Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam malých vodních ploch pro krajinu
Advertisements

Rostliny našich rybníků 4.ročník
EKOSYSTÉM RYBNÍKA Ekologický přírodopis pro 6
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Mikulcová Klára Staňková Jitka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
VODNÍ EKOSYSTÉMY V ČR přirozené: umělé: se stojatou vodou:
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
RYBNÍK JAKO CELEK.
Poodří Chráněná oblast.
EKOSYSTÉM RYBNÍK, POTOK, ŘEKA - poznávačka
Živočichové kolem rybníku
 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem  Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka  projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Přírodověda 4. ročník Ekosystém potoků a řek Živočichové OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Neživá příroda – nerosty Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_05_NEŽIVÁ PŘÍRODA-NEROSTY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.7 Využití krajiny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_11_A_03_Vodstvo České republiky Téma: Vlastivěda - Česká.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Přírodní společenstvo - mokřady Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Základní společenstva – člověkem vytvořená místa Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_19_ZÁKLADNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Vylučovací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
POVRCH ČESKÉ REPUBLIKY
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzájemné vztahy mezi organismy
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Příroda na jaře 3 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ekosystém rybník Rostliny
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
PODNEBÍ A POČASÍ ČESKÉ REPUBLIKY
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Novověk – nástup Habsburků na český trůn
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření červen 2013
Mokřady II. Život v mokřadech Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc.
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Novověk – průmyslová revoluce
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
Základní společenstva - lesy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Rovnováha v přírodě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Příroda na jaře - opakování
Smyslové ústrojí čichu
Středověk – Jagellonci
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_12_Ekosystém_řeka
Základní společenstva – skály a hory
VY_52_INOVACE_14_ Živočichové v řece
VY_52_INOVACE_13_ Rostliny v okolí řeky
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
VY_32_Inovace_4.2.8 Využití krajiny
FINSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PLZEŇSKÝ KRAJ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.32_U_vody Datum: 4.
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_17_ZÁKLADNÍ SPOLEČENSTVA- VODY, MOKŘADY A PRAMENIŠTĚ Téma: ROZMANITOST PŘÍRODY Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 15. dubna 2012 Odpilotováno dne 11. června 2012 ve třídě IV.B Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Přírodověda Tematický okruh Rozmanitost přírody Téma Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště Klíčová slova vody, mokřady, prameniště, jezera, tůně, rybníky, přehrady, potoky, řeky, okřehek, rdest, leknín, pstruh, parma, kapr, blatouch, orobinec, máta, ostřice, čáp, volavka, vážky, šídla, mechorosty, suchopýr, orchideje, měkkýši

Základní společenstva – vody Vody (v ČR málo - jen sladké): stojaté jezera a tůně (přírodní, hlavně ledovcová jezera na Šumavě) - rybníky a přehrady (vyrobeny člověkem) tekoucí - potoky a řeky (dříve se rozlévaly volně do krajiny, dnes zpevněné břehy, hráze, přehrady) Žijí zde: rostliny – okřehek, rdest vzplývavý (leknín je dnes vzácný) živočichové – ryby (pstruh, parma – tekoucí vody, kapr – stojaté v.) bezobratlí (korýši, hmyz) obojživelníci (žáby, mloci - vajíčka snáší do vody z nich pulci)

Základní společenstva – vody Černé jezero (Šumava) Hrbáčkovy tůně (Polabí) rybník Jordán (v Táboře) přehrada Lipno (vodní nádrž)

Základní společenstva – vody okřehek menší rdest vzplývavý parma obecná pstruh potoční mlok skvrnitý

Základní společenstva – mokřady původní mokřady lidé přeměňovaly na louky či pole chyba (mokřady mají v přírodě velký význam) často kolem rybníků a řek stojatá voda (podzemní voda zde vystupuje až k povrchu půdy, někdy je i zcela zaplavena) Žijí zde: rostliny – blatouch, orobinec, máta, ostřice živočichové – ptáci (čáp, volavka) hmyz (vážky, šídla)

Základní společenstva – mokřady blatouch bahenní mokřad (cenný ekosystém) orobinec

Základní společenstva – mokřady čáp bílý volavka popelavá vážka žlutavá šídlo královské

Základní společenstva – prameniště zde voda neustále proudí vyvěrají zde prameny (lesy, louky) Žijí zde: rostliny – mechorosty (často tvoří hustý koberec) byliny (suchopýr, ostřice, vzácněji i orchideje) živočichové – málo, hlavně bezobratlí (měkkýši) suchopýr pochvatý ostřice štíhlá prstnatec májový

Základní společenstva – prameniště pramen řeky Volyňky (jižní Čechy)

Vody, mokřady, prameniště Odpovězte na otázky: Jak dělíme vody? Které stojaté a které tekoucí vody najdeme na našem území? Které organismy žijí na místech se stojatou i tekoucí vodou? Jaký je rozdíl mezi mokřadem a prameništěm? Které organismy žijí na mokřadech a které na prameništích? Proč stále ubývá mokřadů? Proč se musíme snažit je uchovávat? Jaké vody najdeme v našem okolí? Které rostliny zde rostou a kteří živočichové zde žijí?

Mgr. Renáta Jehličková 15. dubna 2012 Určeno pro 4.ročník ANOTACE Výklad Popis rozdělení míst s výskytem vody na vody, mokřady a prameniště a jejich charakteristika Seznámení s druhy organismů (rostlin a živočichů) žijících na popsaných místech s výskytem vody (včetně obrázků z wikipedie) Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si učiva

Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Dančák, Martin, Mgr., PhD.: Rozmanitost přírody: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-227-7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Cerne_jezero_CZ_01.jpg/120px-Cerne_jezero_CZ_01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Hrbtune2.JPG/250px-Hrbtune2.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Jordan_Pond_in_Tabor_CZ.JPG/220px-Jordan_Pond_in_Tabor_CZ.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Lipno2.jpg/220px-Lipno2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Eendekroos_dicht_bijeen.JPG/258px-Eendekroos_dicht_bijeen.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/PotamogetonNatans.jpg/258px-PotamogetonNatans.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Bachforelle.jpg/258px-Bachforelle.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Barbus_barbus.jpg/258px-Barbus_barbus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/Mlok.JPG/260px-Mlok.JPG

Použité zdroje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Mokrady_Srby_2.jpg/220px-Mokrady_Srby_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Blatouch_bahen%C3%AD.JPG/258px-Blatouch_bahen%C3%AD.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Typha_latifolia_02_bgiu.jpg/258px-Typha_latifolia_02_bgiu.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/White_Stork_%28Ciconia_ciconia%29.jpg/225px-White_Stork_%28Ciconia_ciconia%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/Ardea_cinerea_5_%28Marek_Szczepanek%29.jpg/230px-Ardea_cinerea_5_%28Marek_Szczepanek%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Sympetrum_flaveolum_-_side_%28aka%29.jpg/258px-Sympetrum_flaveolum_-_side_%28aka%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Ai%28loz%29hydro.JPG/258px-Ai%28loz%29hydro.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Wollgras_Eriophorum_vaginatum.jpg/258px-Wollgras_Eriophorum_vaginatum.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/CarexAcuta.jpg/258px-CarexAcuta.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Knabenkraut_2286.jpg/258px-Knabenkraut_2286.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Volynka-Riverhead.JPG/220px-Volynka-Riverhead.JPG