AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Člověk a příroda AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_15_P8_Bartonkova TÉMA: Oko OBSAH: Lidské oko ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364
Anotaca V hodině se žáci seznamují se základní stavbou lidského oka a funkcí jednotlivých jeho částí. Přiložené obrázky umožňují žákům lepší interakci s probíraným učivem. Snímek č. 12 obsahuje hypertextový odkaz na stránku s optickými klamy. Hodina je vytvořena tak, aby byla odučena v počítačové nebo multimediální učebně, aby si žáci mohli multimediální odkaz rozbalit a zkusit si zmíněné optické klamy. Hodina rovněž obsahuje mezipředmětové vztahy, kdy učitel může navázat na jejich znalosti optiky z hodin fyziky.
Lidské oko je čidlem zraku zrak: je pro člověka nejdůležitější smysl jeho prostřednictvím získáváme informace o okolním prostředí vnímáme jím světlo
Zevní vazivová vrstva BĚLIMA ROHOVKA upínají se do ní okohybné svaly v dětství může být namodralá, ve stáří nažloutlá ROHOVKA vstupuje jí světlo do oka dotkneme-li se jí, dojde k sevření víček (nepodmíněný reflex)
Střední cévnatá vrstva CÉVNATKA přiléhá k bělimě ŘASNATÉ TĚLÍSKO je pokračováním cévnatky směrem do předu DUHOVKA jsou zde pigmentové buňky jejich množství určuje barvu očí ZORNICE (panenka) řídí množství přicházejícího světla
Vnitřní nervová vrstva SÍTNICE je tenká vrstva jsou na ní nerovnoměrně rozloženy světločivné buňky posílá signály o zrakovém vjemu do mozku SKLIVEC zajišťuje kulovitý tvar oka ČOČKA mění své zakřivení (přesné vidění do blízka i dálky) láme paprsky, které dopadají na sítnici
Světločivné buňky asi 130 miliónů TYČINKY asi 130 miliónů umožňují kontrastní vidění (černá – bílá) ČÍPKY asi 7 miliónů umožňují barevné vidění rozlišují modrou, červenou a zelenou barvu
Žlutá a slepá skvrna ŽLUTÁ SKVRNA je zde soustředěno nejvíce čípků místo nejostřejšího vidění SLEPÁ SKVRNA nachází se v místě, kde se soustřeďují nervová vlákna nenachází se zde ani tyčinky ani čípky v tomto místě světlo nevnímáme
Oční vady KRÁTKOZRAKOST Paprsky se sbíhají před sítnicí špatné vidění do dálky korekce ROZPTYLKOU
Oční vady DALEKOZRAKOST paprsky se sbíhají za sítnicí špatné vidění do blízka korekce SPOJKOU
Oční klamy
Citace KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. roč. ZŠ. 2. upr. vyd. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-477-5. KOPECKÝ, Miroslav; CICHÁ, Martina. Somatologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, ISBN 80-244-1072-9. Ilustrace : Kliparty Office RHCASTILHOS. commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 9.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg TOPRAK, A. Baris. commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 9.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myopia.svg TOPRAK, A. Baris. commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 9.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hypermetropia.png