Určení měrných skupenských tepel vody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Ideální plyn.
Advertisements

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Teplota a její měření.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-003 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 2.7.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM USB mikroskop.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Rychlá fyzika.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Wattmetr.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základy rovnovážné termodynamiky
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hustota-výpočet objemu
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Hustota 8. ročník.
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Tepelná kapacita tělesa
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Kalorimetrie měření tepla
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
Měrná tepelná kapacita látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Třída 3.A 17. hodina.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vlastnosti látek − hustota
Třída 3.B 15. hodina.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Určení měrných skupenských tepel vody Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody

Naměřená data Naměřená data si průběžně ukládejte do složky Dokumenty/ Laboratorni prace/2A/LP9b/Prijmeni zaku ve skupine Na konci laboratorních cvičení data odešlete na e-mail vyučujícího a váš a vašeho kolegy Předmět e-mailu 2A LP9b namerena data vase a prijmeni vaseho kolegy

Protokol Pokud to časové možnosti dovolí je možné zpracovat protokol již v hodině laboratorních prací Protokol se musí odevzdat nejpozději týden od příslušné laboratorní práce na e-mail radim.kusak.vyuka@gmail.com Předmět e-mailu LP9b protokol vase prijimeni (pripadne i vaseho kolegy)

Určení skupenských tepel tání pomocí rychlovarné konvice Rychlovarná konvice s daným příkonem 2000 -2400W Netradiční měření Přesnější měření pomocí Wattmetru a účinnosti

Měrné skupenské teplo Tání Vypařování Teplo, které je potřeba dodat tělesu o hmotnosti 1kg a o teplotě tání, aby se změnilo z pevné látky na kapalinu. Vypařování Teplo, které je potřeba dodat kapalině o hmotnosti 1kg (a teplotě vypařování), aby se změnila v plyn téže látky.

Teorie Konvice dodává vodě teplo kde P je příkon konvice a t je doba zahřívání V jednotlivých úsecích toto teplo odpovídá Skupenskému teplu tání Teplu na ohřátí vody o danou teplotu Skupenskému teplu vypařování (jen vypařené části objemu vody v konvici)

Skupenské teplo tání Teplo dodané rychlovarnou konvicí odpovídá v konstantním úseku kolem 0°C skupenskému teplu tání Odtud

Měrná tepelná kapacita Teplo dodané rychlovarnou konvicí odpovídá teplu na ohřátí vody o danou teplotu Odtud

Skupenské teplo vypařování Teplo dodané rychlovarnou konvicí odpovídá (nejen) v konstantním úseku kolem 100°C skupenskému teplu dodanému vodě o hmotnosti mv, která se vypařila Odtud

Pomůcky Rychlovarná konvice Go!Temp Papírové kapesníky Váhy (odměrný válec) Počítač s LoggerPro Kladívko Utěrka Led

Postup Led cca 0,75kg vložíme do utěrky a rozbijeme kladívkem Ledovou tříšť zvážíme a poté vložíme do konvice (necháme otevřené víko) Vložíme do konvice teploměr Go!Temp (případně připojíme konvici přes wattmetr) Zapneme měření a následně rychlovarnou konvici Vodu necháme v konvici cca. 1min vřít a následně ji vypneme. Vodu necháme zchladnout a následně ji zvážíme

Postup II V Logger Pro odečteme dobu, po kterou led tál (konstantní závislost na počátku měření) V Logger Pro odečteme dobu, po kterou se voda vypařovala (konstantní křivka na konci měření)

Schéma

Ukázka měření - Var

Rychlovarná konvice a wattmetr Přesnější měření příkonu pomocí wattmetru

Účinnost rychlovarné konvice Problém je určení účinnosti rychlovarné konvice (viz doplňující otázky) Měření lze využít i na určení účinnosti rychlovarné konvice (známe-li měrnou kapacitu vody z jiného měření)

Určení skupenského tepla tání kalorimetrem Ledová tříšť o teplotě 0°C Teplá voda Kalorimetr Go!Temp Počítač s LoggerPro Kladívko Utěrka Led

Postup Led vložíme do utěrky a rozbijeme kladívkem Ledovou tříšť zvážíme a poté vložíme do kalorimetru (necháme otevřené víko) Zapneme měření Vložíme do kalorimetru teploměr Go!Temp a ověříme teplotu ledu Vložíme Go!Temp do teplé vody Smícháme teplou vodu a ledovou tříšť Určíme výslednou teplotu

Kalorimetr – dva (tři) možné výsledky pokusu Všechen led roztál Část ledu zůstala v kalorimetru (tepelná výměna s okolím probíhala příliš dlouho, všechen led roztál)

Všechen led roztál

Část ledu neroztála

Doplňující otázky Jak by se změnily hodnoty výsledků, pokud bychom uvažovali účinnost konvice Odhadněte účinnost konvice na základě tabulkových hodnot měrné tepelné kapacity Popište všechny děje probíhající během vašich experimentů, související se změnou skupenství a tepelnou výměnou

Zdroje Svoboda, E., Bartuška, K.: Fyzika pro gymnázia. Molekulová fyzika a termika. Prometheus Praha, 2000.