NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Slohotvorné postupy a slohové útvary
Slohotvorné postupy = způsob vytvoření tématu jako celku Druhy slohových postupů: Informační – uplatňuje se ve funkční stylu prostě sdělovacím, jednoduchý, podává fakta (útvary jako zpráva, dopis) Popisný - zachycuje znaky a rysy skutečnosti (charakteristika);prostý popis, odborný popis Vyprávěcí - podává průběh děje, události.
Výkladový – vysvětlení podstaty jevu Úvahový - vyjadřuje názory, zamyšlení, hodnocení Charakterizační - vystižení vnitřních znaků postav, prostředí
Slohový útvar = konkrétní jazykový projev Druhy slohových útvarů: zpráva, reklama, reportáže, životopis, televizní beseda, dopis, učebnice aj. Úkol: Zařaď výše jmenované slohové útvary ke slohovým postupům a funkčnímu stylu.
klíč zpráva – informační, prostě sdělovací reklama – informační, publicistický reportáže - vyprávěcí, publicistický životopis- popisný, administrativní (prostě sdělovací) televizní beseda- úvahový, publicistický dopis – informační, prostě sdělovací učebnice – výkladový, odborný
cvičení K danému tématu zvol vhodný slohový postup, styl a formu. 1. téma: Letní olympijské hry v Londýně 2012 2. téma: Zdravý životní styl
klíč 1. téma: slohový postup popisný, vyprávěcí, výkladový styl publicistický, prostě sdělovací forma psaná i mluvená 2. téma: postup popisný, vyprávěcí, výkladový styl odborný
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: slohotvorné postupy, slohové útvary. Obsahuje úlohu k procvičení a klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-7200041-1.