Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální vlastnosti nerostů I
RISK Minerály.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jsou neústrojné (anorganické), stejnorodé přírodniny.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Optické vlastnosti minerálů
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Fyzikální vlastnosti nerostů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
Nerosty Markéta Smetanová
PŘÍRODOPIS - 9. ročník FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_427.
Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Zkoumáme vlastnosti minerálů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Minerály Štěpán Pém.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Vy_32_INOVACE_ZB04_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Určování minerálů.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Minerály Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů.
Fyzikální vlastnosti nerostů
VLASTNOSTI NEROSTŮ Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu:
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
nejdůležitější minerály
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vy_32_INOVACE_ZB04_0264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
 Jsou anorganické, stejnorodé p ř írodniny.  Jejich slo ž ení lze vyjád ř it chemickým vzorcem (slou č enina) nebo zna č kou (prvek).
HORNINOTVORNÉ MINERÁLY cvičení. Co je to minerál? Minerál je homogenní přírodní fáze s přesně definovatelným chemickým složením a s vysoce uspořádanou.
Bi1BK_AEP1 PĚSTITELSTVÍ A APLIKOVANÁ EKOLOGIE Volitelné přednášky doplňující předmět INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD I.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Další vlastnosti nerostů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_04_Nerosty 2
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Fyzikální vlastnosti nerostů
část pevná, část polotekutá
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
Třídění podle chemického složení
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Transkript prezentace:

  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_183_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2046 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Období vytvoření DUM: Září 2012

  Anotace: Poznávání vlastností nerostů, základní pojmy z mineralogie, rozlišování nerostů. Jazyk: Český Očekávaný výstup: Základní znalosti o vlastnostech nerostů a jejich třídění. Ročník: 9. Druh učebního materiálu: Prezentace

Přírodopis 9. třída MINERALOGIE NEROSTY - FYZIKÁLNÍ A CHEMICKÉ VLASTNOSTI Základní škola a Mateřská škola Sepekov

1. Fyzikální vlastnosti 1.1. Krystalový tvar nerostu vzniká zákonitým nekonečným trojrozměrným opakováním iontů, atomů nebo molekul pouze malá skupina nerostů nevytváří krystaly (nerosty „beztvaré“ - opál) Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

- lehké (hustota do 3 g/cm3 – křemen, živec, muskovit) 1.2. Hustota nerostu rozlišujeme nerosty: - lehké (hustota do 3 g/cm3 – křemen, živec, muskovit) - těžké (hustota vyšší než 3 g/cm3 – baryt, galenit) nejvyšší hustotu mají ryzí kovy – zlato, platina (rozdílná hustota umožňuje oddělování nerostů např. rýžování zlata) Obrázek č. 3 Obrázek č. 4

odpor minerálu proti vnikání cizího předmětu 1.3. Tvrdost nerostu odpor minerálu proti vnikání cizího předmětu stupnice tvrdosti (tvrdost 1 až 10, následný člen ryje do předchozího): 1-2 uděláme rýhu nehtem 3 lze rýpat měděným plíškem 4-5 lze rýpat nožem 6 lze rýpat pilníkem 7 – 10 ryjí do skla nejtvrdší nerost - diamant Obrázek č. 5

1.4. Soudržnost nerostů schopnost stavebních částic zůstávat pohromadě zkoumá se úderem, tahem nebo ohýbáním Nerosty - kujné (většina ryzích kovů) - křehké (kruché) - úlomky se rozletí (křemen) - jemné - úlomky se nerozletí (křída) - pružné (sádrovec) - ohebné (slída) Obrázek č. 6

1.5. Štěpnost nerostu štěpnost nerostu je schopnost oddělovat při mechanickém působení (rozbíjení) části s rovnými lesklými plochami - není přesná stupnice, špatně se určuje: špatná (andradit) nedokonalá (kasiterit) méně dokonalá dokonalá (ortoklas) výborná (slída, sádrovec) jiný pohled – štěpnost podle krychle (sůl kamenná), podle osmistěnu (fluorit), podle dvojploší (slídy), podle klence (kalcit), podle dvanáctistěnu kosočtverečného (sfalerit), podle hranolu (amfibol) Obrázek č. 7

1.6. Lom nerostu - minerály, které nemají štěpné plochy se při úderu rozpadají podle lomných ploch - lom může být nerovný, lasturnatý (opál), hákovitý (zubatý), tříšťnatý Obrázek č. 8 Obrázek č. 9

1.7. Optické vlastnosti 1.7.1. Propustnost světla podle množství propouštěného světla se nerosty rozdělují na: průhledné (čiré) – křišťál, kalcit průsvitné – prosvítají (hlavně na tenkých okrajích, např. chalcedon, sfalerit) neprůsvitné (opakní) – kovy, pyrit, galenit Obrázek č. 10 Obrázek č. 11

1.7.2. Barva vrypu nerostu není barva rýhy na povrchu nerostu, ale barva jemného prášku z nerostu na bílém podkladu podle barvy vrypu rozdělujeme nerosty na: barevné - a) barva vrypu odpovídá barvě nerostu - b) nerost má jinou barvu než vryp, (zlatý pyrit – černý vryp) zbarvené - nerost má různou barvu (fluorit), vryp bez ohledu na barvu stejnou bezbarvé, čiré - vryp bílý Obrázek č. 12

1.7.3. Lesk nerostu vzniká odrazem světla od krystalových nebo štěpných ploch lesk rozlišujeme: - diamantový - diamant, sfalerit - skelný - křemen - mastný - mastek - kovový – kovy, galenit, pyrit - mdlý – práškové nerosty - perleťový - opál Obrázek č. 13

1.8. Magnetické a elektrické vlastnosti nerostu magnetické nerosty vychylují magnetickou střelku (magnetit, wolframit) některé nerosty mohou získat elektrický náboj: a) třením – halit, baryt, topaz b) tlakem, úderem – fluorit, křemen Obrázek č. 14 Magnetit Obrázek č. 15 Baryt Obrázek č. 16 Topaz Obrázek č. 17 Fluorit

2. Chemické vlastnosti nerostů 2.1. Chemické reakce nerostů - rozpustnost ve vodě - odolnost vůči kyselinám a hydroxidům (zásadám) - změny při zahřívání – tavení, barvení plamene - způsoby získávání prvků - např. kovů z rud Obrázek č. 18 Obrázek č. 19

2.2. Chemické složení nerostů - podle chemického složení nerosty rozdělujeme na: - prvky - kovové - měď - nekovové - grafit - sloučeniny - dvouprvkové - víceprvkové Obrázek č. 20 Obrázek č. 21

Závěrem 1) Vyjmenuj tři fyzikální vlastnosti nerostů. 2) Kolik stupňů má stupnice nerostů? 3) Vyjmenuj 1 optickou vlastnost nerostů? 4) Jakou tvrdost má fluorit? 5) Jakou tvrdost má nerost, do kterého lze rýpat nožem? 6) Jak se rozdělují nerosty podle chemického složení? 7) Jak se nazývá nejtvrdší nerost? - např. hustota, tvrdost, lom, soudržnost, štěpnost - 10 - např. barva, barva vrypu, lesk, propustnost světla - 4 - 4 až 5 - na prvky a sloučeniny - diamant

Zdroje informací, snímků, citací Obrázek č. 13, [cit. 2012-08-28], Licence public domain, Reno Chris at en.wikipedia, File:Nev opal09.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nev_opal09.jpg Obrázek č. 14, [cit. 2012-08-28], Licence Creative Commons, Rob Lavinsky, iRocks.com, File:Magnetite-122831.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magnetite-122831.jpg Obrázek č. 20, [cit. 2012-08-28], Licence Creative Commons, Didier Descouens, File:Or Venezuela.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Or_Venezuela.jpg Obrázek č. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 21, autor Josef Himl, ZŠ a MŠ Sepekov

K O N E C