Popis. Komunikace a sloh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Advertisements

Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
POPIS OSOBY.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
POPIS teorie.
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
CHARAKTERISTIKA znaky.
LIDSKÉ RASY (PLEMENA) 8. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Slohový útvar CHARAKTERISTIKA
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
P O P I S A CHARAKTERISTIKA slohový postup Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Popis pracovního postupu sloh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Popis postavy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Leden 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Božena Němcová Povídky. Počátky realismu u nás
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vylučovací soustava II.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
Jazykověda a její disciplíny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ladislav Stroupežnický
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Vzdálenost bodu od přímky
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Bílý švýcarský ovčák. Povaha plemene Je velice inteligentní a snadno se učí novým povelům. V rodině je klidný a přátelský společník, jeho vztahy s dětmi.
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 021
Charakteristika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Popis. Komunikace a sloh Předmět: Český jazyk Ročník: druhý ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Mgr. Helena Kolečkářová Popis. Komunikace a sloh Anotace: Výkladová prezentace slohového učiva – popis, charakteristika, líčení. Výběr jazykových prostředků. Dvě ukázky uměleckého popisu navazující na probírané literární učivo. Procvičení učiva – žáci splní zadaný úkol – výběr ze šesti témat (popis podle uvedené fotografie) Klíčová slova: popis, umělecký popis, charakteristika, líčení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 13 Číslo materiálu: VY_11_INOVACE_ČJG2_ 06

Slohové útvary Popis Seznamuje posluchače nebo čtenáře s tím, jak nějaká věc, zvíře, krajina apod. Obsahuje sled informací, vystihuje celkový obraz předmětu, osoby, jevu Uvádí jeho nápadné znaky, podstatné vlastnosti, a to ve vhodném pořadí. Užíváme hlavně podstatná a přídavná jména Pro názornost: PŘIROVNÁNÍ (říčka se klikatí jako stříbrná nit) Jazyk popisu: přídavná jména, pro oživení: přirovnání, neopakovat slovesa být, mít (bohatost slovní zásoby)

Druhy popisu Prostý – úsilí o názornost, nápadné vlastnosti Popis osoby - vnější znaky osoby – stáří, postav, obličej, vlasy, oči, charakteristické pohyby, zvyky, styl oblékání… Popis pracovního postupu Odborný – úsilí o přesnost, vyžaduje odbornou znalost problémů. Jazyk: pouze spisovné prostředky, užívání termínů (odborných výrazů), často se užívají i slova cizího původu, např. diametrální, model…Vyjadřování bývá zhuštěné, úsporné a přesné Umělecký popis - jazykové prostředky: spisovné, možno použít básnické, citově zabarvené výrazy, přirovnání, metafory

Charakteristika Povaha – vnitřní popis Často spojena s popisem osoby (členění textu – odstavce) Charakteristika osoby (vnitřní popis) podává výčet duševních vlastností, povahových rysů, schopností, zájmů. Vlastnosti se projevují ve vztahu k sobě samému (namyšlený nebo naopak podceňuje se…), k ostatním lidem (kamarádský, ochoten vždy pomoci, družný, drzý…) a ve vztahu k práci (líný, pracovitý, zodpovědný, pohodlný, vytrvalý…) Vlastnosti se vyjadřují přímo – je lakomý nebo nepřímo (pomocí přirovnání) dal by si pro groš koleno vrtat Jazykové prostředky: hodnotící výrazy, hodně přídavných jmen (vtipný, přátelský, sečtělý), přirovnání a rčení (jedl vtipnou kaši, nepřeložil by stéblo přes cestu…)  

Lyrický popis- líčení Jazykové prostředky: spisovné, možno použít básnické, citově zabarvené výrazy, přirovnání, metafory, např. nádherná scenérie, mohutný velikán (strom), zelený koberec (trávník)…

1.ukázka textu: Bára dosáhla patnácte let a žádné děvče v celé dědině nemohlo se jí rovnat v síle a velikosti. Tělo její bylo hrubých kostí, silných svalů, přitom ale pravidelných forem. Mrštná byla jak pstruh. Pleti byla tmavohnědé, dílem od přirozenosti, dílem od slunce a větru, neboť si nikdy, ani v parném letu, nezastřela tvář, jako to vesnická děvčata dělávaly. – Hlava zdála se veliká, ale to dělalo množství vlasů, černých jak havran, dlouhých, ale hrubých jako žíně. Čelo měla nízké, krátký tupý nos, ústa trochu velká a vyšpulené pysky, ale zdravé, červené jako krev. Zuby široké, silné, ale čisté. – Nejpěknější bylo u ní oko, a právě proto musela od lidí posměch snášet. Spílali jí, že má „oči buličí“. – Veliké měla oko, neobyčejně veliké a modré jak chrpa, obrostlé dlouhou černou řasou. Nad okem klenulo se husté černé obočí. 

2.ukázka textu „V kněžnině kabinetu byly čalouny světlozelené, zlatem protkané, též takové byly záclony u dveří a u jediného okna, jež bylo skoro tak veliké jako dveře. Na zdech viselo mnoho větších i menších obrazů, naskrze jen podobizny. Proti oknu byl krb z šedého, černě a bíle žíhaného mramoru, na něm pak stály dvě vázy z japonského porculánu a v nich byly překrásné květiny, jejichž vůní kabinet byl nadchnut. Po obou stranách byly přihrádky z drahého dřeva, vkusně pracované, a na nich vyloženy byly rozmanité věci, vzácné dílem uměleckou prací, dílem drahocenností, i přírodniny, jako krásné lastury, korály, kameny apod.“

Úkoly k 2.textu Odhadněte v textu význam neznámých slov, která se dnes již nepoužívají (i podle kontextu) Z textu vypište přívlastky shodné i neshodné Určete prostředí, které je ve výňatku popsáno

Témata: 1. Dům mých snů Popis vysněného domu

2.Popište sousoší Babičky s dětmi (v Ratibořicích)

3.Pohled do zrcadla Popis a charakteristika postavy

4. Popis pracovního postupu: Napište recept do časopisu Gurmán (viz foto) Sladké… …nebo slané

5. Můj domácí mazlíček Popis oblíbeného zvířete

6. Popis vysněného domu

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Ilustrace:www.office.microsoft.com Foto: archiv autorky NĚMCOVÁ, Božena. NAKLADATELSTVÍ ŠOLC A ŠIMÁČEK, Praha, 240 s., str.87-88. Babička: obrazy venkovského života. 7. vyd. v Československém spisovateli, Ve Slunovratu 2. vyd. Ilustrace Vladimír Tesař. Praha: Nakladatelství Šolc a Šimáček, 1934, 287 s. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.