Pracovní režimy řidičů (Nařízení EP a Rady (ES) č. 561/2006) Zdeněk Zapletal, DS4 šk.r. 2016/2017 Vedoucí práce: Ing. Soňa Marková Oponent práce: Ing. Pavel Tůma
Obsah - shrnutí 4. Konkrétní důsledky dodržování pracovní doby řidiče 1.Charakteristika pracovních podmínek řidičů 2.Kontrola dodržování pracovních podmínek řidičů 3.Tachograf 4. Konkrétní důsledky dodržování pracovní doby řidiče 5. Význam pracovních režimů 6.Závěr 7.Zdroje
Úvod Mezinárodní autobusová doprava Nařízení EP a Rady (ES) č. 561/2006 V této práci jsem se zaměřil, ve firmě Autobusová doprava ZAPO celkově na provoz nepravidelné mezinárodní autobusové dopravy a především na plnění Nařízení EP a Rady (ES) č. 561/2006 o kterém pojednává celá moje maturitní práce.
1. Charakteristika pracovních podmínek řidičů Dopravní firma Řidič Kontrolor Musíme si uvědomit, že tato problematika se netýká jen řidičů, ale i podniků a firem, které zaměstnávají řidiče a dalším subjektem je kontrolor (to je např. policista). Dopravní firma - maximálně dbát na to, aby stanovené trasy výjezdů byly vedeny časově/kilometrově - bedlivě plánovat řidičovu bezpečnou cestu a musí předvídat například pravidelné dopravní zácpy, povětrnostní podmínky a přístup k odpovídajícím místům k parkování - dodržovány požadavky odesilatelů a pojistitelů Řidič - striktně dodržovat EP a ES č. 561/2006 - nezbytné odchýlit se od nařízení, aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti silničního provozu - ruční záznam Kontrolor - vyhodnocuje, zda je odchylka od maximální doby řízení odůvodněná -
Pracovní doba Doba řízení Doba přestávek v řízení (bezpečnostních přestávek) Jiná práce Doba řízení - Je celková doba řízení od okamžiku, kdy řidič začne řídit vozidlo po době odpočinku nebo přestávce, do okamžiku, kdy začne další doba odpočinku nebo přestávka. Doba řízení může být nepřetržitá nebo přerušovaná. - den může být 9 hodin a dvakrát týdně může řidič řídit 10 hodin za jeden plovoucí den - maximálně 90 hodin řízení za období dvou po sobě následujících týdnů Bezpečnostní přestávky - minimálně 45 minut/úsek řízení 4,5 hodiny - 15 minut a 30 minut / úsek řízení 4,5 hodiny - nevykonává žádnou jinou činnost Jiná práce - činnosti související s nakládkou a vykládkou zboží nebo nákladu, nastoupení a vystoupení cestujících. Patří sem také činnosti údržby vozidla, řidičova administrativní činnost a především konkrétní příklad z praxe tj. obsluha kávovaru či baru řidičem při přestávce
Možnosti rozdělení doby řízení
Doba odpočinku Denní doba odpočinku Týdenní doba odpočinku Běžná min. 11 hod. Zkrácená min. 9 hod. ( 3x týdně) Týdenní doba odpočinku Min. 24 hodin následující týden min. 45 hod. Denní doba odpočinku Má dvě podoby. Jedna z nich je „běžná“, která trvá nejméně 11 nepřerušovaných hodin a řidič nakládá se svým časem, jak uzná za vhodné. Stále však musí myslet na to, aby byl odpočatý na výkon práce. Druhou dobou odpočinku je „zkrácená“, kterou může řidič využít maximálně třikrát za týden a doba trvání je minimálně 9 hodin, ale nemůže překročit 11 hodin. Tato doba odpočinku se nenahrazuje. Týdenní doba odpočinku Začíná nejpozději po uplynutí 6 plovoucích dnů od skončení předchozí týdenní doby odpočinku. Tato doba odpočinku trvá minimálně 24 hodin a následující týden tato doba odpočinku bude v trvání 45 hodin. Týdenní doba odpočinku, která začíná v jednom týdnu, pokračuje do týdne následujícího, musí být připojena pouze k jednomu z těchto týdnů.
2. Kontrola dodržování pracovních podmínek řidičů Silniční kontrola Kontrolní pracovník je vybaven kontrolní kartou Kontrolní pracovník není vybaven kontrolní kartou U kontroly dodržování pracovních podmínek řidičů kontrolor prověřuje: Historii záznamů řidiče o době řízení, aby se určil obvyklý rozvrh řidičova výkonu a ověřilo se, zda řidič obvykle pravidla pro dobu řízení a dobu odpočinku dodržuje a že tedy k odchylce došlo výjimečně. Kontrolní pracovník je vybaven kontrolní kartou Stáhne data z karty řidiče týkající se činností řidiče aktuálního dne a vybraných předcházejících dnů. Také může stáhnout z tachografu údaje, které se týkají toho daného vozidla, které kontrolují. Prostřednictvím vyhodnocovacího programu provede vyhodnocení stažených dat a podle této skutečnosti se kontrolor rozhodne, jak bude postupovat dál. Každá kontrola končí vystavením protokolu o kontrole. Je nutné přiložit kromě záznamu z vyhodnocení, jako důkazní materiál, rovněž stažená data v elektronické podobě nebo výtisky z tachografu. Kontrolní pracovník není vybaven kontrolní kartou U této kontroly provádí kontrolní orgán vyhodnocení dat z výtisku z tachografu ručně. Musí řidiče požádat o výtisk činností řidiče aktuální den a předcházející den. Následné kroky jsou obdobné jako u předchozí možnosti. Kontrolor vystaví protokol o provedené silniční kontrole a přiloží výtisk.
Nedodržení bezpečnostních přestávek Přičítány 4 body Pokuty 5.000 – 10.000Kč Zákaz řízení motorových vozidel 6 – 12 měsíců Za spáchání dopravního přestupku "Nedodržení bezpečnostních přestávek" jsou řidičům přičítány 4 body v rámci bodového hodnocení řidičů. Jedná se tedy o "středně závažný" přestupek. Přestupek je možné vyřešit na místě v blokovém řízení udělením pokuty do 5.000,- Kč. V případě zahájení správního řízení hrozí sankce do 10.000,- Kč. Za spáchání tohoto přestupku se udělí zákaz řízení motorových vozidel, konkrétně v rozpětí 6 – 12 měsíců.
3. Tachograf Vozidla nad 3,5 tuny / více než 9 osob včetně řidiče Digitální a analogový tachograf Ověřování tachografů Každé 2 roky Tachograf je podle zákona č. 505/1990 Sb. měřidlem, proto ho musíme užívat pouze platně ověřený. Za nesplnění těchto povinností může být tuzemskému dopravci uložena pokuta až do výše 500.000 Kč. V takovém případě hrozí pokuta i řidiči. Podle zákona o přestupcích to může být až do výše 10.000 Kč ve správním řízení nebo do 5.000 Kč v blokovém řízení. Ověřování tachografů - Zaměstnavatelé i řidiči jsou odpovědni za správné fungování a používání jak záznamového zařízení, tak i karty řidiče. - Vyhláška č. 341/2002 Sb. stanovila pro oba typy tachografů jak digitální tak i analogový lhůtu 2 let.
Digitální tachografy
Analogové tachografy
Karty do digitálních tachografů Karta řidiče Servisní karta Podniková karta Kontrolní karta Karta řidiče - . Platnost karty řidiče je 5 let Servisní karta - Tato karta slouží pracovníkovi servisu načítat data týkající se samotného chodu tachografu. Provádět kalibrace, zkoušky a celkové naprogramování záznamového zařízení na konkrétní typ vozidla. Kartu nelze použít pro běžný provoz na pozemních komunikacích. Podniková karta - Je tachografová karta vydaná úřadem majiteli nebo držiteli vozidel vybaveného záznamovým zařízením. Podniková karta umožňuje zobrazování, stahování a tisk dat uložených v záznamovém zařízení, které bylo uzamknuto tímto podnikem. Kartu dopravce, nelze použít k záznamu dat při jízdě. Kontrolní karta - Karta vydaná úřadem kompetentnímu kontrolnímu orgánu. Slouží kontrolorovi k přístupu k datům uloženým v datové paměti nebo na kartách řidiče tak, že je možno data číst, tisknout, nebo je stahovat.
4. Konkrétní důsledky dodržování pracovní doby řidiče – příklad pracovní cesty (Autobusová doprava ZAPO) Zimní sezona Letní sezona Jako každá dopravní firma i Autobusová doprava ZAPO si striktně zakládá na dodržování pracovní doby řidičů. Má tento údaj zanesený do svých standardů kvality a od svých zaměstnanců vyžaduje dodržování těchto nařízení
Zimní sezona
Letní sezona
5. Význam pracovních režimů Bezpečnost silniční provozu Ochrana řidičů, cestujících či nákladu Hospodářská soutěž Předpisy platí zásadně pro nákladní a osobní dopravu. Týkají se posádek všech vozidel (nákladní automobily, tahače nad 3,5T a autobusy nad 9 osob včetně řidiče), které jsou vhodné k přepravě zboží nebo osob. Nezáleží na tom, zda je vozidlo prázdné nebo naložené resp. obsazené cestujícími.
Závěr
Zdroje Přehled předpisů v silniční nákladní dopravě. Květen 2008. Ostrava: CVB SOFCAR, 2008. ISBN Přehled předpisů v silniční nákladní dopravě. [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: http://euro-controle-route.eu/site/ Http://www.cdvz.cz/vyhodnocovani-dat/ [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: http://euro-controle-route.eu/site/ Http://www.systemconsult.cz/ [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: http://euro-controle-route.eu/site/
Děkuji za pozornost