Popis. Komunikace a sloh Předmět: Český jazyk Ročník: druhý ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Mgr. Helena Kolečkářová Popis. Komunikace a sloh Anotace: Výkladová prezentace slohového učiva – popis, charakteristika, líčení. Výběr jazykových prostředků. Dvě ukázky uměleckého popisu navazující na probírané literární učivo. Procvičení učiva – žáci splní zadaný úkol – výběr ze šesti témat (popis podle uvedené fotografie) Klíčová slova: popis, umělecký popis, charakteristika, líčení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 13 Číslo materiálu: VY_11_INOVACE_ČJG2_ 06
Slohové útvary Popis Seznamuje posluchače nebo čtenáře s tím, jak nějaká věc, zvíře, krajina apod. Obsahuje sled informací, vystihuje celkový obraz předmětu, osoby, jevu Uvádí jeho nápadné znaky, podstatné vlastnosti, a to ve vhodném pořadí. Užíváme hlavně podstatná a přídavná jména Pro názornost: PŘIROVNÁNÍ (říčka se klikatí jako stříbrná nit) Jazyk popisu: přídavná jména, pro oživení: přirovnání, neopakovat slovesa být, mít (bohatost slovní zásoby)
Druhy popisu Prostý – úsilí o názornost, nápadné vlastnosti Popis osoby - vnější znaky osoby – stáří, postav, obličej, vlasy, oči, charakteristické pohyby, zvyky, styl oblékání… Popis pracovního postupu Odborný – úsilí o přesnost, vyžaduje odbornou znalost problémů. Jazyk: pouze spisovné prostředky, užívání termínů (odborných výrazů), často se užívají i slova cizího původu, např. diametrální, model…Vyjadřování bývá zhuštěné, úsporné a přesné Umělecký popis - jazykové prostředky: spisovné, možno použít básnické, citově zabarvené výrazy, přirovnání, metafory
Charakteristika Povaha – vnitřní popis Často spojena s popisem osoby (členění textu – odstavce) Charakteristika osoby (vnitřní popis) podává výčet duševních vlastností, povahových rysů, schopností, zájmů. Vlastnosti se projevují ve vztahu k sobě samému (namyšlený nebo naopak podceňuje se…), k ostatním lidem (kamarádský, ochoten vždy pomoci, družný, drzý…) a ve vztahu k práci (líný, pracovitý, zodpovědný, pohodlný, vytrvalý…) Vlastnosti se vyjadřují přímo – je lakomý nebo nepřímo (pomocí přirovnání) dal by si pro groš koleno vrtat Jazykové prostředky: hodnotící výrazy, hodně přídavných jmen (vtipný, přátelský, sečtělý), přirovnání a rčení (jedl vtipnou kaši, nepřeložil by stéblo přes cestu…)
Lyrický popis- líčení Jazykové prostředky: spisovné, možno použít básnické, citově zabarvené výrazy, přirovnání, metafory, např. nádherná scenérie, mohutný velikán (strom), zelený koberec (trávník)…
1.ukázka textu: Bára dosáhla patnácte let a žádné děvče v celé dědině nemohlo se jí rovnat v síle a velikosti. Tělo její bylo hrubých kostí, silných svalů, přitom ale pravidelných forem. Mrštná byla jak pstruh. Pleti byla tmavohnědé, dílem od přirozenosti, dílem od slunce a větru, neboť si nikdy, ani v parném letu, nezastřela tvář, jako to vesnická děvčata dělávaly. – Hlava zdála se veliká, ale to dělalo množství vlasů, černých jak havran, dlouhých, ale hrubých jako žíně. Čelo měla nízké, krátký tupý nos, ústa trochu velká a vyšpulené pysky, ale zdravé, červené jako krev. Zuby široké, silné, ale čisté. – Nejpěknější bylo u ní oko, a právě proto musela od lidí posměch snášet. Spílali jí, že má „oči buličí“. – Veliké měla oko, neobyčejně veliké a modré jak chrpa, obrostlé dlouhou černou řasou. Nad okem klenulo se husté černé obočí.
2.ukázka textu „V kněžnině kabinetu byly čalouny světlozelené, zlatem protkané, též takové byly záclony u dveří a u jediného okna, jež bylo skoro tak veliké jako dveře. Na zdech viselo mnoho větších i menších obrazů, naskrze jen podobizny. Proti oknu byl krb z šedého, černě a bíle žíhaného mramoru, na něm pak stály dvě vázy z japonského porculánu a v nich byly překrásné květiny, jejichž vůní kabinet byl nadchnut. Po obou stranách byly přihrádky z drahého dřeva, vkusně pracované, a na nich vyloženy byly rozmanité věci, vzácné dílem uměleckou prací, dílem drahocenností, i přírodniny, jako krásné lastury, korály, kameny apod.“
Úkoly k 2.textu Odhadněte v textu význam neznámých slov, která se dnes již nepoužívají (i podle kontextu) Z textu vypište přívlastky shodné i neshodné Určete prostředí, které je ve výňatku popsáno
Témata: 1. Dům mých snů Popis vysněného domu
2.Popište sousoší Babičky s dětmi (v Ratibořicích)
3.Pohled do zrcadla Popis a charakteristika postavy
4. Popis pracovního postupu: Napište recept do časopisu Gurmán (viz foto) Sladké… …nebo slané
5. Můj domácí mazlíček Popis oblíbeného zvířete
6. Popis vysněného domu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Ilustrace:www.office.microsoft.com Foto: archiv autorky NĚMCOVÁ, Božena. NAKLADATELSTVÍ ŠOLC A ŠIMÁČEK, Praha, 240 s., str.87-88. Babička: obrazy venkovského života. 7. vyd. v Československém spisovateli, Ve Slunovratu 2. vyd. Ilustrace Vladimír Tesař. Praha: Nakladatelství Šolc a Šimáček, 1934, 287 s. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.