo jih I/35 Lešná – Palačov I/35 Lešná – Valašské Meziříčí I/57 Valašské Meziříčí obchvatž I/44 Mohelnice – Rájec Letiště Přerov Modernizace trati Zlín – Vizovice Modernizace žst. Olomouc Modernizace trati č. 300 Přerov – Kojetín - Brno

www.mottmac.com