Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VEJCE Použitý zdroj:
Advertisements

VEJCE 293, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny a výživa, 2.ročník,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_20
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
VY_52_INOVACE_ZBP1_6364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VÝROBA POMAZÁNKY Autor: Mgr. Věra Vlková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Vajíčka Autor: Eva Hrušková. Pod pojmem vejce se z potravinářského hlediska rozumí výhradně vejce slepičí. Kromě nich se dají použít vejce husí, kachní,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. T Ě STOVINY SUROVINY SUROVINY ZÁKLADNÍ:  semolinová pšenice /tvrdá/  vejce  voda  sójová mouka (pro bezvaječné) DOPLŇKOVÉ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zvěřina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV2 Název školy SPŠ a.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, MOST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV17 Název školy SPŠ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV15 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mléko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Skladování vajec  špičkou dolů, v suchých, větratelných prostorách, v chladu  Před uskladněním oddělíme vejce silně znečištěná trusem, popřípadě.
 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ , živočišné tuky Ing. Blanka Kožíšková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ , jateční maso Ing. Blanka Kožíšková
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Suroviny pro cukráře I. ročník
Vejce Vejce – pouze slepičí
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_32_INOVACE_03.01.10, vejce Autor Ing. Blanka Kožíšková Tematická oblast Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač Ročník 2.ročník Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál je určen k výuce předmětu Zbožíznalství učebního oboru Prodavač. Metodický pokyn Materiál obsahuje výklad látky i otázky k procvičení a opakování.

Anotace Tento učební materiál se věnuje výkladu látky o vejcích, přibližuje význam vajec ve výživě, jejich složení, tržní druhy. Věnuje se také požadavkům na jejich jakost a skladování.

Vejce a jejich význam ve výživě Na našem trhu jsou především slepičí vejce (výjimečně husí, kachní nebo křepelčí). Průměrná roční snůška od jedné nosnice je 180 až 240 ks vajec ročně. Vejce obsahují téměř všechny látky, které člověk potřebuje pro svou výživu. Jejich výživová hodnota je srovnatelná s masem a mlékem. Vejce obsahují: plnohodnotné bílkoviny žloutkový olej vitaminy (A, D a sk. B) minerální látky (vápník, fosfor, hořčík) Záporem vajec je poměrně vysoký obsah cholesterolu.

Části vejce Vejce se skládá z následujících částí: skořápka – prostupná pro plyny a kapaliny, zbarvená podle plemene nosnic podskořápková blanka vzduchová bublina bílek žloutek – obalený tenkou blankou s viditelným zárodečným terčíkem, žloutek je uprostřed vejce udržován dvěma provazci tzv. chalazy

Tržní druhy vajec Skořápková vejce se prodávají buď Čerstvá – neskladují se při teplotě pod 5˚C, v prodeji jsou: - tříděná (podle velikosti) - vytříděná – s narušenou skořápkou (tzv. křapky) nebo malá - netříděná Chladírenská - konzervovaná chladem, uchovávaná při teplotě pod 5˚C

Požadavky na jakost a skladování vajec Základními ukazateli jakosti jsou čerstvost, hmotnost, neporušenost skořápky a čistota skořápky. Ve žloutku nesmí být zřetelně vyvinutý zárodek Skořápka musí být neporušená, bez trhlin a čistá. Nesmí být omývána, protože je pórovitá a při jejím omývání by se dovnitř vejce mohly dostat nečistoty a infekce. Čerstvá vejce se skladují při teplotě 5 a 18˚C, chladírenská pod 5˚C. Vejce se stavějí tupým koncem nahoru a chrání se před přímými slunečními paprsky.

Značení vajec Každé vejce musí být označeno kódem, ze kterého se dají vyčíst důležité informace. první číslo ukazuje na způsob chovu nosnic: 0 – vejce z ekologického chovu 1 – vejce nosnic ve volném výběhu 2 – vejce nosnic v halách (na podestýlce) 3 – vejce nosnic v klecích následuje kód země – např. CZ – Česká republika konečné čtyřčíslí – registrační číslo hospodářství (kód producenta)

Vaječný obsah Získává se vytloukáním skořápkových vajec. Vytlučená hmota se filtruje, homogenizuje a pasteruje. Vaječný obsah se používá hlavně v potravinářském průmyslu. Zpracovávají se buď odděleně žloutky nebo bílky nebo vaječná směs. Rozlišuje se: - chlazený vaječný obsah - zmrazený vaječný obsah Skladuje se podle druhu – chlazený 0 až 5˚C, zmrazený při – 18˚C, chrání se před slunečním zařízením a před výrobky s výrazným pachem.

Otázky k opakování 1) Jaké důležité živiny vejce obsahují? 2) Popište části vejce. 3) Jaké znáte tržní druhy vajec? 4) Při jaké teplotě se vejce skladují? 5) Proč se nesmí vejce omývat? 6) Co je to vaječný obsah? 7) V jakých podobách se prodává?

Použité zdroje Josef Kavina – Zbožíznalství potravinářského zboží pro 1. ročník středních odborných učilišť a integrovaných středních škol učebního oboru prodavač – prodavačka, zaměření pro potravinářské zboží a smíšené zboží, nakladatelství IQ 147 Praha, 1996