Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody psychologie Škola:
Advertisements

Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
sociální psychologie Škola:
Anotace: Diskutovat se žáky o využívání volného času Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Občanská nauka Tematický.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Aplikovaná psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Metody pedagogické diagnostiky
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická diagnostika
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod do psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Úvod do psychologie Výzkumy Jak nás ovlivňuje hlas, nemáme-li přímý kontakt s mluvčím? Jak ovlivňuje grafické zpracování mapy vnímání a rozhodování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Metody psychologie.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
psychologie osobnosti - motivace
Kultura Vladimír Velešík.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Sociální psychologie.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Transkript prezentace:

Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: říjen 2012 Ročník: 5. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou metod psychologie. Učivo bude testováno formou otázek a  kvízu, který je součástí prezentace. Materiál je určen pro výkladovou části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Metody psychologie soubor metod a postupů pro poznávání lidské psychiky psychologický výzkum probíhá v laboratořích nebo v přirozených podmínkách dále v poradnách, ve školách nebo na pracovištích rozlišujeme dvě základní skupiny metod: psychoterapeutické řešení problému b) psychodiagnostické získávání informací

Psychoterapeutické metody různé druhy terapií: a) individuální b) skupinové muzikoterapie hudba arteterapie obraz a výtvarné aktivity pracovní terapie fyzická práce hipoterapie kontakt s koněm dramaterapie hraní rolí canisterapie terapie se psy

Psychodiagnostické metody pozorování (observace) experiment rozhovor dotazník psychodiagnostické testy analýza písma analýza kresby anamnéza sociometrie

Pozorování - observace introspekce (pozorování sebe sama) extrospekce (pozorování druhé osoby) přímé (jsme účastníky) x nepřímé (zhlédnutí videozáznamu) systematické x příležitostné dlouhodobé x krátkodobé s vědomím pozorovaného x bez vědomí pozorovaného celkové (psychika jako celek) x částečné (paměť, učení...)

Experiment - pokus laboratorní poradny moment napětí z cizího prostředí přirozený (působení prostředí) např. ve škole záznam na videokameru

Rozhovor - interview standardní předem stanovené otázky volný známe cíl, ale nemáme předem připravené otázky zjišťujeme také úroveň komunikace osobnosti

Testy mají pevně danou strukturu a) testy výkonové: testy inteligence testy paměti testy pozornosti b) testy osobnosti

Dotazník písemná forma zjišťování informací výhodou je rychlost nevýhodou je možnost odpovídat nepravdivě tzv. podepření otázek – pokládáme blízké otázky, opačně formulované otázky

Analýza produktů činnosti analýza písma grafologie projekce osobnosti do písma (není považována za vědeckou disciplínu) analýza kresby především u dětí

Sociometrie formou dotazníku zkoumá vztahy ve skupině vzájemné sympatie a antipatie ve skupině odhalí postavení osobnosti ve skupině – vůdčí osobnosti x outsideři zakladatelem je Jacob Levy Moreno sociometrický test SORAT

Anamnéza události, které významně ovlivnily život člověka zjišťování osobních údajů rodinná anamnéza sociální a ekonomická situace rodiny vztahy v rodině úkol: zobrazte na časovou přímku dějiny svého života

Přiřaďte obrázky k jednotlivým druhům terapií: muzikoterapie arteterapie pracovní terapie hipoterapie dramaterapie canisterapie

Kterou metodu psychologie symbolizují obrázky? SOCIOMETRIE ANALÝZA KRESBY ANAMNÉZA

Kterou metodu psychologie symbolizují obrázky? DOTAZNÍK TEST OBSERVACE ROZHOVOR EXPERIMENT

Doplňte do textu chybějící výrazy: 1. Metody psychologie tvoří soubor metod a postupů pro poznávání lidské .......................... 2. Psychologický výzkum probíhá v ....................nebo v ........................podmínkách. 3. .............................. formou dotazníku zkoumá vztahy ve skupině. 4. .............................. zjišťujeme také úroveň komunikace osobnosti. psychiky laboratořích přirozených Sociometrie Rozhovorem

Odpovídejte na otázky: Jaké metody psychologie znáš? Jak se nazývá metoda, která zkoumá rodinné prostředí a životní události jedince? Jak se nazývá metoda, která odhalí sympatie a antipatie ve skupině? Které produkty činnosti může psychologie zkoumat? Nejrychlejší metodou zjišťování informací je.......? Co znamená tzv. podepření otázek? Jaký je rozdíl mezi introspekcí a extrospekcí? Co zkoumají psychologické testy?

Zdroje a použitá literatura vlastní materiály Hladík, Jaroslav: Společenské vědy v kostce pro střední školy,Fragment, Havlíčkův Brod, 1996 Doležalová, Ladislava, Vlková, Marie: Občanský a společenskovědní základ Psychologie, Computer Media s.r.o., Kralice na Hané, 2010, ISBN: 978-80-7402-060-5 www.wikipedia.cz

Zdroje a použitá literatura obrázky pocházejí z galerie Klipart programu Microsoft PowerPoint